هدیه ارزشمند مجلسی‌ها به اقشار مرفه و ثروتمند؛ پول بدهید و سربازی نروید

    کد خبر :884318

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی و در یک تصمیم عجیب قانونی را مصوب کرده اند که به موجب آن نیروهای مشمول خدمت سربازی می توانند نسبت به خرید سربازی خود اقدام کنند؛ طرحی که به نظر می رسد با عدالت اجتماعی به شدت در تناقض است و صد البته واکنش های اعتراضی فراوانی نیز به همراه داشته است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- پس از چند سال توقف در طرح خرید خدمت سربازی دوباره و با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح فروش خدمت سربازی به تصویب رسیده است و البته این بار آمار و ارقام حکایت از آن دارد که هزینه خرید آن تا ۲۴۰۰ درصد نسبت به آخرین دوره فروش در بودجه ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

در همین رابطه خبر رسیده است که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در مصوبه‌ای تازه، موضوع خرید سربازی را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب و بهای آن را از ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در مقاطع مختلف دانشگاهی تعیین کرده است.

بر اساس این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کم‌تر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان امکان خرید خدمت سربازی و معافیت از آن را خواهند داشت.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی که روز شنبه، ۱۰ بهمن در این باره منتشر کرده، افزایش هزینه خرید سربازی را رقم بسیار بالای ۲۴۰۰ درصد بیشتر نسبت به آخرین دوره آن در بودجه ۱۳۹۷ اعلام کرده و آورده است که مصوبه اخیر مجلس بدون پیشنهاد از سوی دولت و مشورت با ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته است.

همانطور که اشاره شد این طرح حالا واکنش های اعتراضی فراوانی را به ویژه در شبکه های اجتماعی به همراه داشته است.

این طرح حتی در مجلس هم مخالفانی دارد و به طور مشخص روح الله ایزدخواه- نماینده مردم تهران در همین رابطه در توئیتر نوشت: به اندازه خودم به عنوان یک نماینده، از طرح فروش خدمت سربازی، ابراز خجالت و مخالفت قطعی دارم. کارآمدی ِ حکمرانی عادلانه، با پولی شدن های تبعیض آلود، حاصل نمی‌شود.

آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات نیز در این رابطه نوشت: این مدل قانون(مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۱) در خصوص خرید خدمت سربازی مشمولان غایب، ضد عدالت اجتماعی و صرفا همراستا با خواسته‌ی سرمایه‌داران است.

کاربری نیز در اعتراض به این طرح نوشته است: به یک لیسانسه میگن ۴۰۰ میلیون بده ۲۱ ما خدمت نکن! یعنی ماهی ۱۹ میلیون تومن. تو مرد باش ماهی ۵ میلیون بده بیان خدمت کنن. یا به قیمت بخر یا به قیمت بفروش.

همانطور که اشاره شد طرح مذکور مجلسی ها با واکنش های اعتراضی فراوانی همراه شده است و بسیاری آن را در راستای منافع اقشار مرفه و سرمایه داران توصیف و ارزیابی می کنند.

نکته بسیار بسیار مهم در مورد این طرح محاسبات عجیب و غلط در مورد نرخ سربازی است.

قیمت هایی که نمایندگان برای خرید سربازی اعلام و تعیین شده است، معلوم نیست بر اساس کدام محاسبات فکری و عقلی صورت پذیرفته است.

اگر واقعاً خرید خدمت سربازی برای یک دارنده مدرک دکتری تخصصی 600 میلیون هزینه در بر دارد، آیا واقعا حاکمیت حاضر است به واسطه 24 سال خدمت یک دانش آموخته دکتری به او ماهانه 25 میلیون تومان پول بدهد؟!

از آن مهم تر مسئله جان و ارزش آن است. چرا که می دانیم و می بینیم به صورت پیوسته بسیاری از جوان های سربازی که در مناطق مختلف کشور به ویژه در بخش مرزبانی در حال خدمت هستند به واسطه پیامدهای امنیتی جان خود را از دست می دهند و شهید می شوند.

حالا و با طرح نمایندگان مجلس در واقع این پیام به جامعه منعکس می شود که تأمین امنیت جامعه و هزینه کردن از جان فقط و فقط برای اقشار نیازمند است و اقشار ثروتمند می توانند با پرداخت پول از این موضوع استثناء شوند.

با تفاسیر بالا باید منتظر ماند و دید واکنش دولت و ستاد کل نیروهای مسلح به این طرح چیست و آیا واقعاً اجرایی خواهد شد یا خیر؟!

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. احمداحمدی گفت:

    سربازی رفتن درهیچ کجای قرآن نیامده وشرعا حرام است قرآن میگویدفقط درهنگام جنگ سربازی واجب میشوددردوران صلح سربازها فقط ۳ماه دوره آموزشی بایدبروندوزمان جنگ احضارشوند

دیدگاهتان را بنویسید