هشدار خطرات ریزش بهمن در مناطق کوهستانی

    کد خبر :976651
ریزش بهمن در مناطق کوهستانی

سالانه با شروع فصل زمستان و بارش‌های فصلی، خطرات ریزش بهمن در مناطق کوهستانی، تفرج‌گاه و نزدیکی روستاها افزایش پیدا می‌کند.

جمعیت هلال احمر اعلام کرد: طی روزهای گذشته در بیشتر مناطق کشور که کوهستانی است، بارش برف را شاهد بودیم که با توجه به شرایط جوی حاکم بر کشور، می‌تواند برای افرادی که در ارتفاعات حضور دارند همراه با حادثه باشد. بهمن، توده‌ای از برف متراکم و انباشته شده‌است که به دلایل مختلف در یک شیب، شروع به حرکت می‌کند و با فشار به سطوح زیرین خود حرکت توده‌های عظیمی از برف را به دنبال خواهدداشت.

بهمن انواع مختلفی دارد که برخی اوقات سرعت سقوط آن به بیش از ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت متغیر است و در مسیر حرکت خود هر آنچه باشد را از بین می‌برد و تهدید بزرگی است برای کوهنوردان، اسکی‌بازان و افرادی که در مناطق کوهستانی حضور پیدا می‌کنند.

طی سالیان گذشته کوهنوردانی حرفه‌ای و توانمند از کشورمان دچار بهمن شدند که مهم‌ترین آن سال ۱۳۹۶ در منطقه اشترانکوه بود که متأسفانه جان هشت نفر از بهترین کوهنوردان کشور را گرفت. این حادثه و موارد شبیه به آن نشان داد این اتفاق می‌تواند برای هر فرد رخ دهد و باید با اصول اولیه کوهنوردی پس از بارش برف، آشنایی داشت و موارد ایمنی را رعایت کرد.

نکاتی که باید در زمان حضور در کوهستان برای جلوگیری از وقوع بهمن مد نظر داشت، شامل این موارد است:

شیب، یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی سقوط بهمن است و در شیب‌های ۳۵ تا ۴۵ درجه اتفاق می‌افتد؛ پس در زمان عبور از این مناطق باید دقت لازم را داشت.

پوشش گیاهی و طبیعی منطقه نیز مهم است. در مناطق دارای پوشش گیاهی و درخت، احتمال ریزش بهمن کمتر است و زمین‌های یکدست و صاف مستعد ریزش بهمن‌هستند.

عامل مهم دیگر مقدار برف باریده شده‌است. هر قدر بیشتر باشد احتمال وقوع ریزش بهمن بالاتر خواهد بود.

گرم شدن هوا پس از بارش برف نیز بسیار خطرناک است؛ چراکه باعث آب شدن و سست شدن لایه‌های زیرین می‌شود که بازهم امکان وقوع بهمن را دارد.

هنگام ورود به منطقه برفی در ارتفاعات باید شناخت کافی از نوع برف داشته باشید؛ یعنی اگر هنگام راه‌رفتن، برف فرو نرفته و رد پای زیادی برجای نگذارید، نشان‌دهنده برف یخی است و اگر پا به سختی فرو رود، نشان دهنده چند لایه بودن سطح برف است که می‌تواند خطرناک باشد.

عموماً امکان ریزش بهمن در روزهای پس از باد و بارش به مراتب بیشتر است و تجربه نشان داده بیشترین بهمن‌ها مربوط به اولین بارش‌های برف و آخرین بارش‌های فصل بوده‌است.

این روزها هم باتوجه به بارش بسیار خوب برف در بیشتر نقاط کوهستانی کشور و پس از آن گرم شدن تدریجی هوا امکان وقوع بهمن افزایش پیدا می‌کند؛ لذا برای پیشگیری و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار باید مواردی را مدنظر داشت.امکان ریزش بهمن در روزهای پس از باد و بارش به مراتب بیشتر است و تجربه نشان داده بیشترین بهمن‌ها مربوط به اولین بارش‌های برف و آخرین بارش‌های فصل بوده‌است.

مهم‌ترین نکته این است که اگر شناخت کافی از کوهنوردی و بهمن ندارید، روزهای بعد از بارش برف به کوهستان نروید یا از مسیرهای برفی یا بهمن‌خیز به هیچ عنوان عبور نکنید.

در کوهستان از بالای محدوده بهمن عبور نکنید و در طول مسیر کوهنوردی از فریاد زدن و ایجاد صدای بلند اجتناب کنید؛ چراکه ارتعاش بلند باعث ایجاد بهمن خواهدشد.

در زمان کوهنوردی از لباس‌های رنگی (قرمز- نارنجی) استفاده شود که در برف کاملاً مشهود باشد و در شیب‌های خطرناک با فاصله ۲۰ تا ۳۰ متری از یکدیگر حرکت کنید تا همگی گرفتار بهمن نشوید و همه افراد «نخ بهمن» را که برای پیدا کردن افراد گرفتار در بهمن استفاده می‌شود، به خودشان متصل کنند.

برای ایمن ماندن همیشه سعی کنید در صعودها از سرپرست یا مربی مناسب استفاده کنید تا با مسیرها آشنایی کامل داشته باشند. محل و مسیر کوهنوردی، افراد تیم و زمان بازگشت را به خانواده یا نیروهای امدادی هلال‌احمر نزدیک به منطقه اطلاع دهید تا در صورت بروز حوادث بتواند عملیات امداد و نجات را آغاز کنند.

به گزارش مهر، در پایان تاکید می‌شود روزهای جاری اغلب نقاط کوهستانی مستعد وقوع بهمن هستند که با رعایت نکات ایمنی مطرح شده، می‌توانید یک برنامه کوهنوردی خوب و خاطره‌انگیز داشته باشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید