هشدار نوری المالکی درباره به تعویق انداختن انتخابات

    کد خبر :839217

«نوری المالکی»، نخست وزیر پیشین و از شخصیت‌های سیاسی مهم عراق تاکید کرد که اگر انتخابات پارلمانی این کشور به تعویق بیفتد، دیگر برگزار نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، المالکی دوشنبه شب در گفت و گوی مفصلی با شبکه خبری «روداو» اقلیم کردستان عراق اظهار کرد که هیچ کس علاقه‌ای به ناآرامی و اعتراض‌های خیابانی و همچنین تعویق یا لغو انتخابات پیش از موعد ندارد.

وی گفت که در صورت به تعویق انداختن انتخابات، این رویداد دیگر برگزار نمی‌شود.
دبیرکل حزب الدعوه عراق افزود که ترس ما از تقلب احتمالی در انتخابات پایان نیافته است و اگر نتایج شمارش دستی با نتایج الکترونیکی مطابقت داشته باشد، آن گاه درستی آن تایید خواهد شد و ما صداقت آن را تضمین کرده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات در ۱۰ اکتبر سال جاری برگزار می‌شود، گفت که در مورد احتمال‌هایی که ممکن است به هر نحوی وارد شود، صحبت نمی‌کنم، بلکه در مورد تصمیم مورد تأیید اکثر جریان‌های سیاسی، دولت و کمیسیون عالی مستقل انتخابات صحبت می‌کنم، یعنی انتخابات در تاریخ ۱۰/۱۰ به منظور رعایت بسیاری از ملاحظات مربوط به منافع ملی و نیاز به حفظ نظم، پیشرفت کشور و غلبه بر چالش‌ها باید به موقع برگزار شود.

رئیس ائتلاف دولت قانون ادامه داد که انتخابات نقطه شروع برای پیشرفت بهتر است؛ بنابراین ضرورت برگزاری آن ناشی از این واقعیت است که انتخابات و مشارکت در آن در حمایت و اصلاح فضا برای تأمین ثبات، امنیت، خدمات و رفاه مردم عراق بسیار لازم است.

المالکی در عین حال اضافه کرد که ما به نظر افراد و گروه‌ها خواه در انتخابات شرکت کنند یا از شرکت کردن خودداری کنند به این حق آن‌ها احترام می‌گذاریم. اما امیدواریم و از آن‌ها می‌خواهیم که در انتخابات شرکت کنند.

نخست وزیر عراق درباره تحریم انتخابات از سوی جریان «مقتدی صدر» و اینکه تصمیم وی می‌تواند به التهاب اوضاع و درگیری خیابانی منجر شود، گفت که این دو موضوع هیچ پیوندی با هم ندارد و ملتهب کردن جامعه، تظاهرات و تعویق انتخابات به سود هیچ کس نیست، زیرا اگر انتخابات به تعویق افتد دیگر هیچ زمان برگزار نخواهد شد.

المالکی ادامه داد که ما مشتاق هستیم که خیابان‌های عراق ملتهب نشود و درخواست ما از نیرو‌های سیاسی و کسانی که اسلحه حمل می‌کنند این است که در همکاری با کمیسیون عالی امنیت، بستر‌های لازم امنیتی را برای رای دهندگان، نامزد‌ها و جریان‌های سیاسی را با آزادی کامل خود بدون فشار‌های امنیتی فراهم کنند.

وی افزود که مشارکت و عدم مشارکت گروه‌ها و جریان‌های سیاسی یک حق طبیعی است و به نظر من عدم مشارکت نمی‌تواند مشروعیت انتخابات را به چالش بکشد.

رهبر ائتلاف دولت قانون عراق ابراز امیدواری کرد که تحریم کنندگان انتخابات، نظر خود را در این مورد تغییر دهند و در روند سیاسی کشور شریک شوند. او گفت که ما با همه آن‌ها مکاتبه و رایزنی می‌کنیم تا از این تصمیم منصرف شوند.

المالکی افزود، همه جریان‌های سیاسی حق دارند که در انتخابات شرکت کنند یا شرکت نکنند هرچند از همه می‌خواهیم که با مشارکت در این رویداد در روند اصلاح، بازسازی و توسعه کشور سهیم شوند، اما تصمیم با خود آن‌ها است.

وی در مورد اختلافش با مقتدی صدر بیان کرد که بار‌ها در رسانه‌ها و مصاحبه‌های خود گفته ام که نمی‌خواهم وارد بحران و مشاجره‌ای با هیچ فرد، جریان، نهاد و کشوری شوم، دست دوستی و آشتی من همیشه باز است.

المالکی در مورد حضور آمریکایی در عراق نیز تأکید کرد که حضور این نیرو‌ها به استناد توافق‌نامه چارچوب راهبردی میان بغداد و واشنگتن بوده که در سال ۲۰۰۸ و در زمان نخست‌وزیری وی امضا شده است.

وی گفت که با استناد به همین توافق‌نامه می‌توان خواستار خروج این نیرو‌ها شد و این موضوع نیازی به مصوبه مجلس ندارد.
المالکی در عین حال اظهار کرد که عراق در بخش آموزش نیرو و استفاده از تجهیزات نیازمند نیرو‌های آمریکایی است.

وی افزود که نخست‌وزیر عراق با آمریکا درباره پایان دادن به حضور نیرو‌های رزمی این کشور به توافق رسیده و این موضوع تمام شده است، اما عراق همچنان نیازمند نیرو‌های آموزشی و حمایتی است.

نوری المالکی با تاکید بر لزوم تبعیت همه جریان‌های سیاسی از چارچوب‌های تعیین شده در کشور گفت که هر گونه تخلف از این چارچوب تعدی به نظام سیاسی کشور محسوب می‌شود.

طی روز‌ها و هفته‌های اخیر صحبت از احتمال تعویق انتخابات عراق در محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور مطرح شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید