هرآنچه باید از جاذبه‌های تاریخی شیراز بدانید

    کد خبر :1060546

اگر به ماجراجویی در تاریخ علاقه‌مند هستید، قطعا با دیدن جاذبه‌های تاریخی شیراز، تجربه‌های پرباری را به دست خواهید آورد. هرساله مسافران بسیاری برای دیدن زیبایی‌‌ها و به ویژه مکان‌های تاریخی شیراز به این خطه از کشور سفر می‌کنند و انتخاب بسیاری از آنها برای رفتن به این شهر، راه ریلی است. به دلیل راحتی و مقرون‌به‌صرفه‌ بودن سفر ریلی، تقاضا برای خرید بلیط قطار شیراز به ویژه در ایام تعطیلات بالا می‌رود؛ پس حتما از چند روز پیش از سفر برای رزرو و خرید بلیط اقدام کنید. در ادامه نکات جالبی را درباره جاذبه‌های تاریخی شیراز بیان کرده‌ایم.

مختصری درباره تاریخچه شیراز

شیراز مرکز استان فارس است و یکی از شهرهای قدیمی ایران به شمار می‌رود. بنا به روایات نام این شهر را از قلعه‌ای به نام شیراز که در محل کنونی آن قرار داشت، گرفته‌اند. تاریخ پیدایش این شهر به سده یکم قبل از میلاد باز می‌‌گردد. شیراز زمانی بخشی از امپراتوری پارسیان بوده است.

جالب است بدانید در زمان حمله ویرانگر مغولان به ایران، حکمرانان محلی با پرداخت مالیات به آنها، شیراز را از ویرانی محافظت کردند. پس از تصرف فارس توسط اعراب، شیراز به مقر دولت تبدیل شد و به مدت 200 سال تحت حکمرانی اعراب قرار داشت.

شیراز زیبا پس از حمله افغان‌ها، در سال 1180 قمری توسط کریم خان زند به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. دوران کریم خان زند را باید دوران اوج شکوفایی شیراز دانست و بسیاری از آثار تاریخی شهر برجای مانده از همین دوران است. به دلیل اهمیت شیراز در دوره‌های تاریخی مختلف، این شهر از لحاظ تاریخی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

راه های سفر به شیراز

شیراز یکی از بهترین مقاصد گردشگری است و برای تمام سلیقه‌ها جذابیت دارد. به عبارتی‌ دیگر، این شهر هم برای دوستداران طبیعت و هم برای افرادی که به کاوش در تاریخ ایران باستان و ایران بعد از اسلام علاقه‌مندند، قطعا جذاب خواهد بود. از آنجائی‌که شیراز یکی از کلانشهرهای ایران محسوب می‌شود، دسترسی به این شهر نیز آسان است و راه‌های متنوعی برای رفتن به آنجا وجود دارد.

سفر به شیراز هم از راه هوایی و هم طریق زمینی (خودروی سواری، اتوبوس یا قطار) امکان‌پذیر است. با خرید بلیط قطار شیراز می‌توانید از جذابیت‌های راه ریلی این شهر نیز لذت ببرید و به‌علاوه سفری ارزان و راحت را به‌ویژه در مسافت‌های دور برای خود رقم بزنید.

معرفی اماکن جاهای دیدنی شیراز

شیراز جاذبه‌های متنوعی دارد و همه چیز در این شهر از طبیعت گرفته تا تاریخ، فرهنگ و مذهب درخور توجه است. طبیعتی بی‌نظیر که حتی در خیابان‌ها و کوچه‌ها با رنگ و عطر گل‌ها دیده و حس می‌شود. جاذبه های گردشگری شیراز ترکیبی از آثار طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تاریخی است که ما در این مقاله راجع به اماکن تاریخی این شهر صحبت کرده‌ایم.

پاسارگاد؛ نمایش شکوه ایران باستان

مجموعه باستانی پاسارگاد از بناها و آثار تاریخی گرانقدری تشکیل شده که گوشه‌ای از شکوه و عظمت ایران باستان را نشان می‌دهد. این بنا از بقایای دوران هخامنشیان است و به زمان ایران باستان بازمی‌گردد. جالب است بدانید مجموعه تاریخی و باستانی پاسارگاد نه تنها برای مردم ایران جذابیت دارد، بلکه یکی از مقاصد گردشگران خارجی علاقه‌مند به تاریخ و تمدن ایران است. بناها و آثار باستانی این مجموعه عبارتند از:

  • آرامگاه کوروش

  • کاخ اختصاصی

  • کاخ بارعام

  • مجموعه باغ ایرانی

  • سنگ دروازه

  • برج سنگی

  • کاروانسرای مظفری

  • محوطه مقدس

  • کاخ دروازه

  • تل تخت

مجموعه تاریخی و فرهنگی پاسارگاد در فاصله 134 کیلومتری از شیراز واقع شده است.

گهواره دید؛ بنایی به قدمت 1000 سال

گهواره دید، یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شیراز با قدمت هزار ساله است. این بنای تاریخی در بالاترین نقطه کوه چهل مقام قرار دارد. ساخت گهواره دید به دستور عضدالدوله دیلمی بوده و جالب است بدانید در آن زمان از این مکان برای دیده‌بانی و ارسال‌های پیام‌های اضطراری استفاده می‌شود. پیام‌های اضطراری آن زمان با آتش، دود، بوق یا انعکاس نور اعلام می‌شد.

ارتفاع سقف گهواره دید حدودا 7 متر است و مساحتی در حدود 16متر مربع دارد. گفتنی است که در کتاب‌های تاریخی از گهواره دید با نام‌های دیگری نیز نام می‌برند؛ از جمله گنبد عضد، گهبانه دید، گهواره دیو و گهواره زید. معماری این بنا مربعی شکل و سقف آن به شکل چهار طاق مربعی با سقف مربعی ساخته شده است. در ساخت بنا سنگ و ساروج را به کار برده‌اند.

نقش رستم

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شیراز که بازدید از آن ارزش زیادی دارد محوطه باستانی نقش رستم است. آرامگاه‌ها و کتبیه‌های بسیاری در این مکان قرار دارد و می‌توان یادگارهایی از سه دوره تاریخی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان در محوطه نقش رستم مشاهده کرد. گفتنی است که نقش رستم برای اولین بار در سال 1302 توسط یک باستان‌شناس آلمانی مورد کنکاش واقع شد.

ارگ کریم خان

شیراز به‌عنوان یکی از شهرهای مهم ایران در دوره‌های تاریخی مختلف، آثار ارزشمندی را در دل خود نگه داشته است. ارگ کریم خان را باید یکی از برترین جاذبه‌های تاریخی شیراز به‌شمار آورد.

این بنا در زمان زندیه و به دستور کریم خان زند در مرکز شهر ساخته شده است. ارگ کریمخانی دیوارهایی بلند به ارتفاع 12 متر و برج‌هایی در چهار سمت بنا به ارتفاع 14 متر دارد و مساحت آن حدود 13 هزار متر مربع است. شکوه و زیبایی خیره‌کننده ارگ کریم‌خانی نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

حمام و بازار وکیل

مجموعه تاریخی وکیل شامل سه بخش مسجد، حمام و بازار، جزء محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز است. ساخت این بناها به دستور کریم خان زند انجام شد و به مدت 20 سال طول کشید. سقف‌ها و طاق‌های گنبدی مرتفع، از بارزترین ویژگی‌های معماری حمام و بازار وکیل است. طاق‌های این بنا منافذی برای عبور نور و هوا دارد؛ می‌توان این مجموعه را شاهکار معماری در آن زمان دانست.

حمام وکیل نیز معماری خاص و مثال‌زدنی دارد. این بنا با نگارگری و آهک‌پری که از هنرهای اصیل ایرانی است، مزیت شده و دیدن آن قطعا شگفت‌انگیز خواهد بود.

فلای تودی؛ مرجعی قابل اعتماد برای خرید مناسب‌ترین بلیط‌های قطار

شیراز جاذبه‌های تاریخی بسیار متنوعی دارد که در این مطلب به چند مورد از مهم‌ترین آنها اشاره کردیم. برای رفتن به شیراز راه‌ هوایی و راه‌های زمینی را در اختیار دارید؛ بااین‌حال بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با قطار به این شهر زیبا در جنوب غربی ایران سفر کنند. اگر به دنبال بهترین و ارزان‌ترین بلیط قطار شیراز هستید، حتما به فلای تودی مراجعه کنید. در سایت فلای تودی به تمامی قطارهای شیراز دسترسی خواهید داشت و می‌توانید بلیط هر قطاری که با شرایط و بودجه‌تان سازگاری دارد را با بهترین قیمت رزرو کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید