نهایی شدن لایحه بودجه سال 1401 در دولت

    کد خبر :867728
لایحه بودجه

سرانجام لایحه بودجه سال 1401 کل کشور نهایی شد و براساس برنامه قرار است که یکشنبه آینده این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود، این درحالی است که پیش از این اعلام شده بود که پانزدهم آذر ماه لایحه بودجه تقدیم مجلس می شود.

«بازتاب»؛ نخستین سند مالی دولت سیزدهم شامل 4 شاخص کلان ارتقای بهره‌وری، ثبات اقتصادی، عدالت محوری و تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی است که بیست و یکم آذرماه و با حضور رئیس جمهوری در مجلس تقدیم نمایندگان مردم می شود.

اواخر مهر سالجاری بود که رییس جمهوری، بخشنامه بودجه سال آینده را به دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ کرد، در این بخشنامه از تمام دستگاه‌ها خواسته شد که برنامه‌ای منظم را تدوین کنند تا کشور برای رشد اقتصادی ۸ درصد و تحقق جهش اقتصادی در سال آینده آماده شود و حالا خبر می رسد که تا چند روز دیگر این لایحه توسط مجلس وصول می شود.

معاون امور مجلس رییس‌جمهوری،درباره تقدیم لایجه بودجه در یکشنبه هفته آینده گفت: تعامل دولت و مجلس یک بحث راهبردی است و همواره باید بین دولت و مجلس همکاری برای خدمت وجود داشته باشد.

سید محمد حسینی، بیان کرد: بودجه مهمترین لایحه دولت است چرا که ریل‌گذاری برای یک سال است و برنامه‌هایی که رییس جمهوری اعلام کرده در این برنامه تجلی پیدا می‌کند.

او افزود: 140 لایحه از دولت قبل باقی مانده بود که دولت جدید باید براساس آیین‌نامه دولت و مجلس درباره آنها اظهارنظر کند که بررسی 94 لایحه در دولت ادامه می‌یابد، درباره ‌15 لایحه تقاضای استرداد شده است و سایر موارد هنوز در مرحله رسیدگی است.

تشکیل جلسه مشترک دولت و مجلس 

درحالی که قرار است تا چند روز دیگر لایحه بودجه سال 1401 تقدیم مجلس شود، با توجه به اظهارات چندی پیش رییس جمهوری، قبل از ارائه لایحه جلسه مشترکی بین دولت و مجلس برگزار می شود.

رییس جمهوری در این زمینه گفت : این جلسه تشکیل می شود تا اگر دوستان نظراتی دارند که در همین پیش‌نویس بتواند رعایت شود، مطرح کنند.

آیت الله ابراهیم رییسی افزود: مشی سازمان برنامه و بودجه در این چند وقت هم این بوده که با مشورت صاحبنظران به ویژه دوستانی که در کمیسیون‌های مجلس هستند، کار را دنبال کند.

البته رئیس مجلس شورای اسلامی هم دراین باره گفت: قبل از ارسال لایحه بودجه سال آینده به مجلس، جلسه مشترکی میان دولت و رؤسای کمیسیون ها برگزار می شود و بعد از آن طی یکشنبه هفته آینده لایحه بودجه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس خواهد شد.

نگاهی به لایحه بودجه سال آینده

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که برای افزایش حقوق و دستمزدها ضریب ۱۰ درصدی در نظر گرفته شده است، بودجه سال آینده شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات دولتی بیش از ۷۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال جاری افزایش یافته و درآمدهای نفتی هم در این بودجه با دلار ۲۳ هزار تومانی محاسبه شده ، ضمن اینکه دولتی ها مدعی هستند که لایحه بودجه سال آینده بدون کسری بسته شده است.

همچنین به گفته سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه لایحه بودجه در دوره کنونی با تغییر و تحولات فراوان روبرو می شود و ریل‌گذاری بودجه تغییر می‌کند.

یکی از این تحولات مربوط به کاهش ردیف‌های بودجه است ، درواقع با توجه به آنکه۹ هزار ردیف تودرتوی بودجه، کار نظارت را حتی برای نمایندگان دشوار کرده؛ دیگر از لایحه قطور بودجه خبری نخواهد بود و بودجه سال آینده با حداقل ردیف به مجلس خواهد رفت.
طبق شنیده‌ها همچنین قرار است برای بودجه سال 1401 حدود 85 ردیف کلان ملی و استانی وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید