هشدار فناوری، متاورس دنیایی که می‌تواند دنیای واقعی را از بین ببرد

    کد خبر :860248

متاورس دنیایی است که در آن مرز بین واقعیت و رؤیا کنار رفته و همه آنچه در حال حاضر می‌بینیم به شکل دیجیتال قابل دسترس خواهد بود. حالا در این برهه که شرکت‌هایی بزرگ همچون متا (فیس‌بوک سابق) و مایکروسافت در حال توسعه زیرساخت‌های متاروس هستند، یک اندیشمند حوزه واقعیت مجازی از خطرات جبران ناپذیر ورود به عصر تمام دیجیتال صحبت می‌کند.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_Louis Rosenberg دانشمند کامپیوتر و توسعه‌دهنده اولین سیستم AR کاربردی در آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی، اخیراً مقاله‌ای را در Big Think در رابطه با متاورس و هشدار داد که پروژه در دستور کار شرکت متا می‌تواند چیزی شبیه به یک Dystopia (پاد آرمان شهر) سایبرپانک واقعی ایجاد کند. روزنبرگ در این مقاله نوشت: من نگران استفاده قانونی از AR توسط ارائه دهندگان پلتفرم قدرتمندی هستم که زیرساخت‌ها را کنترل می‌کنند.

یکی از نگرانی‌های روزنبرگ این است که اشخاص ثالث می‌توانند «لایه‌های فیلتر پولی» را معرفی کنند که به کاربران خاصی اجازه می‌دهد مشخصه‌های خاصی را روی افراد واقعی ببینند. به عنوان مثال، این تگ‌ها ممکن است بالای سر هر فرد به طور شناور نمایش داده شده و اطلاعاتی را در مورد آن شخص ارائه دهند.

وی اذعان دارد این افراد می‌توانند از این فیلتر برای برچسب زدن افراد با کلمات جالب توجه مانند «الکلی» یا «مهاجر» یا «آتئیست» یا «نژادپرست» یا حتی کلمات کم اهمیت‌تری مانند «دموکرات» یا «جمهوری‌خواه» استفاده ‌کنند. به گفته او پوشش‌های مجازی به راحتی می‌توانند برای تقویت شکاف سیاسی، طرد گروه‌های خاص، حتی ایجاد نفرت و بی‌اعتمادی طراحی شوند.

روزنبرگ همچنین نگران است که متاورس با ایجاد سیستمی که در آن افراد نمی‌توانند به سادگی از دستگاه‌های دیجیتال خود دور شده تا با دنیای واقعی تعامل داشته باشند، واقعیت را ناپدید کند. ایده پشت ماجرا این است که متاورس می‌تواند به نقطه‌ای رشد کند که اساساً بر تمام جنبه‌های زندگی ما تأثیر بگذارد و بدین ترتیب برای اکثر مردم تقریباً غیرممکن است که آن را کنار بگذارند.

این بدان معناست که همه ما دائماً در معرض هر واقعیت نادرستی که اشخاص ثالث بخواهند به ما نشان دهند قرار می‌گیریم، زیرا روی همه چیز یک پوشش AR وجود دارد. البته روزنبرگ تنها کسی نیست که در این باره نگران است. اتان زاکرمن، مدیر ابتکار زیرساخت دیجیتال در دانشگاه ماساچوست، نیز مقاله‌ای در آتلانتیک نوشته و Facebook را به سخره گرفت. Zuckerman کسی است که در سال 1994 نسخه بسیار ابتدایی از متاورس را ایجاد کرد و معتقد است که متاورس بیشتر از اینکه مفید باشد، آسیب رسان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید