نکات و ترفندهای مفید برای بهینه‌سازی عمر باتری گوشی‌های آیفون

    کد خبر :1058035

یکی از مهم‌ترین المان‌ها در خرید و فروش گوشی‌‌های آیفون، سلامت باتری است و یا اگر صاحب یکی گوشی‌های آیفون هستید، باید در جهت سلامت باتری، نکاتی را رعایت کنید. اپل پس از عرضه به‌روزرسانی جدید برای سیستم عامل iOS، باعث ایجاد تغییراتی در بخش نرم‌افزاری گوشی‌های اپل شد و بسیاری از کاربرها با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری مواجه شده بودند. از طرفی آداپتورهای شارژ گوشی‌های آیفون، سرعت شارژ آنچنان زیادی ندارند و چاره این است که بهترین روش استفاده از گوشی‌ آیفون با iOS جدید را یاد بگیرید. در ادامه قصد داریم، ترفندهایی برای بهینه‌سازی طول عمر باتری گوشی‌های ایفون را برای شما شرح دهیم که با رعایت آن‌ها، طول عمر باتری گوشی شما افزایش پیدا می‌کند و شارژدهی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

نکات و ترفندهای مفید برای بهینه‌سازی عمر باتری گوشی‌های ایفون

استفاده از شارژر اورجینال

همانطور که می‌دانید، اپل در سری جدید گوشی‌های آیفون، آداپتور شارژ را حذف کرده است و باید آن را به صورت جداگانه خریداری کرد. این موضوع چالشی برای کاربرهای ایرانی محسوب می‌شود؛ چرا که در بازار شاهد سیل عظیمی از آداپتور گوشی‌های آیفون هستیم که تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن‌ها، کار دشواری است. پیشنهاد ما این است که گوشی‌های ایفون را از مراکز معتبر خریداری کنید و از همان مرکز، اقدام به خرید آداپتور شارژ نمایید. استفاده از آداپتور اصلی، سرعت شارژ بالا و دوام طولانی مدت باتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

فعال‌سازی حالت تاریک (Drak Mode)

شاید برایتان جالب باشد که در نمایشگر سری جدید گوشی‌های ایفون به دلیل استفاده از پنل‌های OLED، در هنگام اجرای تصاویر مشکی، پیکسل‌های نمایشگر خاموش خواهند شد که این موضوع باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود. همانطور که می‌دانید، حالت تاریک مدت‌ها است که به iOS اضافه شده است که با فعال‌سازی آن، کمک بسزایی به کاهش مصرف باتری در طول روز خواهید کرد. برای فعال‌سازی حالت تاریک مسیر Settings > Display & Brithness را دنبال کنید و سپس گزینه Dark را انتخاب کنید.

فعال‌سازی حالت کم‌مصرف

یکی از گزینه‌های قوی در کاهش مصرف باتری، حالت کم‌مصرف است که در بخش تنظیمات می‌توان آن‌ را فعال کرد. با فعال کردن این گزینه، فعالیت‌هایی مانند دانلودها و واکشی نامه غیرفعال می‌شود و صرفا می‌توان کارهای ضرور مانند برقراری تماس و ارسال پیامک را انجام داد. البته این گزینه زمانی به صورت خودکار فعال می‌شود که درصد شارژ باتری به کمتر از ۲۰ درصد رسیده باشد. از طرفی می‌توان آن را به صورت دستی فعال کرد که در صورت رسیدن شارژ باتری به ۸۰ درصد، روشن می‌شود. برای فعال‌سازی حالت کم‌‌مصرف، مسیر Setting > battery > Optimized Battery Charging را دنبال کنید.

کنترل میزان روشنایی صفحه نمایش

روشنایی نمایشگر یکی از المان‌های مهم در مصرف باتری است که در صورت قرار دادن میزان نوردهی نمایشگر در حالت بیشینه، شاهد افزایش مصرف چند برابری شارژ باتری خواهید بود. در تمامی گوشی‌های ایفون قابلیت تنظیم نور خودکار قرار دارد که با فعال‌سازی آن، نور نمایشگر بسته به محیطی که در آن حضور دارید و میزان نور محیط، روشنایی نمایشگر را تنظیم می‌کند که باعث کاهش مصرف باتری می‌شود. برای فعا‌ل‌سازی این تنظیمات باید مسیر Setting > Accessibility > Display and text Size > Auto brightness رفته و آن را روشن کنید.

غیرفعال کردن موقیعت مکانی

سرویس‌هایی مانند گوگل مپ، Waze و مواردی مانند آن، بسیار مفید هستند؛ اما روشن بودن دائمی GPS، باعث افزایش مصرف شارژ باتری بیهوده می‌شود. روشن بودن این گزینه در صورتی ضروری است که از برنامه‌‌هایی مانند گوگل مپ یا مسیریاب‌ها در حال استفاده باشید، با خاموش کردن GPS در نوار کنترل سنتر، کمک قابل توجهی به مصرف باتری خواهید کرد.

غیرفعال کردن ویجت‌های صفحه قفل

یکی از قابلیت‌های جذابی که در iOS جدید به گوشی‌های ایفون اضافه شد، امکان شخصی‌سازی صفحه قفل و استفاده از ویجت‌های مختلف بود. با قرار دادن ویجت‌ها در صفحه قفل، بسیاری از آن‌ها به صورت دائم در حالت مصرف باتری هستند و در پس‌زمینه آپدیت می‌شوند. اگر مسافت‌های طولانی در پیش دارید و بابت شارژ باتری نگران هستید، پیشنهاد می‌کنیم ویجت‌های صفحه قفل را پاک کنید تا مصرف شارژ باتری به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند.

غیرفعال کردن قابلیت صفحه نمایش همیشه AOD

پس از عرضه آیفون ۱۴، اپل قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن را پس از سال‌های انتظار به گوشی‌های خود اضافه کرد. با روشن کردن این قابلیت، در هنگام قفل صفحه نمایش می‌توان ساعت، تاریخ، ویجت و فعالیت‌های زنده را مانند گوشی‌های اندرویدی مشاهده کرد. با فعال‌سازی این قابلیت، نرخ نوسازی نمایشگر به ۱ هرتز می‌رسد؛ اما همچنان باتری در حال مصرف انرژی است و در طولانی مدت، این موضوع را احساس خواهید کرد. برای ذخیره بیشتر شارژ باتری، کافی است به مسیر Setting > Display & Brightness بروید و گزینه Always On را خاموش کنید.

غیرفعال کردن قابلیت صفحه نمایش همیشه AOD

استفاده از والپیپرهای ثابت

اضافه شدن والپیپرهای متحرک، یکی از قابلیت‌های جذاب در گوشی‌های ایفون به شمار می‌رود که در بخش کتابخانه والپیپر آن، می‌توان به تعداد نامحدودی والپیپر دسترسی داشت. اما این قابلیت مصرف شارژ باتری زیادی را روی دست شما می‌گذارد و در هنگام سفر، بهتر است از والپیپرهای ثابت استفاده کنید. اپل برای این موضوع در کنار والپیپرهای زنده، والپیپرهای ثابت هم برای دانلود قرار داده است که متناسب با سلیقه خود می‌توانید انتخاب کنید.

استفاده از Focus Mode

از بهترین قابلیت‌های iOS می‌توان به حالت فوکوس اشاره کرد که به مدیریت اعلان‌ها کمک می‌کند. کاهش اعلان برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، باعث کاهش مصرف شارژ باتری می‌شود. با استفاده از این حالت می‌توان مشخص کرد که کدام برنامه و افراد، می‌توانند برای شما اعلان ارسال کنند یا در ساعت کاری، فقط اجازه ارسال اعلان‌های کاری را بدهید. همچنین در صورت غیرفعال کردن حالت فوکوس، تمامی اعلان‌های شما از طریق یک هشدار ارسال می‌شوند و با سهیل عظیمی از نوتیفیکیشن‌ها مواجه نخواهید شد.

استفاده از App Summary

اپل این قابلیت را در سال‌های گذشته به گوشی‌های ایفون اضافه کرد که موجب جلوگیری از ارسال اعلان‌های غیرضروری توسط برنامه‌های مختلف می‌شود. برای استفاده از این قابلیت مسیر Setting > Notification را دنبال کنید و قابلیت App Summary را برای برنامه‌های دلخواه فعال کیند. با فعال‌سازی این قابلیت، اعلان‌های کمتری دریافت خواهید کرد و در مصرف باتری مصرف‌جویی می‌شود.

محدود کردن دسترسی برنامه‌ها به لوکیشن

در هنگام نصب و اجرای بسیاری از برنامه‌ها، ابتدا اجازه دسترسی به لوکیشن را از شما می‌‌خواهند که این مورد تاثیر قابل توجهی در مصرف باتری دارد. برخی از برنامه‌ها دسترسی آن‌ها به لوکیشن ضروری نیست را محدود کرده، تا شاهد افزایش طول عمر باتری شوید. برای این کار مسیر Setting > Privacy > Location Service بروید و برنامه‌هایی که نمی‌خواهید به لوکیشن شما دسترسی داشته باشند را غیرفعال کنید.

محدود کردن دسترسی برنامه‌ها به لوکیشن

استفاده از حالت کم مصرف

اگر به بخش تنظیمات یا منو کنترل سنتر بروید، گزینه حالت کم مصرف یا Low Power Mode به چشم می‌خورد که با فعال‌سازی آن فعالیت‌‌های پس‌زمینه کم خواهند شد، صفحه نمایش سریع‌تر خاموش می‌شود و نرخ نوسازی نمایشگر کاهش پیدا می‌کند. تمامی این موارد به کاهش مصرف باتری، کمک بسزایی می‌کنند و موجب می‌شود در طول روز نیازی به شارژ مجدد باتری نداشته باشید.

محدود کردن فعالیت‌های پس‌زمینه

بسیاری از اپلیکیشن‌ها که به اینترنتی متصل هستند، در هنگام بستن هم در پس‌زمینه فعال هستند و اطلاعات خود را به‌روز می‌کنند. فعال بودن همزمان چند برنامه در پس‌زمینه‌، مصرف انرژی باتری را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد که خوشبختانه در بخش تنظیمات می‌توان این موضوع را کنترل کرد. وارد قسمت Setting شوید و در بخش General، گزینه Background App Refresh را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توان برنامه مورد نظر را انتخاب کرد و دسترسی آن را در پس‌زمینه محدود کرد.

خاموش کردن AirDrop

ایردراپ از قابلیت‌های محبوب iOS است که به شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌ها را بین دستگاه‌های ایفون و آیپد انتقال دهید. این قابلیت مانند بلوتوث و وای فای، نیاز به روشن و خاموش کردن دارد و در صورتی که نیازی به آن ندارید، می‌توان در بخش کنترل سنتر آن را خاموش کرد. روشن بودن مداوم ایردراپ، بلوتوث و وای فای، موجب افزایش مصرف انرژی باتری می‌شود.

جلوگیری از افزایش دمای گوشی

یکی از مواردی که باعث افزایش مصرف شارژ باتری و حتی آسیب به سلامت باتری می‌شود، افزایش دمای دستگاه است. در هنگام اجرای بازی‌های سنگین مانند کالاف دیوتی موبایل در طولانی مدت، افزایش دمای قابل توجهی را احساس خواهید کرد که پیشنهاد می‌شود و در صورت شاهد افزایش دما، از اجرای بازی دست نگه دارید و برای مدتی با گوشی کار نکنید، تا دمای دستگاه به حالت معمولی کاهش پیدا کند. این موضوع تا حدود زیادی به افزایش سلامت باتری کمک می‌کند و از مصرف شارژ زیاد باتری جلوگیری خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب، ۱۵ نکته در مورد کاهش مصرف و بهینه‌سازی عمر باتری گوشی‌های ایفون را برای شما شرح دادیم که با رعایت موارد فوق، شاهد افزایش طول عمر باتری در طولانی مدت خواهید بود و نگرانی بابت زود خالی شدن شارژ باتری نخواهید داشت. همچنین این موارد به سلامت باتری کمک خواهند کرد و در هنگام فروش گوشی، از سلامت باتری مطمئن خواهید شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید