همانطور که جلوی کنسرت ها گرفته می شود باید جلوی برخی مداحان هم گرفته شود

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ ۸:۱۵
    کد خبر :361980

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: پدیده مداحی در کشور ما قبل از انقلاب یک پدیده بسیار طبیعی و فطری و بسیار به جریان عاشورا نزدیک بود اما بعد از انقلاب این تبدیل به ابزاری شد.

«محمدتقی فاضل میبدی»، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با برنا، در خصوص دخالت افراد مختلف در حوزه های سیاسی گفت: در این سال های اخیر بزرگ ترین آسیب به کشور چه در مسائل فرهنگی و چه در مسائل سیاسی و دینی این بوده؛ که هر فرد غیرمتخصص در کارهایی ورود کرده که هیچ تخصصی نداشته است و این امر آسیب بزرگی به کشور وارد کرده است.

او ادامه داد: درحوزه های دینی هم بعضی افراد راجع به دین نظر می دهند در حالی که هیچ آشنایی با آن ندارند. برخی از مداحان در مسائل سیاسی، دینی و تاریخی وارد می شوند و متأسفانه سوادی هم ندارند. تنها سرمایه اینها کمی صدای خوب و تحریک احساسات مردم از راه فنونی که بلد هستند، است. متاسفانه جهل پروری در این راستا زیاد شده است. اساس دین آگاهی بخشی برای جامعه است و انسان ها را درباره مسائل اجتماعی بیدار می کند. متأسفانه عوامل جهل در کشور به ویژه در ایام تاسوعا، عاشورا و محرم زیاد شده است. من معتقدم جاهایی که می توان گفت مرکز جهل پروری است خود صدا و سیما است که متأسفانه در ترویج خرافات نقش بسزایی دارد.

میبدی در خصوص دلیل دخالت مداحان و سخنرانان در مسائل مختلف مطرح کرد: دلیل آن را باید در جای دیگر جستجو کرد. جریانی در کشور می خواهد از هر ابزاری استفاده کند، اما قشر آگاه، فهمیده و تحصیل کرده جامعه تن به این حرف ها نمی دهد. اینها می خواهند قشر عوام و کسانی که تحصیل نکرده هستند را تحریک کنند و از این مداح ها علیه یا به نفع جریانی دیگر به عنوان ابزار استفاده می‌شود که من به این می گویم دین فروشی.

او ادامه داد: در جامعه متأسفانه دو چیز در حال رواج است؛ دین فروشی و تن فروشی. دین فروشی یعنی جامعه را به جاهلت بردن، دین را ابزار کردن و مردم را از عقلانیت انداختن، اقتصاد چنین جامعه ای رشد نمی کند و سیاست خارجی و فرهنگ اجتماعی اش درست نمی شود. دین اگر ابزار شد به گفته خود قرآن بدترین چیز است. امام حسین (ع) در خطبه ای که در منا خواندند خطاب به برخی افراد فرمودند، شما مانند آخوندهای یهودی و مسیحی عمل می کنید.

میبدی بیان کرد: متاسفانه فقر زیاد در جامعه باعث تن فروشی شده است. امیدواریم آن چیزی که راجع به مشهد گفتند دروغ باشد و انشالله که درست نیست. این پدیده زشت ناشی از جهل و نادانی بوده و همچنین ناشی از آن است که برخی سر جای خود نیستند و هر کسی می خواهد در کاری دخالت کند که تخصص ندارد.

او در خصوص مداحان گفت: پدیده مداحی در کشور ما قبل از انقلاب یک پدیده بسیار طبیعی و فطری و بسیار به جریان عاشورا نزدیک بود اما بعد از انقلاب این تبدیل به ابزاری شد برای کسب و درآمد، شهرت جریان های سیاسی و جناح بندی. پولی که مداح می گیرد را می توان خرج هزینه های فرهنگی، مدرسه سازی و فقرای جامعه کرد. مداحی که می خواهد برای هر مداحی چند میلیون بگیرد ارزش و تأثیری هم ندارد.

او خطاب به برخی مداحان گفت: شما اگر همین پول را به خانواده ای بدهید که فرزندش به مدرسه برود در این گرانی ها ثوابش خیلی بیشتر است.

میبدی با بیان اینکه هشدارهایی که از سوی برخی مراجع تقلید داده می شود، گفت: در برخی شهرها جلوی برگزاری کنسرت گرفته می شود که اگر همراه با مجوز ارشاد باشد، هیچ گناهی ندارد. به نظر من برخی مداحی ها گناهش بیشتر است زیرا به دروغ مسائلی مطرح می شود؛ سوال اینجاست که چرا جلوی برگزاری آنها گرفته نمی شود؟

او ادامه داد: من قصد توهین به همه مداحان را ندارم زیرا برخی به درستی فعالیت می کنند و به دنبال دخالت در امور سیاسی نیستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید