صداوسیما کارتون می‌خواهد؟

هر چی می‌کشیم از دست «تام و جری» است

    کد خبر :330430

اگر پیشرفت صنعت انیمیشن در ایران یکی از اهداف صداوسیمایی باشد که از متولیان اصلی این ساختار است، به نظر می‌رسد بیش از برگزاری جشنواره‌ها و ایراد سخنرانی‌ها، نیاز به تزریق بودجه و حمایت‌های مادی و معنوی است.

در همین راستا محمد میرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت انیمشین در ایران، اظهار کرد: در سه دهه‌ اخیر اتفاق‌های خوبی در عرصه انیمیشن رخ داده است. مجموع فعالیت‌هایی که برای تربیت نیرو صورت گرفته بود، الان جواب داده است و جمع گسترده‌ای از فعالان جوان به عنوان هنرمندان عرصه انیمشین وارد میدان شده‌اند که نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی دارند.

او انیمشین را هنر گران و زمان‌بری برشمرد و گفت: پویانمایی هنر گرانی است که در درازمدت جواب می‌دهد. باید به این نکته توجه شود که صنعت انیمیشن فقط به یک نهاد یا سازمان وابسته نیست، بلکه تمام نهادهایی که برای آنها ماموریت فرهنگی تعریف شده است، باید وارد میدان شوند به صنعت انیمیشن کمک کنند.

کسانی که می‌خواهند به هنر انیمیشن کمک کنند باید بسیار صبور باشند؛ انمیشین هنری زمان‌بر است و هنرمندان باید برای هر فریم وقت بسیاری صرف کنند تا بتوانند اثری قابل قبول تولید کنند. اما سرمایه‌گذاری روی انمیشین قطعا نتیجه‌بخش است. اگر مسؤولان بدانند که چقدر سرمایه‌گذاری روی انیمیشن بازخورد دارد، به اندازه نفت روی آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

نویسنده مجموعه انمیشین «قصه ما مثل شد» با بیان اینکه جاذبه‌های انیمیشن با سایر هنرهای نمایشی متفاوت است، گفت: هنرمندان عرصه انیمیشن ممکن است سال‌ها کار کنند ولی کسی آنها را به چهره نشناسد، کما اینکه همین الان هم مخاطبان بسیاری از پیشکسوتان انیمیشن را نمی‌شناسند.

نمی‌توان همان انتظاری که از سینما می‌رود را از انیمیشن هم داشت. گاهی در سینما یک چهره در گیشه تحول ایجاد می‌کند و باعث جذب حداکثری مخاطب و فروش می‌شود، اما انمیشین باید خودش مخاطب را جذب و موج ایجاد کند. به همین خاطر هم می‌گویم که انیمیشن نیاز به حمایت‌های صبورانه و دقیق دارد.

میرکیانی اظهار کرد: یکی از عواملی که به انیمیشن ایران آسیب زد همین کارتون‌های «تام و جری» و «پلنگ صورتی» بوده است؛ هنوز هم تصور بسیاری از مخاطبان از انمیشین همین کارتون‌هاست. در صورتی که عرصه تولید در انیمیشن بسیار گسترده است. کشور ما از نظر منابع تولید محتوا و فکر در دنیا بی‌نظیر است و می‌توان گفت که در مقام مقایسه از انیمیشن دنیا کم نداریم، اما رسیدن به این عرصه رقابتی نیازمند توجه، محبت و پیگیری و تحت تاثیر جو خاصی قرار نگرفتن است.

او با تاکید بر اینکه انمیشین ایران نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری دارد، گفت: هنرمند نیاز به توجه، محبت و تعامل دارد. ما باید هنرمندان حوزه انیمیشن را باور کنیم و تا زمانی که این باور ایجاد نشود اتفاق ویژه‌ای در این عرصه رخ نخواهد داد. مسؤولان باید بدانند و باور کنند که سرمایه‌گذاری در صنعت انیمیشن برگشت‌پذیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید