نگرانی بابت افزایش قیمت شیرخشک پس از حذف ارز ترجیحی؛ آیا شیرخشک هم به چالش‌های عجیب کشور تبدیل می‌شود؟

    کد خبر :882267
شیرخشک

«بازتاب»؛ زهره علامی- براساس نامه هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد به مدیرکل امورفرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با حذف ارز ترجیحی، قیمت مواد اولیه شیرخشک بین 5 تا 7 برابر رشد می کند و به تبع آن قیمت محصول نهایی هم بین 2.5 تا 3 برابر اضافه خواهد شد.

با توجه به آنکه اکثر مواد اولیه شیر خشک نوزاد با ارز ترجیحی تأمین می شود، درصورتی که ارز دولتی، حذف شود قیمت مواد اولیه چندین برابر می شود و این افزایش یکباره قیمت موجب می‌شود که شرکت‌های تولیدی حداقل در کوتاه مدت نتوانند مواد اولیه خود را همچون گذشته تهیه و تأمین کنند و تولید کاهش پیدا می کند.

همچنین پیش بینی می شود که اگر افزایش 3 برابری قیمت شیرخشک با تأمین یارانه برای مصرف کننده همراه نباشد شاهد کاهش مصرف این محصول و افت زاد و ولد باشیم.

وضعیت شیرخشک در سالجاری

چیزی تا پایان سال نمانده و همچنان نگرانی ها درباره افزایش قیمت شیرخشک برای خانوارهای صاحب نوزاد وجود دارد و این درحالی است که از همان روزهای نخست سالجاری یعنی در فروردین ماه بحث کمبود و گرانی شیرخشک مطرح شد.

البته بعد از مدتی بازار به تعادل رسید اما دوباره در تیرماه رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در اظهاراتی اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، رشد هزینه‌های بسته‌بندی و حمل و نقل، خط تولید برخی کارخانه های شیرخشک متوقف شده است.

برهمین اساس تولیدکنندگان، پیشنهاد افزایش 60 درصدی قیمت شیرخشک  نوزاد را به سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت ارائه دادند اما قیمت این محصول 9 تا 12 ‌درصد افزایش یافت که با واکنش منفی تولیدکنندگان مواجه شد چون آنها خواستار رشد بیش از این بودند اما سازمان حمایت جلوی افزایش قیمت بیشتر را گرفت.

پس از آن در شهریور ماه، تولیدکنندگان شیرخشک هشدارهایی درباره افزایش قیمت این محصول دادند که اگر شیرخشک در گروه کالایی یک باشد افزایش قیمتی نخواهد داشت اما اگر در گروه کالایی دو قرار گیرد قیمت آن 2.5 تا 3 برابر گران می شود.

دوباره در دی ماه حرف و حدیث هایی درباره افزایش قیمت شیرخشک در بازار به گوش رسید که رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد تاکید کرد که به‌رغم مشکلات متعدد پیش روی تولیدکنندگان، اما کمبودی وجود ندارد و همچنین افزایش قیمت اخیر برخی برندهای شیرخشک واقعیت ندارد.

حالا در بهمن ماه دوباره خبر می رسد که رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد هشدار داده که اگر یارانه 4200 حذف شود قیمت این محصول بین 2.5 تا 3 برابر می شود که این موضوع موجب نگرانی خانواده هایی شده است که فرزند آنها از شیرخشک تغذیه می کند.

مشکلات تولیدکنندگان شیرخشک

با توجه به نارضایتی تولیدکنندگان شیرخشک از وضعیت موجود و خواسته چندین باره آنها برای حمایت بیشتر دولت و افزایش قیمت شیرخشک، این سوال مطرح می شود که مهمترین مشکلات و موانع آنها چیست؟

تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد معتقدند که دخالت دولت در قیمت‌گذاری این محصول، فعالیت آنها را زیان‌ده کرده است و همین موضوع موجب شده که برخی‌ از آنها به دلیل افزایش سرسام‌آور هزینه‌های سربار، در سال های اخیر تولید شیرخشک را متوقف و کارخانه را تعطیل کنند.

اما مشکل دیگر فعالان این حوزه این است که امسال ردیف تعرفه واردات برخی مواد اولیه شیرخشک نوزادان از اولویت یک به اولویت دو تبدیل شد و تولیدکنندگان برای اینکه این محصول در بازار کمیاب نشود، مجبور شدند که مواد اولیه شیرخشک را با ارز نیمایی وارد کنند که همین موضوع فشار اقتصادی قابل ملاحظه ای به فعالان این حوزه وارد کرد.

درواقع وزارت صمت شیرخشک نوزاد را به عنوان غذا در نظر گرفته اما وزارت بهداشت آن را دارو می داند و همین موجب شده که وزارت صمت، شیرخشک را از گروه کالایی یک خارج کند، در این میان تولیدکنندگان شیرخشک می گویند که اگر قرار است شیرخشک نوزاد در گروه کالایی دو باشد پس قیمت گذاری هم باید آزاد شود.

اما بحث دیگر عدم همکاری دولت و به ویژه گمرک در ترخیص مواد اولیه تولید شیرخشک است، این موضوع سرگردانی تولیدکنندگان این محصول را برای چندین ماه به همراه داشت و دلیل آن هم تغییر گروه کالایی شیرخشک بود.

حالا در این شرایط و برای ساماندهی بازار شیرخشک چندین پیشنهاد وجود دارد، یکی این است که این محصول مانند دارو تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، دوم اینکه دولت دست از سیاستگذاری‌های ناگهانی و تصمیمات مقطعی بردارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که اگر دولت در این موضوع دخالت نکند و قیمت‌گذاری در این صنعت رقابتی باشد، هم شاهد تعادل قیمتی در بازار و هم رشد صنعت شیرخشک نوزاد درکشور خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید