هزینه میلیاردی المپیک توکیو روی دست دولت ایران/ باوجود هزینه‌های سنگین نتایج این دوره رضایت بخش نیست

    کد خبر :832025
المپیک توکیو

یازده روز از آغاز المپیک 2020 می گذرد و در این مدت تیم 66 نفره ایران توانسته تنها یک مدال (طلا) تصاحب کند و این در حالی است که برای حضور ورزشکاران در المپیک توکیو نزدیک به 130 میلیارد تومان هزینه شده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- اگرچه رقم دقیقی درباره هزینه اعزام و حضور تیم ایران در المپیک امسال از سوی مسوولان ورزش کشور منتشر نشده اما از مجموع اظهارات رئیس کمیته ملی المپیک در مراسم بدرقه ورزشکاران به این نتیجه می رسیم که حدود 130 میلیارد تومان هزینه کاروان اعزامی ایران به این بازی ها شده است.

به گفته رضا صالحی امیری در سال گذشته 50 میلیارد تومان به فدراسیون‌ها کمک شد و در چهار ماه اول امسال 50 میلیارد تومان دیگر تخصیص یافت، ضمن اینکه بودجه ارزی این مسابقات 28.8 میلیارد تومان شد که مجموع این ارقام 130 میلیارد تومان می شود.

با توجه به اینکه تیم ایران 66 ورزشکار به المپیک 2020 اعزام کرده با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود برای هر نفر حدود 2 میلیارد تومان هزینه شده است،

سال 98 صالحی امیری اعلام کرد که برای اعزام کاروان ورزش ایران به المپیک توکیو پیش بینی 2 میلیون دلار ارز شده است و بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیازهای ارزی خواهیم داشت که این رقم جدا از مبالغی است که برای تهیه بلیت، پاداش و … نیاز داریم.

هزینه نجومی خرید بلیت

جدا از انتقادهایی که برخی کارشناسان از هزینه بالای اعزام ورزشکاران به المپیک داشتند، این موضوع صدای رییس کمیته ملی المپیک را هم درآورد، صالحی امیری در برنامه ورزش و مردم صدا و سیما از هزینه های سرسام آور اعزام به خاطر بالا رفتن نرخ ارز انتقاد کرد و گفت: فقط برای تهیه بلیت کاروان ایران 18 میلیارد هزینه شده است.

البته رقم 18 میلیارد تومان مربوط به خرید بلیت ورزشکاران تیم ایران در المپیک بوده و هزینه بلیت مربیان، سرپرستان و مسئولان کاروان ایران، جدا محاسبه شده است.

علاوه بر هزینه میلیاردی ایران برای حضور ورزشکارانش در المپیک توکیو که به دلیل بالابودن نرخ ارز، فشار قابل توجهی را به کمیته ملی المپیک وارد کرده است، هزینه های ویژه ای هم برای برخی از ورزشکاران تیم ایران شده که جای سوال دارد.

مثلا پس از نتیجه غیرقابل قبول احسان حدادی، ملی‌پوش پرتاب دیسک کشورمان و ناکامی او در این بازی ها، انتقادهای بسیاری نسبت به هزینه های چشمگیری که برای او و مربی آمریکایی‌اش انجام شده بود، روانه کمیته ملی المپیک شد.

این ورزشکار برای حضور در آمریکا و تمرین زیر نظر مستقیم «ویلکینز» و همچنین در زمان تمرین با این مربی در جزیره کیش، هزینه‌های زیادی را به فدراسیون دوو میدانی تحمیل کرد شنیده ها حاکی از آن است که ماهیانه مبلغ 23 هزار دلار در زمان حضور او در آمریکا هزینه شده است.

بررسی ها نشان می دهد که حدادی در یک دوره تقریباً چهار ساله نزدیک به 18 تا 19 میلیارد تومان خرج روی دست ورزش ایران گذاشته است.

در شرایطی که احسان حدادی در 4 سال گذشته هزینه های سرسام آوری را به فدراسیون تحمیل کرده و در نهایت هم در سکوی 26 المپیک در رشته پرتاب دیسک ایستاده است، جواد فروغی تنها دارنده مدال در المپیک توکیو طی چهار سال حضورش در تیم ملی تیراندازی، نزدیک به یک میلیارد و 500 هزار تومان هزینه داشته است.

فروغی هفت اعزام داشته که هزینه آن حدود 700 میلیون تومان بوده، او حدود 800 روز هم در اردو حضور داشته که میزان هزینه آن هم 200 میلیون تومان است که اگر هزینه ایاب و ذهاب و تغذیه و سایر موارد را هم به آن اضافه کنیم در مجموع کمتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای فروغی هزینه شده است.

طراحی رایگان لباس کاروان ایران

یکی از حاشیه های کاروان المپیک ایران پیش از اعزام به توکیو، شایعه هزینه میلیادری طراحی و دوخت لباس‌ ورزشکاران بود که این موضوع از سوی مدیرعامل شرکت زاگرس پوش که طراحی لباس ها را به عهده داشت، تکذیب شد، به گفته رحیم چگینی هیچ هزینه ریالی بابت طراحی لباس‌ها از کمیته المپیک، دریافت نشده و تنها این شرکت از جهت مسئولیت اجتماعی خود و برای حفظ آبروی کشور، این مسئولیت را پذیرفته است.

براساس تفاهم نامه میان کمیته المپیک و شرکت “زاگرس پوش”، 200 دست کت و شلوار مردانه و 400 ثوب پیراهن با طرح و رنگ پیشنهادی از طرف کمیته، طراحی و دوخته شده است.

همانگونه که کمیته المپیک برای طراحی و دوخت لباس ورزشکاران تیم ایران در المپیک توکیو هزینه ای پرداخت نکرده است، در المپیک سال 2016 هم یک شرکت چینی به نام «لی نینگ» مسوولیت طراحی و دوخت لباس ورزشکاران تیم ایران را بر عهده گرفت و هیچ هزینه ای هم دریافت نکرد البته با این وجود، کمیته ملی المپیک 4 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه کرد که این مبلغ مربوط به لباس، حمل و نقل و گمرکی بود.

همه این حواشی و هزینه های در حالی است که می بینیم پس از گذشت بیش از ده روز از مسابقات این دوره کاروان ایران تنها موفق به کسب یک مدال طلا آن هم در رشته ای که اصلاً به آن امید نداشتیم شد. 

این موضوع نشان می دهد علی رغم هزینه های سنگنین صورت گرفته برنامه ریزی و هدفمندی دو حلقه مفقوده کاروان ایران در المپیک 2020 بوده است؛ واقعیتی که در مقایسه به دوره های قبلی نیز به خوبی قابل اثبات است و نوعی پسرفت در ورزش قهرمانی به جای پیشرفت محسوب می شود. 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید