هشدار بارش باران و آبگرفتگی معابر در 5 استان کشور

    کد خبر :1022934
بارش باران

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد، از فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت تا دوشنبه خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه درشمال آذربایجان غربی، یکشنبه در نیمه شمالی آذربایجان غربی و نیمه شمالی آذربایجان شرقی و دوشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این شرایط جوی، احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین در ادامه از افزایش گرادیان فشار سطح زمین، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش یا نفوذ گردوخاک از شنبه تا دوشنبه (۱ تا ۳ مهر) خبر داد.

کدام استان‌ها شامل هشدار هواشناسی می‌شوند؟

این شرایط جوی روز شنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، شرق یزد و شرق کرمان، یکشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان و دوشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید