هدفمند شدن عکاسی با موبایل

    کد خبر :45097

یکی از داوران جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» معتقدست برگزاری جشنواره‌های عکس موبایلی به آن خیل انبوهی که با موبایل عکاسی می‌کنند، کمک می‌کند تا بتوانند هدفمندتر عکس بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، ساعد نیک‌ذات عضو هیات موسس انجمن ملی عکاسی ایران و یکی از داوران جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» درباره استفاده از ابزارهای نوین برای خلق آثار هنری به ویژه در حوزه عکاسی گفت: طبق برخی آمارها در اختراعات بشری «تلفن‌های هوشمند»‌ به عنوان مهم‌ترین اختراع قلمداد شده‌اند چون ابزارهای مختلف در تخصص‌های گوناگون در یکجا جمع شده‌اند از جمله در حیطه عکاسی.

این عکاس و فیلمبردار بیان کرد: از وقتی تلفن‌های هوشمند به دوربین‌های عکاس مجهز شدند، یک نوع خاطره‌نگاری به کمک همه آدم‌ها از اقوام مختلف بشر آمد. قبلاً ثبت خاطره‌ها نوشتنی بود، اما اکنون بیشتر تصویری شده است و مردم به جای اینکه از حافظه‌شان استفاده کنند، از امکانات تلفن هوشمند بهره می‌برند.

داور جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» اظهار کرد: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها به آن خیل انبوهی که با موبایل عکاسی می‌کنند، کمک می‌کند تا بتوانند هدفمندتر عکس بگیرند چون وقتی کارشان از منظر زیبایی‌شناسی و توانایی‌های فنی مورد قضاوت قرار می‌گیرد، دید بهتری در عکاسی پیدا می‌کنند و امید می‌رود تصاویر هنرمندانه‌تری ثبت کنند.

نیک‌ذات با اشاره به جشنواره عکاسی «هشت» که با محوریت فرهنگ زیارت برگزار می شود درباره تفاوت مذهب و آیین گفت: دین فحوای یک چیز است، اما آیین روش اجرای آن است. جشنواره‌هایی با پیرنگ مذهبی در کشورمان زیاد برگزار می‌شود، اما اکثراً -تا آنجایی که بنده داور بودم- متأسفانه در سطح مانده‌اند. فکر می‌کنم محتوا خیلی مهم است و به دست آوردن یک عکس با محتوای گذشت، مهربانی و نظیر آن کار بسیار سختی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل، نگاه جشنواره «هشت» باید از سطح به عمق برود، یعنی به محتوای ماجرای زیارت بپردازد؛ عملی که وقتی انسان از علم و توانایی‌های فردی خود عاجز شد، به چیزی ماوراء آن متوسل می‌شود.

این مدرس عکاسی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه جشنواره «هشت» موبایلی است و آدم‌های عادی می‌توانند عکس ارسال کنند، شاید دروازه‌های جدیدی را برای پیدا کردن نوع نگاهی تازه درباره زیارت کشف کنند.

جشنواره عکس «هشت» ویژه عکاسی با تلفن همراه با محوریت فرهنگ زیارت است که در قالب یکی از مجموعه برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود. وجیه‌اله شیرمحمدی دبیر این جشنواره و «نقش رویای بهشت» متولی برگزاری این رویداد هنری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید