نوبل به مسلمانان بی توجهی می کند

    کد خبر :587019

جلسه کمیته سیاست‌گذاری جایزه بین‌المللی علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) روز گذشته در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش بازتاب به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارشی از روند شکل‌گیری، اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش روی برای برگزاری هر چه بهتر این جایزه توسط صفاری نیا ارائه شد.

حضور نمایندگان همه کشورهای اسلامی در ساختار اجرایی

در این گزارش با اشاره به این موضوع که این جایزه بر اساس داوری چهار کمیته علمی ۷ نفره اعطاء می‌شود این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که در ساختار اجرایی این جایزه تلاش شده است تا نمایندگان همه کشورهای اسلامی حضور داشته باشند.

تشریح معیارها و ضوابط اعطای جایزه پیامبر اعظم (ص)

در بخش دیگری از این گزارش و در تشریح معیارها و ضوابط اعطای جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) هم مواردی مانند نو بودن، تابعیت یکی از کشورهای اسلامی، نقش دستاورد علمی در حل مشکلات جوامع اسلامی و… مورد اشاره قرار گرفت.

دریافت بیش از ۱۰۰۰ طرح در موضوعات مختلف

در ادامه این گزارش با اشاره به دریافت بیش از ۱۰۰۰ طرح در موضوعات مختلف به‌عنوان نامزد دریافت جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در حاشیه مراسم اهدای جایزه با موضوعات متنوع علمی هم مورد اشاره قرار گرفت.

تامین منابع مالی توسط نهادهای غیردولتی علاقه‌مند به علم و فناوری

در بخش مربوط به نحوه تأمین مالی این جایزه نیز بر این نکته تأکید شد که منابع مالی جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) از منابع دولتی تأمین نمی‌شود و این منابع کلاً توسط نهادهای غیردولتی علاقه‌مند به علم و فناوری این جایزه تأمین می‌شود.

ظهور: جایزه پیامبر اعظم (ص) می‌تواند به اعتباری معادل نوبل برسد

پس از ارائه این گزارش، ظهور از اعضای کمیته داوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) طی سخنانی گفت: در اهدای این جایزه سعی شده تا محدودیت‌ها به حداقل برسد.

وی افزود: معیار و شاخص اصلی افراد برگزیده ارتباط علمی آنان با کشورهای اسلامی است.

عضو کمیته داوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) ادامه داد: برای جا افتادن و کسب اعتبار بیشتر جایزه باید چند دوره از آن برگزار شود.

ظهور گفت: با توجه به نظرات ارائه شده در مورد این جایزه، جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) می‌تواند به اعتباری معادل جایزه نوبل برسد.

وی افزود: یکی از شاخص‌های اصلی دیگر اعطای جایزه مسئله محور و تلاش برای حل مشکلات جامعه جهانی است.

سهراب پور: تلاش شده است تا این جایزه اتحاد اسلامی را تقویت کند

سعید سهراب پور از اعضای کمیته سیاست‌گذاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) نیز طی سخنانی گفت: تلاش شده است تا این جایزه اتحاد اسلامی را تقویت کند.

بیت‌الله زاده: بی‌توجهی جوایز علمی بین‌المللی مانند نوبل به مسلمین

بیت‌الله زاده رئیس کمیته نانو فناوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) نیز طی سخنانی گفت: در جوایز علمی بین‌المللی مانند جایزه نوبل به‌وضوح مسلمین مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: برای حفظ اعتبار جایزه پیامبر اعظم (ص) تحت هیچ شرایطی نباید ضوابط نادیده قرار گیرد.

بیت‌الله زاده ادامه داد: خوشبختانه افراد انتخاب شده در این چهار دوره از نظر تقید به اسلام در حد قابل قبولی بوده‌اند.

دیناروند: جایزه پیامبر اعظم (ص) از عوامل حفظ مرجعیت علمی ایران است

دیناروند رئیس کمیته زیست‌فناوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) هم طی سخنانی گفت: بدون تردید پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور یکی از نقاط افتخار ماست.

وی افزود: با توجه به وسعت و جمعیت کشورمان، سهم ایران در تولید علم در جهان قابل‌توجه است.

دیناروند ادامه داد: جایزه پیامبر اعظم (ص) یکی از عوامل مهم ایجاد و حفظ مرجعیت علمی ایران است.

رئیس کمیته زیست‌فناوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) گفت: متأسفانه آن اندازه که دانشمندان مسلمان با دانشمندان غربی کار می‌کنند، نسبت به همکاری با یکدیگر تمایل ندارند.

وی افزود: تحت هیچ شرایطی نباید ضوابط و معیارها مخدوش شود.

طبیعی: شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ حمایت و نظارت خود را ادامه دهد

طبیعی از داوران جایزه نیز طی سخنانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد ایجادکننده جایزه بین‌المللی علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) حتماً باید حمایت و نظارت خود در این زمینه را ادامه دهد.

وی افزود: هر چه بیشتر فضای رقابت علمی ایجاد شود پیشرفت علمی هم شتاب خواهد گرفت.

جایزه پیامبر اعظم (ص) در جمع چند جوایز علمی معتبر جهان قرار خواهد گرفت

در ادامه جلسه، صفارنیا نیز گفت: بر اساس نظر یکی از مورخین جوایز علمی بین‌المللی، جایزه پیامبر اعظم (ص) در ۱۰ سال آینده در جمع چند جوایز علمی معتبر جهانی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همان‌گونه که ورزش قهرمانی لازم است باید برای قهرمانان و مدال‌آوران علمی هم حمایت‌های ویژه در نظر گرفته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید