نور آفتاب در پیشگیری از ابتلا به ام اس موثر است

    کد خبر :821203
نور آفتاب در پیشگیری از ابتلا به ام اس موثر است

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: نور آفتاب با اثری که بر افزایش ویتامین D دارد، باعث پیشگیری از ابتلا به ام اس می‌شود.

احسان شریفی پور متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در بروز بیماری ام اس عوامل ژنتیکی و محیطی نقش دارند. ویتامین D و مصرف سیگار از عوامل محیطی دخیل در این بیماری هستند.

او افزود: مطالعات نشان داده، در افرادی که سطح ویتامین D خونشان کمتر است، ریسک ابتلا به بیماری ام اس افزایش می‌یابد. بیمارانی که به ام اس مبتلا هستند نسبت به بقیه افراد ویتامین D کمتری دارند و مورد حملات عصبی بیشتری قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: نور آفتاب، یکی از منابع غنی ایجاد ویتامین D در بدن است که با تابش اشعه‌های نور خورشید تغییر و تحولاتی برای پیش ساز تولید ویتامین D در بدن صورت می‌گیرد؛ بنابراین نور آفتاب با اثری که بر افزایش ویتامین D در بدن دارد، باعث پیشگیری از ابتلا به ام اس می‌شود.

شریفی گفت: عامل محیطی دیگری که در بروز بیماری ام اس نقش دارد، سیگار است. در مطالعات علمی ثابت شده است که نه تنها مصرف سیگار بلکه در معرض دود سیگار قرار گرفتن هم ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: دریافت نور آفتاب زیاد هم خطراتی برای بیماران ام اس به دنبال دارد، بنابراین اگر باعث گرمای بیش از حد شود، شانس ابتلا به این بیماری را بیشتر می‌کند. افراد مبتلا به این بیماری برای جلوگیری از این آسیب‌ها می‌توانند از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند.

او ادامه داد: خوشبختانه بیشتر شهر‌های ایران غنی از تابش نور آفتاب هستند، اما با وجود این شرایط باز هم بر اساس مطالعات انجام شده، سطح ویتامین D در ایرانیان به خصوص خانم‌ها پایین‌تر است. افراد باید نیم ساعت در طول روز در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرند تا ویتامین D خونشان تا حدی تامین شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید