سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد و نارنجی از رشد ابرهای همرفتی، رگبارورعدوبرق، وزش باد نسبتا شدید و در برخی نقاط خیزش گرد و خاک در ساعات بعدازظهر و اوایل شب از سه‌شنبه تا پنجشنبه ( ۱۰ تا ۱۲ مرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در جنوب و جنوب غرب کرمان، شمال و شرق و غرب هرمزگان و جنوب شرق فارس روز چهارشنبه در دامنه و ارتفاعات نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس و هرمزگان و روز پنجشنبه در دامنه و ارتفاعات در نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس، مازندران، نیمه‌شمالی اردبیل و شمال آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها را توضیه می‌کند.

این سازمان در ادامه همچنین از افزایش گرادیان فشاری، وزش بادشدید و در نواحی مستعد گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا از سه‌شنبه تا پنجشنبه ( ۱۰ تا ۱۲ مرداد) در خراسان رضوی، یزد، کرمان، اصفهان، فارس، شرق و جنوب سمنان، قم، مرکزی، جنوب استان‌های تهران، البرز و قزوین خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.

در ادامه این هشدار همچنین از وزش بادشدید ۱۲۰ روزه، در نواحی مستعد توفان گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و با احتمال توفان شن در شرق و جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان خبر داد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، احتیاط و اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، احتیاط در فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

ایسنا/