نگاهی به فیلم سینمایی«یلدا»/ درام دادگاهی کلاسیک

    کد خبر :727386

فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه‌کنندگی علی مصفا پس از حضور در چند جشنواره بین‌المللی و کسب جایزه بزرگ جشنواره مستقل آمریکایی ساندنس، اکنون دو هفته‌ای است که همزمان با بازگشایی سینماها در ایران در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفته است.

«مگی گاگلر» منتقد سینما در یادداشتی به فیلم «یلدا» پرداخته است:

«سینمای ایران سال‌هاست با آثار فیلمسازانی همچون کیارستمی، بنی اعتماد، مهرجویی، بیضایی و فرهادی که راه را برای شناخت آن هموار کردند، میهمان همیشگی جشنواره‌های مهم جهان است. اگرچه رسانه‌های غربی ایران را جامعه‌ای مردسالار با فرهنگی زن‌ستیز معرفی می‌کنند، اما فیلمسازان انگشت‌شماری هستند که با تصویر کردن درست زنان در ایران امروزی و سنت‌هایش، واقعیت را بشکلی جالب نشان می‌دهند و «یلدا» ساخته مسعود بخشی یکی از آن‌هاست.

مریم زن جوانی که شوهر ۶۵ ساله‌اش را به قتل رسانده، برای طلب بخشش از مونا، دختر مقتول -که خود را مانند خواهر بزرگتر مریم می‌داند، اما توان گذشت از خون پدر را هم ندارد- به برنامه «لذت عفو» آورده شده است.

مسعود بخشی مسأله اصلی فیلم را – اینکه آیا مریم زنده می‌ماند و مونا او می‌بخشد؟ – تا پایان باز نگه می‌دارد. کارگردان هوشمندانه و تا دقیقه آخر با احساسات بازیگران و تماشاگران فیلم بازی می‌کند و آن‌ها را پای این درام دادگاهی کلاسیک نگه می‌دارد. یلدا همچنین با روایت باورپذیرش، نقش زنان را بخوبی در فرهنگی مردسالار به تصویر می‌کشد. پیرنگ و گفتگوهای فیلم توجه دائمی مخاطب را به هر کلام و عمل بازیگران طلب می کند.

افزون بر آن، یلدا دارای بازی‌های قدرتمند بازیگرانش است: بهناز جعفری و صدف عسگری حتی وقتی دیالوگ ندارند، قادرند تنشی بی وقفه بسازند ‌و به مخاطبان حسی از آنچه سینمای ایران و بازیگران با استعدادش می‌توانند باشند، می‌بخشند.

احساس پرشتاب و ‌سرگیجه آور حضور در استودیوی تلویزیونی بر تنش خلق شده توسط بازی‌های درخشان بازیگران و خود روایت می‌افزاید.

«یلدا» اثری شایسته و ‌بجا از مسعود بخشی است که به ذهن همه شخصیت‌هایش نقب می‌زند و ‌موشکافانه انگیزه‌های مریم، مونا و سایر شخصیت‌های درگیر برنامه تلویزیونی را تحلیل می‌کند. «یلدا» فیلمی نفس‌گیر و‌ خوش‌ساخت است که رضایت بسیاری از تماشاگران را برآورده می‌کند و شایسته توجه بیشتر مخاطبان هم خواهد بود.

منبع: فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید