نیما رئیسی: من گویندگی را بازی می‌کنم

    کد خبر :339867

رادیو جوان هر روز با برنامه «خط آزاد» یک عصرانه رادیویی را با ریتمی تند و با اجرای نیما رئیسی روی آنتن می‌برد.

برای خیلی از اهالی تهران یا دیگر شهر‌های ایران که بیشترین زمان روز خود را در ترافیک به سر می‌برند، تماشای رسانه‌های بصری وقت گیر است و رادیو به عنوان یک رسانه شنیداری سالهاست همدم خیلی از مردم شده است.

رادیو جوان در بین شبکه‌های مختلف رادیویی به عنوان جوان‌ترین شبکه رادیویی و با نیرو‌های جوان تا امروز یکی از پرمخاطب ترین شبکه‌های رادیویی است. برنامه‌های آن مانند «اینجا شب نیست»، «عید من»، «کاوشگر»، «توپ»، «جوان ایرانی سلام» و … از جمله بهترین برنامه‌های رادیویی معرفی شده اند. چند وقتی است که شبکه جوان با آغاز فصل تابستان و با درنظرگرفتن اوقات فراغت بیشتر مخاطبان، برنامه‌ای عصرانه را با نام «خط آزاد» به تهیه کنندگی حامد مرادیان و شکوفه موسوی و گویندگی نیما رئیسی و فاطمه صداقتی روی آنتن می‌برد.

برنامه «خط آزاد» با حضور نیما رئیسی و حامد مرادیان یک هفته درمیان سعی دارد، با زبان طنز به نقد رفتار اجتماعی جامعه بپردازد و در قالب شوخی با مشکلات از تلخی آن‌ها بکاهد و امیدافزایی کند.

یک عصرانه رادیویی با خط آزادی ها

قرار ما ساعت ۱۶ در ساختمان پخش صدا و سیما بود. ساختمانی که پر از استودیو‌های کوچک و بزرگ برای پخش‌های مختلف شبکه‌های رادیویی است. بعد از پیچ و خم راهرو‌های باریک ساختمان پخش، بالاخره به استودیو پخش رادیو جوان رسیدیم، استودیویی گرم و صمیمی و مهیای اجرای یک برنامه پرهیجان عصرانه رادیویی. خوبی برنامه‌های رادیویی در این است که بدور از حاشیه‌های تصویر دغدغه خوراک خوب شنیداری را برای مخاطبان دارند.

کمی بعد از حضور ما، نیما رئیسی گوینده برنامه «خط آزاد» که این شب‌ها با بازی در سریال تلویزیونی «پدر» در نقش «مسعود» ظاهر شده است، در استودیو حاضر شد و شروع به بازخوانی متن‌های برنامه کرد و دقایقی پیش از آن که برنامه به شکل رسمی روی آنتن برود باهم به گفتگو نشستیم.

* نیما رئیسی بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره بازگشت دوباره خود به رادیو و برنامه عصرانه رادیو جوان گفت:اولین دلیلم برای حضور در برنامه «خط آزاد» وجود دوست عزیزم حامد مرادیان تهیه کننده برنامه است که از هم‌نسلان من در رادیو محسوب می‌شود. درست آن زمانی که من آخرین برنامه خود «پارازیت» را کار می‌کردم، حامد جان را در راهروهای ساختمان رادیو می‌دیدم؛ ولی آن موقع سعادت همکاری با او را نداشتم تا امسال در برنامه «خط آزاد» به او رسیدم.

وی ادامه داد: البته قبل از هرچیزی باید حرفی را بزنم که شکسته نفسی نیست و یک صحبت حرفه ای است، من خودم را گوینده، مجری و صدا‌پیشه نمی‌دانم. اگر پیش از این به رادیو آمدم، در وهله اول پیشنهاد مرحوم سیما هاشمی برای حضور در برنامه «تا انتهای حضور» و «سیب نقره‌ای» بود که قبل از سال‌های ۷۵ روی آنتن می‌رفت. من آن زمان فعالیتم را در رادیو شروع کردم و بعد از آن در دهه ۸۰ و با برنامه «پارازیت» در قالب برنامه‌های پرهیجان رادیو جوان کار کردم. حرف من از همان سال‌ها این بود که گوینده از نظر من یعنی مرحوم مهران دوستی، فاطمه آل عباس، فاطمه صداقتی و … .

رئیسی تاکید کرد: متن برای من بسیار اهمیت دارد و به عقیده من بازیگر بدون متن مثل پادشاه بی لباس است و مسئله بداهه بحثی شوخی و پوپولیستی بیش نیست. بداهه وقتی به وجود می آید که من به عنوان بازیگر متنی را پیش رو داشته باشم؛ به طور مثال در حیطه گویندگی و اجرا تنها کسی که توانایی بداهه پردازی را دارد و می تواند بدون متن جلو برود، فرزاد حسنی است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «پدر» با بیان اینکه خاستگاه اصلی‌اش تئاتر و بازیگری است، درباره علاقه خود به رادیو گفت: من از دنیای تئاتر و بازیگری می‌آیم، اما رادیو و بازی در آن برای من همیشه با ارزش بوده است. این نوع از برنامه‌ها مانند «خط آزاد» و تهیه و تولید این ژانر از برنامه‌ها، به نظر من بیشتر از آنکه به گوینده نیاز داشته باشد، به بازیگر نیاز دارد، بازیگری ادا درآوردن و دروغ گفتن به بیننده و شنونده نیست؛ بازیگری یعنی تو هر نقشی را که بازی کنی مخاطب با آن همذات پنداری کند. در واقع از اینکه مخاطب من نیما رئیسی را با نقش یکی کند، ناراحت نمی‌شوم. ولی یک گوینده صرف (فرزاد حسنی، فاطمه آل عباس و …) وجوه شخصی خود را دارد و باید در جایگاه خود ارزیابی شود. یعنی او به عنوان مجری یک برنامه ظاهراً خودش است؛ اما من (نیما رئیسی بازیگر) همواره نقش یک مجری را بازی کرده ام.

رئیسی به تجربه پیشین خود در همکاری با حامد مرادیان اشاره کرد و گفت: حضورم در برنامه «خط آزاد» مرهون حامد مرادیان است. ما پیش از این با یکدیگر تجربه اجرای برنامه شب یلدا را داشتیم، حالا بعد از 10 سال خودم را در برنامه «خط آزاد» تکرار کنم. به همین جهت جلسه های بسیاری را با آقای رنجبر مدیر گروه تفریحات شبکه جوان و حامد جان به عنوان تهیه کننده گذاشتیم و صحبت کردیم.

بی هیچ وقفه ای و با سرعت تمام به زمان پخش برنامه نزدیک شدیم و همه عوامل براساس وظایفی که برعهده دارند در جای خودشان ایستادند تا خط برنامه «خط آزاد» با موضوع «زبان بازی» روی فرکانس 88:00 برود. پشت صحنه یک برنامه رادیویی بی حاشیه تر از آن چیزی است که ما در پشت صحنه برنامه های تلویزیونی شاهد هستیم و صرفا صدا و موسیقی است که باید تمام انرژی، متن و تلاش یک گروه چند نفره را به شنوندگان منتقل کند. رئیسی پس از شروع برنامه و گفت‌وگو با شنونده ها بلافاصله موضوع برنامه را پیرامون «زبان بازی» مطرح کرد و با اعلام شماره های تماس و پیامکی رادیو جوان از مخاطبان خواست تا در برنامه مشارکت داشته باشند.

گلبن: حضور نیما رئیسی امتیازی برای «خط آزاد» محسوب می شود

*در پشت صحنه برنامه «خط آزاد» یکی از چهره های پیشکسوت رادیو جوان حضور داشت. فریبرز گلبن تهیه کننده برنامه های رادیویی که در این برنامه به عنوان مشاور کنار مرادیان و دیگر عوامل بود، درباره «خط آزاد» گفت: برنامه «خط آزاد» یا هر برنامه دیگری وقتی شروع می شود، نیاز به زمان و شناخت مخاطب دارد، این زمان خیلی به برنامه سازان رادیویی کمک می کند که برنامه هایشان در بین مخاطب جاگیر شود. خط آزاد هم جزو برنامه های عصرانه رادیو است که در پیک برنامه های رادیویی محسوب می شود. درواقع یک برنامه عصرانه رادیویی پله ترقی برنامه سازان و گویندگان است که خود من هم از همین برنامه های عصر رادیویی شروع کردم.

وی درباره حضور نیما رئیسی در برنامه «خط آزاد» بیان کرد: حضور نیما رئیسی در برنامه «خط آزاد» امتیازی است که در این برنامه به وجود آمده است و رئیسی توانسته توانایی هایی خودش را بالا ببرد و مخاطبان را به خود جذب کند.

گلبن با اشاره به بازخورد مخاطبان از برنامه «خط آزاد»، درباره حضور خود در این برنامه گفت: من در این برنامه نقش خاصی ندارم و فقط آمدم تا در کنار بچه ها باشم و اگر جسارت نباشد به آنها در بخش هایی از برنامه توصیه کنم. من به عنوان کسی که در رادیو کار می کنم، وظیفه خودم میدانم که این برنامه را از آن خودم بدانم و رقابتی با آنها نداشته باشم.

مرادیان: «خط آزاد» با زبان طنز رفتارهای اجتماعی را نقد می کند

از یک برنامه دو ساعته رادیویی چیزی به انتها باقی نمانده است و برنامه با ریتم تند و شتاب زده‌ای پیش می‌رود. رئیسی آخرین پیامک‌های شنونده‌ها را می‌خواند و تلفن‌ها یکی پس از دیگری پخش می‌شود و مرادیان تهیه کننده برنامه کم کم برنامه را جمع می‌کند و فرصتی فراهم می‌شود تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم.

*حامد مرادیان تهیه کننده برنامه های رادیویی در خصوص برنامه «خط آزاد» گفت: رادیو جوان چند سالی بعد از برنامه «پیشخوان» به تهیه کنندگی رضا ساکی، برنامه ای به عنوان عصرانه رادیویی نداشت. تا اینکه شبکه تصمیم گرفت یک برنامه عصرگاهی را در ساعت 16 تا 18 روی آنتن ببرد. به همین منظور به تهیه کنندگان رادیو جوان فراخوان داد و همه ماکت‌هایی را از برنامه عصرانه خود تولید کردند. در نهایت ما توانستیم نمره خوبی را از ارزیابی ها کسب کنیم و «خط آزاد» را روی آنتن ببریم. با توجه به اینکه مدیران در جلسه ارزیابی گفته بودند برنامه عصر شبکه باید یک برنامه شاخص باشد، من تصمیم گرفتم با نیما رئیسی صحبت کنم تا پس از 12 سال به رادیو برگردد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه «خط آزاد» توسط دو گروه برنامه سازی تولید می شود، بیان کرد: هفته ای که ما اجرا می کنیم و در هفته‌ای که به تهیه کنندگی شکوفه موسوی روی آنتن می رود، در اصل یک برنامه است. در واقع نویسندگان و آیتم سازان ثابت و فقط تهیه کنندگان و گویندگان آن متفاوت هستند.

تهیه‌کننده برنامه رادیویی «توپ» افزود: «خط آزاد»، یک برنامه اجتماعی و طنز است که ما در آن بیشتر رفتارهای اجتماعی مردم را نقد می‌کنیم و در عین حال اشاره‌ای هم به وقایع روزانه و عملکرد مسئولان خواهیم داشت. البته سعی کردیم بیشتر از آنکه یک برنامه متن محور باشد، با ریتمی تند آیتم های برنامه را به اجرا درآوریم و امیدبخش باشیم.

مرادیان با اشاره به حضور نیما رئیسی در برنامه «خط آزاد» و همچنین بازی او در سریال «پدر» اظهار کرد: زمانی که با نیما رئیسی صحبت کردیم، قرار نبود سریال «پدر» پخش شود و من فکر می کردم قرار است ماه رمضان سال آینده این سریال روی آنتن سیما برود؛ اما شبکه دو به ناگهان تصمیم گرفت «پدر» را پخش کند و من نمی دانستم که او نقشی محوری در این مجموعه ایفا می کند. البته هنوز تحلیلی روی این موضوع ندارم و می دانم که مخاطب رادیو با مخاطب تلویزیون اساساً فرق دارد و دو فضای متفاوت هستند.

تهیه کننده برنامه «خط آزاد» درباره تداوم پخش این برنامه رادیویی در دیگر ایام سال گفت: هنوز شبکه تصمیمی بر ادامه برنامه «خط آزاد» در پاییز ندارد؛ اما اگر بخواهیم صد درصد آن را دنبال کنیم، فکر می کنم کمی از طنز بودن آن فاصله بگیریم و بیشتر به سمت اجتماعی شدن برویم. البته ما زیر مجموعه گروه تفریحات هستیم و سعی کردیم یک برنامه تفریحی داشته باشیم و حال مردم را خوب کنیم و تا جایی که امکان دارد امید بخش باشیم.

«خط آزاد» یک ساعتی می شود که به پایان رسیده و بخش خبری رادیو جوان روی آنتن رفته است؛ اما همچنان «خط آزاد» ادامه دارد تا در هفته آینده با گروهی دیگر به تهیه کنندگی شکوفه موسوی و گویندگی فاطمه صداقتی روی آنتن برود.

گفتنی است؛ برنامه «خط آزاد» کاری از گروه تفریحات شبکه رادیویی جوان، هر روز از ساعت 17 تا 18:30 روی آنتن می رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید