هشدار وزارت بهداشت بعد از پایان یافتن انتخابات

    کد خبر :1055570
وزارت بهداشت انتخابات

درحالی‌که مدت مدیدی است موج جدیدی از بیماری کرونا به اصطلاح پزشکی «پیک» زده است، وزارت بهداشت روز گذشته بعد از اتمام انتخابات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «مراقب باشید، کرونا همچنان قربانی می‌گیرد.»

براساس اعلام وزارت بهداشت در طول هفته گذشته در کشور ۳۵۴ بیمار جدید کرونا شناسایی شده است که از این تعداد 8 نفر فوت کرده‌اند. این نخستین بار نیست که مسئولان و تصمیم‌گیران در مواجهه با بحران و به‌خصوص در حوزه درمان مصلحت‌اندیشی می‌کنند و با اعلام دیرهنگام، سلامت و مهمتر جان مردم را به خطر می‌اندازند. این رفتار مسئولان را به‌طور مشخص در انتخابات مجلس سال 1398 شاهد بودیم؛ به‌طوری‌که با وجود اعلام بسیاری از پزشکان مسئولان آن را دروغی بیش نمی‌دانستند اما چند روز بعد، شیوع کرونا در کشور اطلاع‌رسانی شد؛ اطلاع‌رسانی دیرهنگامی که موجب شد شاهد جان باختن بسیاری از هموطنان‌ و عزیزان‌مان باشیم.

باید امیدوار بود که شیوع نوع جدید بیماری کرونا، همانند انواع آنفلوآنزاها تقریباً بی‌خطر باشد و مردم نیز با رعایت بیشتر براساس تجربه کسب‌شده از دوران کرونا کمک کنند تا زنجیره آن طولانی نشود البته به قول پزشکان، «نوع جدید در صورت رعایت برخی از مسائل بهداشتی جای نگرانی ندارد و می‌توان از این پیک به سلامت عبور کرد.

این نوع جدید برای افراد مسن و بیماران زمینه‌ای همچنان خطرناک است و باید بیش از سایرین آن را رعایت کنند. در روزهای پایانی سال هستیم و اگر مردم همکاری داشته باشند، روند شیوع آن متوقف خواهد شد.» در شرایط کنونی اگرچه این پرسش مجدد که چرا مسئولان و تصمیم‌گیران همچنان منافع شخصی‌شان را بر منافع عمومی و مردم ترجیح می‌دهند، پاسخ مشخصی ندارد و حتی ممکن است پرسش‌شوندگان متهم به سیاه‌نمایی شوند اما طرح آن همچنان برعهده و وظیفه رسانه‌ها است؛ به امید اینکه روزی صداقت مسئولان با مردم بیشتر شود. به‌خصوص در حوزه درمان و سلامت که هر نوع کم‌کاری و پنهان‌کاری، می‌تواند منجر به از دست دادن جان انسان‌ها شود.

فوت ۸ بیمار طی یک هفته

از خاطرات تلخ روزهای سیاه دوران کرونا، چندان دور نشده‌ایم و حتی هنوز خرید ماسک و داشتن آن در هر خانواده در کنار الکل و مواد ضدعفونی جز ملزومات اصلی هر خانوار به شمار می‌آید. در این میان نوع مواجهه تصمیم‌گیران با اطلاع‌رسانی آن در روزهای نخست و نحوه خرید واکسن مورد نیاز در کشور در میانه راه نیز همچنان در اذهان مردم است. هنوز بسیاری از افرادی که عزیزی را به دلیل نبود واکسن از دست داده‌اند، دولت را متهم اصلی این حادثه تلخ مِی‌دانند. اما با این وجود باز شاهد رفتار مشابه قبل، از سوی مسئولان امر هستیم.

براساس اطلاعیه وزارت بهداشت که روز گذشته توسط روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از آخرین وضعیت کرونا در کشور در طول هفته گذشته منتشر شده است، کرونا همچنان در کشور جان می‌گیرد. در این اطلاعیه‌ آمده است: «از یکشنبه هفته گذشته (۶ اسفند) تا روز گذشته ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ و براساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳۵۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۲۸۰ نفر آن‌ها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۸۶۳ نفر رسید. متاسفانه در طول ۷ روز گذشته، ۸ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۶ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.» در ادامه آمده است: «خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۶۸۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۵۹ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۵۳۴ آزمایش تشخیص کرونا در کشور انجام شده است. تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۹۵۴ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۲۱۶ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۹۷ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۲۶۷ دوز رسیده است.»‌

کرونا نسبت به چندماه گذشته افزایش یافته است

حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا در واکنش به انتشار اطلاعیه‌ای از سوی وزارت بهداشت مبنی بر هشدارهای کرونایی گفت: «این هشدار می‌تواند جدی باشد و نوعی کرونا است اما از نوع پرخطر نیست. با این حال شاهد بودیم که تعدادی از هم‌وطنان جان خود را از دست‌ داده‌اند

در حقیقت کرونا نسبت به سه تا چهار ماه پیش، رو به افزایش است و البته طبیعت این ماه‌‌هاست که تعداد مبتلایان افزایش می‌یاید زیرا با سردشدن هوا، تجمع افراد در محیط بسته افزایش می‌یاید. در واقع از آذرماه امسال به دلیل سردی هوا شاهد افزایش بیماری کرونا هستیم.» او ادامه داد: «این سویه جدید از کرونا از شاخه اُمیکرون وارد کشور شده است و براساس اطلاعات جدید، سرعت واگیری آن به شدت بالا بوده است اما بیماری‌زایی آن به‌شدت پایین است و این موجب شده که در صورت رعایت برخی شروط از سوی افراد، کنترل بر آن افزایش یابد.

بنابراین اگر در محیط‌هایی که ازدحام جمعیت بالا و محیط سربسته بوده به‌طوری‌که تهویه هوا نیز مناسب نیست، از ماسک استفاده شود، بیماری قابل مهار است. همچنین اگر افراد در تمام مدت دست‌های خود را مرتب با آب و صابون بشویند نیز چرخه انتقال متوقف خواهد شد.»

این پزشک با تاکید بر اینکه تمامی خانوارهای دارای دانش‌آموز در صورت بیماری، قطعاً به کرونا مبتلا شده‌اند، اعلام کرد: «متاسفانه دانش‌آموزان کمترین رعایت را در مدارس دارند و از آنجا که اطلاع‌رسانی نشده است، مراقبت‌ها نیز کمتر بوده است. بنابراین این افراد بیشترین سهم انتقال را دارند. اما در سطح کلان در صورت تاکید بر رعایت بهداشت فردی این سویه قابل کنترل بوده است و جای نگرانی ندارد. البته در صورت تکرار چندباره کرونا در کودکان و دانش‌آموزان، خانواده‌ها نگران نشوند و تلاش کنند مراقبت‌ها و رسیدگی‌ها به موقع انجام شود.

برای نمونه در صورت بروز علائم عفونت و داشتن تب، با مراجعه سریع به پزشک و مصرف دارو شرایط بیماری را کنترل کنند. نکته مهم دیگر اینکه تا سال 1405 تکرار زیاد بیماری کودکان و دانش‌آموزان امری طبیعی است پس اگر از ابتدای امسال در چند مرتبه کودکان و دانش‌آموزان بیمار شدند، مسئله خاصی نیست.»

او همچنین گفت: «افرادی که این روزها به کرونا مبتلا شده‌اند در شرایطی به بخش مراقبت‌های ویژه می‌روند و حتی جان خود را از دست می‌دهند که یا مسن هستند، یا بیماری زمینه‌ای همچون دیابت دارند یا وزن بالایی دارند. البته گروه دیگر نیز افرادی هستند که با حجم زیاد ویروس را دریافت می‌کنند. برای همین مجدداً تاکید دارم که در محیط‌های سربسته که جریان هوا به‌خوبی انجام نمی‌شود، حتماً از ماسک استفاده شود.»

کرمانپور به نکته مهم دیگری نیز اشاره کرده است. او از ترکیب بیماری‌ها و تشدید بیماری سخن گفت. بنا به گفته این پزشک «متاسفانه در برخی از مبتلایان شاهد ترکیب بیماری‌ها یعنی سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سویه جدید کرونا هستیم.

این رویه موجب شده تا شدت بیماری افزایش یابد و گاهی افراد قادر به عبور از بیماری نباشند. از سویی در شرایط کنونی و با وجود ازدحام بیماران و نبود امکانات لازم برای جداسازی بیماران کرونایی از سایر بیماران در بیمارستان‌ها و بستری شدن آنها در کنار سایر بیماران در اورژانس و بخش‌های بستری، ممکن است بیماران زمینه‌ای به دلیل مجاورت با این افراد جان‌شان را از دست بدهند بنابراین زدن ماسک در مکان‌های شلوغ ضروری است.»

هم میهن

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید