هدف آمریکا از ساخت سفارتخانه مرموز 43 هکتاری در خاک لبنان چیست؟

    کد خبر :994956
سفارتخانه 43 هکتاری آمریکا در لبنان

 در رزوهای اخیر بسیاری از ناظران و تحلیلگران این سوال را می پرسند که آیا واقعا آمریکا از ساخت یک سفارتخانه 43 هکتاری در خاک لبنان، به دنبال انجام فعالیت های عادی دیپلماتیک است یا  طرح و برنامه‌های دیگری را در سر دارد؟ طرح و برنامه هایی که با توجه به تضعیف موقعیت داخلی و منطقه ای رژیم اسرائیل و در عین حال، تصمیمات جدید واشینگتن برای حراست از موقعیت هژمونیک خود در سطح منطقه، معنا و مفهومی جدی را پیدا می کنند.

بازتابدر روزهای اخیر انتشار تصاویر مختلفی از مراحل پایانی ساخت سفارتخانه جدید آمریکا در شهر بیروت پایتخت لبنان، جنجال های زیادی را به ویژه در میان افکار عمومی کشور لبنان برانگیخته است. سفارتخانه جدید آمریکا در بیروت، دومین مرکز بزرگ دیپلماتیک در جهان است که وسعتی بالغ بر 43 هکتار و یا 21 برابر بزرگتر از یک زمین فوتبال دارد.

گزارش ها حاکی از این هستند که این سفارتخانه، چیزی در حدود 90 هزار متر مربع پوششِ مسقف خواهد داشت و هزینه ساخت آن نیز مبلغی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون دلار خواهد بود. به دنبال این ماجرا، بسیاری از افکار عمومی و البته ناظران و تحلیلگران، این سوال را می پرسند که که چرا آمریکا باید در کشور کوچکی نظیر لبنان، اقدام به ساخت چنین سفارتخانه بزرگی کند؟

سفارتخانه 43 هکتاری آمریکا در لبنان گوگل مپ

سفارتخانه 43 هکتاری آمریکا در بیروت لبنان

ایا حقیقتا این سفارتخانه معطوف به فعالیت های عادی دیپلماتیک خواهد بود یا خیر، باید آن را چیزی ورای یک مجموعه دیپلماتیک و عملا به مثابه یک اتاق فرماندهیِ فعالیت‌های سیاسی، اطلاعاتی و نظامی واشینگتن در سطح منطقه ارزیابی کرد؟

به نظر می رسد به 2 دلیل عمده، گزینه دوم روایت معتبر‌تری را در مورد ماهیت حقیقی فعالیت های سفارت جدید آمریکا در بیروت ارائه می کند.

نگرانی از موقعیت بحرانی ژیم اسرائیل

برخی تحلیلگران حوزه مسائل منطقه خاورمیانه بر این باورند که یکی از اصلی ترین انگیزه های دولت آمریکا در احداث سفارتخانه 43 هکتاری اش در لبنان، نگرانی های فزاینده واشینگتن از موقعیت بحرانی داخلی و خارجی رژیم اسرائیل است. رژیمی که جدای از تنش ها و درگیریهای داخلی اخیر آن (که ناشی از جنجالِ طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو و واکنش های گسترده و منفی شهروندان صهیونیست به آن است)، از حیث منطقه ای نیز با موقعیتی سست همزمان با قدرت گیری جریان مقاومت فسلطینی و متحد شدن گروه های مختلف مقاومت با یکدیگر و البته قدرت گیری محورِ موسوم به مقاومت در منطقه رو به رو شده است.

در این شرایط، به اوج رسیدن بحران های داخلی و خارجی علیه رژیم اسرائیل به قدری جدی بوده که حتی شماری از مقام های سابق و کنونی اسرائیلی نیز به صراحت از امکان فروپاشی دولت این رژیم در آینده نزدیک سخن گفته‌اند. به طوریکه اخیرا نیز شاهد بودیم که آمریکا اقدام به حرکت دادن یک زیردریایی اتمی خود به سمت آب های خلیج فارس کرد که  تقریبا اغلب تحلیلگران تاکید داشتند هدف اصلی این زیردریایی، حمایت از موقعیت سست منطقه ای رژیم صهیونیستی بوده است.

از این منظر، یکی از ماموریت های مهم سفارتخانه جدید آمریکا در بیروت، حمایت از موقعیت متزلزل اسرائیل است.

اتاق فکر سیاسی آمریکا در خاورمیانه

یکی دیگر از کارویژه های مهمی که احتمالا مجموعه به ظاهر دیپلماتیک آمریکا در لبنان عهده دار آن خواهد بود، فعالیت در قالب مهندسیِ توطئه های سیاسی و حتی پیشبرد انقلاب های رنگی در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه به ویژه آن دسته از کشورها و نظام های سیاسی است که اختلافات جدی را با واشینگتن و منافع راهبردی آن در سطح منطقه دارند.

در واقع، جدای از اینکه سفارت جدید آمریکا در بیروت را بایستی یک مرکز مهم جهت پیشبرد توطئه‌ های سیاسی آمریکا در سطح منطقه دانست، انتظار می رود که واشینگتن اقدام به استقرار طیف گسترده ای از امکانات مرتبط با جنگ نرم و تبلیغاتی خود در این سفارتخانه نیز کند. اقداماتی که به نوعی به مثابه مکمل تحرکات سخت و میدانی واشینگتن در سطح منطقه ارزیابی می شوند و هدف اصلی آن ها، حراست از منافع و هژمونی آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ایرانی گفت:
    موافقم ۱

    این تصمیم بر اساس همان اسب چوبی یونانی ها بود که با جای دادن ۳۰۰ مرد جنگی به داخل قلعه ایرانی نفوذ کردند و به موقع فعال شدند و قلعه ایرانی سقوط کرد.
    این موضوع دقیقا بر ان اساس طراحی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید