هزار بیمار «ام پی اس» گرفتار تحریم‌های ظالمانه آمریکا

    کد خبر :665349

مدیرعامل انجمن بیماران ام‌پی‌اس ایران با بیان اینکه برآورد می‌شود هزار بیمار ام پی اس در کشور وجود داشته باشد گفت: این بیماران با مشکلات تامین دارو مواجه هستند.

 

سارا نوری مدیرعامل انجمن بیماران ام‌پی‌اس ایران درباره تاثیرگذاری تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه بیماران ام‌پی‌‌اس توضیح داد: از اسفند ماه سال گذشته با ایجاد تحریم‌ها مشکلاتی در زمینه واردات داروهای این بیماران ایجاد شد. به طوری که شرکت‌های وارد کننده نیز اعلام کردند که توانایی واردات داروهای این بیماران با ارز دولتی را ندارد به دلیل اینکه شرکت‌های فروش دارو با ارز بیشتری این داروها را در اختیار ایران قرار خواهند داد.

 

وی با بیان اینکه تاکنون 300 بیمار ام‌ پی‌اس در کشور شناسایی شده‌اند اظهار داشت: برآورد ما این است که آ‌مار این افراد به هزار نفر برسد. در حال حاضر افراد شناسایی شده از انجمن ما خدمات دارویی دریافت می‌کنند که مهمترین داروی آنها آنزیمی است که باید به صورت هفتگی در اختیار بیماران قرار بگیرد.

 

نوری با بیان اینکه این بیماران نیازمند چکاپ ریه و قلب هستند اظهار داشت: دز مصرف دارو و نوع داروها با توجه به وضعیت جسمانی هر فرد متفاوت است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از بیماران اعلام می‌کنند که برای پیوند مغز و استخوان به آزمایشگاه‌ها مراجعه کرده‌اند و آزمایشگاه‌ها به آنها اعلام کرده است که به دلی تحریم‌ها کیت آزمایشگاهی موجود نیست.

 

مدیرعامل انجمن ام‌پی‌اس ایران با اشاره به سهمیه‌بندی داروهای مورد نیاز این بیماران توسط سازمان غذا و دارو اظهار داشت: طبق دستورالعمل پزشکان این داروها باید به صورت هفتگی به بیماران ارائه شود و اگر تنها یک هفته وقفه در تزریق این دارو صورت بگیرد به مثابه این است که بیمار 6 ماه تزریق دارو را انجام نداده است که همین موضوع عوارض جدی برای بیماری در پی خواهد داشت از این نکته نیز نباید غافل شویم که در این بین نه تنها سلامت بیمار افزایش پیدا نکرده است بلکه هزینه‌ای نیز از جیب دولت خارج شده است.

 

به گزارش فارس ،نوری با بیان اینکه این بیماری به سه دسته تیپ1، 6 و 4 تقسیم‌بندی می‌شود اظهار داشت: بیماران تیپ یک به دلیل تحریم‌ها و در دسترس نبودن دارو از سال گذشته تاکنون تنها سه دوره دارو دریافت کرده‌اند و همچنین بیماران تیپ 6 با مشکل جدی دریافت دارو مواجه هستند.

 

وی افزود: به طور مثال اگر بیماری باید برای یک دوره 50 عدد دارو دریافت کند به دلیل مشکلات ناشی از تحریم تنها 5 الی 10 عدد دارو دریافت می‌کند که همین موضوع صدمات جدی به سلامت بیمار وارد کرده است.

 

نوری در پایان تاکید کرد: ما از نهادهای بین‌المللی تقاضا داریم صدای بیماران ما را بشنوند به دلیل اینکه مقامات آمریکایی برخلاف شعارهای بشر دوستانه‌شان سلامت بیماران خاص را هدف قرار داده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید