نیروگاه شهید مفتح فامنین، عامل خشکیدن سفره‌های آب زیرزمینی همدان و دشت کبودرآهنگ/ فیلم

    کد خبر :938016
نیروگاه شهید مفتح فامنین، عامل خشکیدن سفره‌های آب زیرزمینی

نیروگاه حرارتی شهید مفتح همدان، یکی از عوامل اصلی کاهش آب های زیر زمینی دشت فامنین و آلودگی هوا در منطقه می باشد.

این نیروگاه سال ۷۶ و در دولت رفسنجانی افتتاح شده و سیستم خنک کننده آن نیاز به آب فراوان دارد که از ۶۰ حلقه چاه عمیق تامین می‌شود.

نیروگاه حرارتی شهید مفتح همدان در دشت کبودرآهنگ با ظرفیت تولید 1000 مگاوات و در 45 کیلومتری جاده همدان-تهران واقع شده است که شامل 4 واحد بخار 250 مگاواتی می باشد.

سوخت اصلی از گاز طبیعی و در برخی مواقع از مازوت یا نفت کوره استفاده می شود و دارای برج های خنک کننده از نوع تر بوده که بزرگترین مشکل این نیروگاه در تولید برق، کاهش منابع سفره های آب زیر زمینی می باشد و باعث به حداقل رسادن آب های زیر زمینی دشت فامنین شده است.

وزارت نیرو با مجریگری سازمان توسعه برق ایران پژوهش هایی برای رفع این مشکل انجام داده اند که اقدام به تبدیل برج های خنک کننده تر نیروگاه، به برج های هیبریدی(خشک هلر و تر) کرده است. برج های هلر فلزی با پوشش آلومینیومی وارد مدار شده است و برج خشک هلر واحد دوم در مرحله اجرائی قرار دارد.

امیدواریم با اجرایی شدن طرح فوق تحولی در راه حل مناسب جهت کاهش مصرف آب در نیروگاه فوق باشد.

هر صبح خصوصا در روزهای سرد، شاهد ایجاد غبار غلیظ از سوخت مازوت و بخار آب و حرکت آن به سمت آسمان فامنین هستیم و مردم با گرفتن عکس و پخش آن در گروه های شبکه های اجتماعی نگرانی خود را به اطلاع دیگران رسانده و در صدد پیگیری این موضوع مهم از طرف مسئولین مربوطه می باشند.

وجود رودخانه ها و دشت های سرسبز در سال های نه چندان دور، در فامنین و روستاهای اطراف، چون خواب شیرین برای نسل آتی می باشد و با بیان خاطرات پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها که برای رسیدن به آب نیاز به کندن زمین در عمق زیاد نبوده و از چاه هایی که در حیاط منازل وجود داشت، می توانستند به راحتی با انداختن سطلی در چاه، با دست خود به آب رسیده و برای مصارف خانگی خود از آن استفاده کنند.

جانمایی نادرست نیروگاه شهید مفتح و حفر چاه های عمیق برای این نیروگاه از عوامل خشک شدن دشت های منطقه بوده و یکی از معضلات اساسی استان همدان نحوه تأمین آب این نیروگاه می باشد و حالا شاهد ایجاد معضل بزرگ تر، برای آلودگی هوای منطقه خصوصا در فامنین، به دلیل استفاده از سوخت مازوت هستیم. آنچه در عکس مشاهده می کنیم کشتی سانچی، در حال سوختن نیست اینجا نیروگاه برق شهید مفتح است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید