نکاتی برای پیشگیری از سنگ کلیه در روزهای گرم

    کد خبر :1004777
سنگ کلیه در روزهای گرم

تعداد کمی از ما می‌دانیم که به دلیل کاهش مایعات بدن احتمال ابتلا به سنگ کلیه، این بیماری طاقت‌فرسا، در ماه‌های گرم تابستان افزایش می‌یابد.

خوشبختانه می‌توان اقداماتی را برای جلوگیری از تشکیل سنگ در کلیه انجام داد، در درجه اول با افزایش مصرف آب و ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی. مگان بولنر، متخصص اورولوژی مرکز پزشکی در دالاس نکاتی را برای جلوگیری از سنگ کلیه و درد شدیدی که می‌تواند ایجاد کند ارائه می‌دهد.

نوشیدن مایعات بیشتر برای هیدراته‌ماندن و برای رقیق‌شدن ادرار بسیار مهم است، حداقل ۸ لیوان در روز آب بنوشید، البته اگر قبلاً سنگ کلیه داشته‌اید، دوازده لیوان حتی بهتر است.

اگر بیرون گرم است و عرق می‌کنید، آب اضافی بنوشید.اضافه کردن آب‌لیمو یا لیموترش به آب را فراموش نکنید.توجه به این نکته ضروری است که پیروی از یک رژیم غذایی با سدیم بالا باعث افزایش میزان کلسیم در ادرار می‌شود. مصرف سدیم را به ۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید؛ معادل حدود یک قاشق چای‌خوری.

نکته دیگر مصرف غذاهای غنی از کلسیم است. کلسیم در تشکیل سنگ کلیه نقش دارد. روزانه بیش از هزار تا هزار و ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف نکنید.مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید که می‌تواند به افزایش سیترات ادرار و جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.

مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید. پروتئین حیوانی می‌تواند خطر ابتلا به سنگ را افزایش دهد. مصرف گوشت را به ۲۳۰ گرم در روز محدود کنید. حتی اگزالات موجود در غذاهای سالم هم می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه کمک کند، بنابراین میزان مصرف این غذاها را کنترل کنید: اسفناج، چغندر، آجیل، جوانه گندم، ریواس و سویا.

سلامت‌نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید