نیاز به خون با شروع فصل سرما/ چه کسانی می‌توانند خون اهدا کنند؟

    کد خبر :652961

سخنگوی سازمان انتقال خون با تأکید بر اینکه با توجه به فرا رسیدن فصل سرما نیاز به اهدای خون داریم، گفت: افراد 18 تا 60 ساله می‌توانند خون خود را اهدا کنند.

 

بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه با توجه به فصل سرما نیاز به خون افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: سازمان انتقال خون به صورت شبانه‌روزی و مراکز اهدای خون این سازمان نیز از ساعت 8 صبح تا 7 بعدازظهر دایر بوده و آماده دریافت خون از هموطنان هستند.

 

وی با اشاره به شرایط اهدای خون، یادآور شد: سن اهدای خون از 18 سالگی تا 60 سالگی است؛ البته افرادی که به صورت مستمر یعنی سالی دو بار خون اهدا می‌کنند، می‌توانند تا 65 سالگی نیز خون خود را اهدا کنند.

 

حاجی‌بیگی با اشاره به مدارک مورد نیاز هنگام اهدای خون، افزود: داشتن کارت ملی برای اهدا خون لازم است؛ ضمن اینکه انجام مشاوره و معاینات پزشکی، اندازه‌گیری وزن و فشار خون از جمله کارهایی است که هنگام دریافت خون کنترل می‌شود و کل فرایند دریافت خون از هر اهداکننده 20 تا 30 دقیقه است.

 

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه تمام خون‌های اهدایی پس از انجام آزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادآور شد: این خون‌ها به مصرف بیمارستان‌های کشور می‌رسد؛ البته تنها خون استفاده نمی‌شود، بلکه فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده برای انجام جراحی‌ها مانند جراحی زنان، پلاکت برای بیماران سرطانی و پلاسما برای بیماران کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به عبارتی اهدای خون توسط یک فرد به نجات سه نفر منتهی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون پلاکت در کشور تولید می‌شود، گفت: در ایران مردان می‌توانند در سال 4 بار و زنان 3 بار خون خود را اهدا کنند.

 

حاجی‌بیگی از مراجعه سالانه 2.5 میلیون نفر به مراکز اهدای خون کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 2 میلیون و 100 هزار واحد خون اهدا می‌شود.

 

به گزارش فارس ،سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه نزدیک به 182 بیمارستان در کشور کل خون مورد نیاز خود را از مراکز اهدای خون این سازمان دریافت می‌کنند، بیان داشت: سالانه 3 میلیون و 650 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی بین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

 

وی با اشاره به وضعیت اهدای خون در شهر تهران، خاطرنشان کرد: 17 درصد از اهداکنندگان خون در تهران بوده؛ در حالی که 25 درصد خون اهدایی نیز در تهران مصرف می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید