نماینده روسیه در وین: کار مذاکره‌کنندگان فائق آمدن بر اختلافات است

    کد خبر :868494
رایزنی ایران و روسیه در آستانه دور هشتم

در حالی که قرار است روز پنجشنبه دور هشتم مذاکرات وین از سر گرفته شود و اختلاف مواضع طرف‌ها امید به موفقیت مذاکرات را کاهش داده است، نماینده روسیه در مذاکرات اعلام کرد که وظیفه اصلی دیپلمات‌ها فائق آمدن بر اختلافات است. این در حالی است رایزنی‌ها میان ایران و روسیه ادامه دارد.

«بازتاب»؛ به گزراش ایسنا، «میخائیل اولیانوف» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تماس‌های ما با ایالات‌متحده و ایران در رایزنی های وین نشان می‌دهد که هر دو طرف برای احیای برجام بسیار جدی هستند، اما دیدگاه‌های آن‌ها درخصوص راه‌ها و ابزارهای مربوطه متفاوت است.

اولیانوف ادامه داد: وظیفه مذاکره‌کنندگان فائق آمدن بر این اختلافات است که (این امر) در پرتو وحدت هدف، امکان‌پذیر است.

وی که نماینده روسیه در مذاکرات وین است ساعاتی پیش نیز در توئیتر خود نوشت: نشست‌های غیررسمی برای آمادگی ازسرگیری دور هشتم مذاکرات وین درباره برجام در جریان هستند.

این دیپلمات روس همچنین در پیام خود از اعمال تحریم‌ آمریکا علیه ایران با وجود برقرار بودن مذاکرات وین انتقاد کرد و نوشت حتی در مدت برگزاری مذاکرات وین، آمریکا تحریم‌های جدیدی اعمال کرد و ایران هم به توسعه برنامه‌ هسته‌ای‌اش ادامه داد. این خوب نیست. زمان آن رسیده این رویه به منظور ایجاد فضایی مناسب برای احیای سریع و موفقیت‌آمیز برجام متوقف شود.

هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین دوشنبه گذشته پس از وقفه‌ای چند ماهه آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ادامه داشت. ایران تاکید کرده است که با هدف لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب در این مذاکرات حاضر می‌شود.

این در حالی است که «علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران، دیروز برای گفتگو با معاون وزارت خارجه روسیه، «سرگئی ریابکوف» به مسکو سفر کرده بود.

از سوی دیگر، پس از ارائه طرح پیشنهادی تهران برای برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود، این موضوع مطرح شد که واشنگتن ممکن است از مسکو و پکن بخواهد به تهران برای نرم کردن موضعش فشار بیاورند.

هر چند روسیه نگرانی‌های خاص خود را از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران دارد، تجربه تجربیات پیشین نشان داده است که مسکو ممکن است از اهرم برنامه هسته‌ای ایران برای مدیریت روابط خود با ایالات‌متحده در سایر حوزه‌ها استفاده کند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر مهم‌ترین پرونده روسیه-امریکا مسئله اوکراین باشد، اختلافی که ظاهرا دیدار مجازی دو ساعته دیروز میان روسای جمهور دو طرف، نتوانسته است تغییری در آن ایجاد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید