هشدار نسبت به مصرف پرتغال های آلوده

    کد خبر :952279

در حالی که قیمت پرتقال در برخی از مناطق تهران حتی تا ۴۵ هزار تومان در حال فروش است که مجتبی شادلو، فعال صنفی، نسبت به خرید پرتقال‌های نارنجی‌رنگ که به صورت مصنوعی رنگ‌آمیزی شده‌اند هشدار داد.

مدتی است که با رسیدن فصل پاییز میوه‌های فصل همچون پرتقال روانه بازار شده‌اند که امروز قیمت آن حتی به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده است. با وجود بالابودن قیمت پرتقال، اخیرا مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور، به مردم هشدار داد اقدام به خرید پرتقال‌های نارنجی رنگ نکنند.

طبق اعلام وی، در این موقع از سال، پرتقال‌های که به طورکامل نارنجی رنگ هستند، سالم نیستند، زیرا به صورت مصنوعی رنگ‌آوری شده‌اند.

بررسی سایت‌های فروش میوه و صیفی‌جات حاکی از آن است پرتقال‌های نارنجی‌رنگ به‌وفور در حال فروش است. هم‌اکنون قیمت پرتقال نارنجی‌رنگ در سایت دیجی‌کالا ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان است. البته قابل ذکر است که قیمت پرتقال در مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال ۱۴۰۰، حدود ۱۷ درصد افزایش قیمت پیدا کرد.

طبق آمار از ۱۱۲ هزار هکتار سطح زیرکشت مرکبات، ۹۵ هزار هکتار آن مربوط پرتقال است. از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت انواع مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار انواع مختلف نارنگی و مابقی زیرکشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

اما با این سطح از کشت مرکبات، باغداران از اختلاف خرید مرکبات از باغ تا بازار گلایه دارند. باغداران عنوان می‌کنند در حال حاضر یک اختلاف حدودا ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومانی به جیب دلالان و واسطه‌گران می‌رود و باغداران سهمی از آن ندارند.

مجتبی شادلو، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه باغداران کشور، در گفتگو با خبرگزاری بازار عنوان کرد: در سال‌های اخیر کشت پرتقال و مرکبات در شمال ایران بیش از اندازه رشد کرد. اما در این میان باغات خوب مدیریت نشدند.

هجوم برای کشت پرتقال زیر سایه نبود برنامه صادراتی

بررسی‌ها نشان می‌دهد نبود پایه قیمتی و برنامه صادراتی منجر به هجوم کشت یک محصول خاص مانند پرتقال شده است. گفته می‌شود که تولید این میوه در سال جاری به پنج میلیون تن می‌رسد. این در حالی است که نیاز بازار داخلی ۲.۵ میلیون تن است.

با وجود مشخص بودن میزان تولید مرکبات، برنامه‌ریزی منسجمی توسط بخش دولتی و خصوصی جهت صادرات مازاد بر نیاز داخل وجود ندارد. در کنار نبود برنامه جامع و کامل صادراتی، محدودیت و کمبود زیرساخت‌ها مشکلات صادرات میوه و مرکبات را دو چندان کرده است.

برای مثال در حال حاضر کمبود کانتینر یخچال‌دار یکی از چالش‌های صادرات مرکبات است. طوری که گفته می‌شود حدود شش هزار کانتینر یخچال‌دار در کشور کمبود وجود دارد.

گرچه دولت در راستای مشوق‌های صادراتی و امکان رقابت در بازارهای صادراتی اقدام به کاهش تعهد ارزی صادرکنندگان پرتقال، نارنگی و سیب درختی کرد. اما کارشناسان این دست اقدامات را مقعطی و کوتاه‌مدت می‌دانند.

وعده دولت برای صادرات مرکبات

در حالی بازار مرکبات در نبود برنامه مدون برای صادرات دچار سردرگمی است که باغداران انتظار دارند که دولت در شرایطی که مازاد تولید مرکبات وجود دارد و صادراتی هم انجام نمی‌شود، با خرید تضمینی ضرر و زیان باغداران را جبران کند.

البته دولت وعده داده است زمینه صادرات مرکبات و کیوی مازندران به کشورهای روسیه، چین و هند نیز فراهم شده است. محمدمهدی برومندی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره گفته است: صادرات برای ارزآوری و رونق اقتصادی مهم‌ترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی است به همین جهت زمینه صادرات مرکبات فراهم شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید