نگرانی اروپا از بازار نفت بدون ایران

    کد خبر :274575

تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار نفت نشان می‌دهد که نوسانات قیمتی با ادامه نگرانی‌ها از واکنش ایران به تصمیم امریکا و تغییر شرایط بازار نفت موجب شده تا این بازار از حالت تعادلی که در طی سال‌های گذشته در آن به سر می‌برد، خارج شود.

به گزارش بازتاب به نقل از اعتماد، موضوعی که موجب شده تا اتحادیه اروپا در پی ارایه طرحی جدید به دونالد ترامپ باشد تا امریکا را برای توافق با ایران مجاب کند. البته اتحادیه اروپا در عین حال به دنبال تداوم همکاری‌های اقتصادی خود با ایران است و نتیجه نظر ترامپ را بر روابط با اتحادیه اروپا بی‌تاثیر خوانده است.

بر این اساس، گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد در حالی که بازار نفت تقریبا بعد از سه سال و نیم شاهد رشد قیمت خوبی در بازار بوده است اما نگرانی بازارهای نفتی از واکنش سخت ایران در قبال امریکا سبب التهاب در بازارهای نفتی شده و در عین رشد عرضه نفت امریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است به گونه‌ای که قیمت نفت روز گذشته (جمعه) پس از اینکه در ساعات اولیه شاهد رشد معاملات بودیم اما این رشد اندکی کاهش یافت؛ روالی که تحلیلگران این بازار آن را ناشی از هیجان بازار در مورد چشم‌انداز بازگشت احتمالی دوباره تحریم‌های ایران تحلیل کردند. به این جهت طی روز گذشته هر بشکه نفت خام امریکا با ١١ سنت کاهش ٦٨,٣٢ دلار فروخته شد. این نوع نفت در آستانه ثبت افزایش ٠.٣ درصدی طی هفته گذشته بود.

دیروز هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با ١٧ سنت کاهش ٧٣,٤٥ دلار فروخته شد. نفت برنت در ساعات اولیه معاملات تا ٧٣.٨٠ دلار در هر بشکه بالا رفته بود. همچنین این نوع نفت در آستانه ثبت کاهش ٠.٥ درصدی طی هفته گذشته است.

با این حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته اعلام کرده است: «تقاضای امریکا برای تغییر توافق هسته‌ای سال ٢٠١٥ غیرقابل قبول است.»

همچنین وانگ شیائو، تحلیلگر بازار در این رابطه گفته است: «قیمت کنونی نفت بازتابی از بلاتکلیفی در مورد ایران است. سرمایه‌گذاران در مورد عرضه نفت پس از اتخاذ موضع سخت از سوی ایران در واکنش به امریکا، نگرانند. در صورت تضعیف انتظارات برای تحریم‌های جدید، احتمالا قیمت‌ها کاهش یابد.»

شش منبع آگاه به رویترز گفتند کشورهای اروپایی هنوز می‌خواهند هفته آینده طرحی به ترامپ بدهند که توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند. اما در عین حال شروع به فعالیت برای حفاظت از روابط تجاری اتحادیه اروپا و ایران در صورت خروج ترامپ از توافق کرده‌اند.

در همین حال روز پنجشنبه قیمت نفت امروز در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر دو عامل افزایش تولید نفت ایران و امریکا کاهش یافت و بشکه‌ای ٧٢,٤٩ به فروش رفت اما در این رابطه نوربرت روکر، رییس استراتژی کالا در جولیوس بائر گفته است: «سروصداهای ژئوپولتیکی همچنان در منطقه بالاست و توانست قیمت نفت را تا ٧٥ دلار در هر بشکه برساند. افزایش ناامنی در منطقه نوسان زیادی دارد، اما می‌تواند قیمت نفت را رو به جلو افزایش دهد. ایران یکی از اعضای کشورهای صادرکننده نفت اوپک است و به عنوان صادرکنندگان کلیدی محسوب می‌شود.»

البته طبق گفته مسوولان نفتی ایران، میزان تولید نفت ایران در ماه آوریل رکورد زده است. از سوی دیگر افزایش تولید نفت امریکا هم مزید علت شده تا با بالا رفتن عرضه در بازار قیمت تاحدودی کاهش یابد.

طبق اعلام موسسه امریکن‌پترولیوم میزان ذخایر نفت امریکا با ٣,٤ میلیون بشکه افزایش به ٤٣٢ میلیون و ٥٧٥ هزار بشکه در هفته منتهی به ٢٧ مارس رسیده است. افزایش تولید نفت امریکا به حدی بوده که توانسته است عربستان را پشت‌سر گذاشته و به دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان تبدیل شود. در حال حاضر از نظر تولید روسیه جایگاه نخست، امریکا دوم و عربستان سوم است.

بر اساس این گزارش و طبق اعلام بانک ‌ای‌ان‌زد «با توجه به نزدیک شدن ١٢ مه، بازارها همچنان پرنوسان است.»

ایران از ژانویه ٢٠١٦ و برداشته شدن برخی تحریم‌ها، نقش خود به عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت را باز یافته است. اما در کنار نگرانی‌های امنیتی، رشد عرضه نفت امریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید