هجوم گردشگران چینی به ایران بعد از قرق بازار با اجناس چینی!

    کد خبر :648589
هجوم گردشگران چینی به ایران بعد از قرق بازار با اجناس چینی!

مدتی است بیشتر اخبار و برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی معطوف به مراودات و تبادلات گردشگر با کشور چین است که باید دید این تمرکز برنامه‌ای به چه دلیل است؟

 

بعد از انتخاب علی اکبر مونسان به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشتر برنامه‌هایی که از این سازمان در کنار فعالیت‌های معمول آن به چشم می‌خورد مراودات گردشگری و تمرکز بر ورود گردشگر از چین بود البته پیش از این علی‌اصغر مونسان به‌عنوان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای شرکت در بیست‌ودومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری به کشور چین سفر کرده‌ بود و افزایش مراودات گردشگری از آن زمان بین دو کشور آغاز شد.

 

آمادگی چین برای اختصاص 4درصدی گردشگر چینی به ایران

 

به دنبال همین مراودات بود که وزیر بین‌الملل چین به‌همراه هیئت عالی‌رتبه چینی از موزه ملی ایران بازدید کرد و میزهای گردشگری چین در ادارات کل میراث فرهنگی استانها در راستای توسعه گردشگری میان ایران و چین تشکیل شد که تمام این مراودات در نهایت به لغو روادید چین منجر شد.

 

البته رئیس مجلس ایران هم به چین سفر کرد و مقامات چینی اعلام کردند آمادگی دارند 4درصد گردشگری خروجی به ایران اختصاص یابد یعنی حدود 6میلیون گردشگر؛ فراموش نشود که این عدد تنها در حد یک پیش‌بینی و طرح است و تا تحقق راه زیادی پیش رو دارد.

 

مقامات وزارت میراث فرهنگی از افزایش 52 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور گفتند اما باید کمیت مربوط به این رشد را هم ارزیابی کرد؛ حدود 150 میلیون گردشگر چینی در سال 2018 از کشورهای مختلف جهان بازدید کرده‌اند و باید دید سهم ایران از این میزان گردشگر چقدر بوده‌ است؟ طبق آمار دریافتی شاید این میزان به 100 هزار نفر هم نرسد.

 

بخش گردشگری چین تمرکز زیادی بر گردشگری داخلی دارد

 

البته باید این موضوع را هم مدنظر داشت که شعارهای اقتصادی چین تمرکز بر اقتصاد داخلی است و این مهم، صنعت گردشگری را هم شامل می‌شود؛ با همین دید است که گردشگران چینی حتی در فرایند سفرهای تفریحی به‌دنبال مراودات اقتصادی هستند و تلاش می‌کنند این مراودات به نفع اقتصاد داخلیشان باشد. در واقع بخش گردشگری چین تمرکز زیادی بر گردشگری داخلی دارد اما وزارت میراث ما هنوز برنامه مناسبی برای توسعه گردشگری داخلی ارائه نداده و برنامه توسعه گردشگری خارجی را به دعوت از چند اینفلوئنسر خارجی و مراودات گردشگری با چین (با آن مختصاتی که ذکر شد) محدود کرده‌ است.

 

به گزارش تسنیم؛ البته باید منتظر بود تا میزان ورود گردشگر چینی را تا یک سال آینده بررسی کرد چرا که این برنامه‌ هم در دسته برنامه‌های میان‌مدت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار می‌گیرد؛ طبق این برنامه قرار است سهم گردشگران چینی از کل گردشگران خارجی کشور که در حال حاضر نیم درصد است طی 5 سال 38 برابر شود یعنی از 52 هزار نفر به 2 میلیون نفر برسد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید