نماینده طالبان در مسکو: تا خروج نیروهای خارجی از افغانستان آتش بس نمی‌کنیم

    کد خبر :483701
نماینده طالبان

شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس هیئت طالبان در نشست صلح مسکو اعلام کرد تا زمانی که نیروهای خارجی افغانستان خارج نشوند، این گروه آتش بس نخواهد کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از بی‌بی‌سی، او گفت که طالبان خواستار قبضه قدرت از طریق زور در افغانستان نیست.

این مقام طالبان مدعی شد که این گروه متوجه شده که با انحصار قدرت در افغانستان، صلح پایدار در این کشور بوجود نخواهد آمد، ولی این گروه خواستار نظام اسلامی فراگیر در کشوراست.

استانکزی تاکنون در چندین نشست صلح، رهبری هیئت طالبان را به عهده داشته و آخرین دیدارش با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان شش روز به طول انجامید. روزها است که این نشست در صدر خبرهای افغانستان قرار دارد.

او روز گذشته(۱۶ دلو/ بهمن) در نشست مسکو نیز گفت که قانون اساسی کنونی افغانستان اعتبار ندارد، زیرا از جانب “کشورهای غربی بر مردم افغانستان تحمیل شده” و باید قانون اساسی جدید با “معیارهای اسلامی و ارزش‌های افغانی” پس از خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور تدوین شود.

نشست‌های صلح طالبان و آمریکا

چهار نشست؛ سه نشست در دوحه قطر و یک نشست در ابوظبی امارات

زمان برگزاری نشست‌ها

۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ در شهر دوحه قطر؛ ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۸ در شهر دوحه قطر؛ ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۸ در شهر ابوظبی امارات متحده عربی؛ ۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۹ در شهر دوحه قطر؛

نشست شش روزه

نشست چهارم که در شهر دوحه انجام شد، شش روز پشت درهای بسته ادامه یافت و دو طرف در پایان اعلام کردند که به پیشرفت‌های دست یافته‌اند.

استانکزی در جمع رهبران احزاب سیاسی افغانستان به نمایندگی از گروه طالبان در نشست مسکو خواسته‌های این گروه را برای آینده سیاسی این کشور “پس از خروج نیروهای خارجی” توضیح داد.

او در این نشست خواستار بازشدن دفتر رسمی طالبان به منظور ارتباط با این گروه شد. توقف تبلیغات ضد طالبان از دیگر خواست‌های استانکزی بود. ایجاد نظام اسلامی و اینکه اجرایی شدن توافقنامه صلح توسط نهادهای بین‌المللی تضمین شود، خواست دیگر طالبان عنوان شد.

نماینده طالبان در نشست مسکو که قرار است امروز نیز ادامه یابد، همچنین خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد.

چند روز قبل نیز سخنان استانکزی در رسانه‌های افغانستان خبر ساز شد. او در یک مصاحبه گفته بود پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور “وجود نخواهند داشت و دوباره ساخته خواهند شد”.

این گفته‌ استانکزی همچنین واکنش زیادی در رسانه‌های اجتماعی نیز همراه داشت. شمار زیادی از کاربران در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان، عکس‌های از این نیروها را همرسانی و همبستگی خود را با آنان اعلام کردند.

بعد از آن محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در واکنش به این سخنان استانکزی گفت که او و نیروهای امنیتی این کشور تا زمانی که یک قطره خون در بدن داشته باشند، “صلح گذرا” را نمی‌پذیرند.

رئیس جمهوری افغانستان افزود که به صلحی تن نخواهد داد که در آن نقش نیروهای افغان تضمین نشده باشد.

غنی گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان “یک روزه، یک‌ساله و یک دهه و یک نسل نیست، بلکه نیروهای‌اند که برای صدها نسل مبارزه می‌کنند”.

غنی همچنین به نیروهای امنیتی افغانستان گفت “تا زمانی که صلح می‌آید، شما مسئولیت جنگ را دارید و هیچ‌گونه تاخیری در آن نمی‌آید. آن روزها گذشته است که ژنرالان و سربازان افغانستان بدون موجب به دادستانی معرفی می‌شدند”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید