نفت ۱۰۰ دلاری برای اقتصاد دنیا چه معنایی دارد؟

    کد خبر :529121
نفت ۱۰۰ دلاری

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: افزایش قیمت نفت خام ضربه دیگری به اقتصاد جهان پس از ادعای صفر کردن صادرات نفت ایران توسط ترامپ بود.

به گزارش  بازتاب به نقل از بلومبرگ، افزایش قیمت نفت خام ضربه دیگری به اقتصاد جهان پس از ادعای صفر کردن صادرات نفت ایران توسط ترامپ بود.

قیمت نفت برنت حدود 32 درصد در سال جاری بالا رفته و نزدیک به بالاترین حد 6 ماهه قرار دارد. در حالی که قیمت بالاتر نفت به خاطر تقاضای بالا نشان دهنده یک اقتصاد نیرومند جهانی است، کاهش عرضه نفت تأثیری منفی دارد.

کشورهای صادرکننده شاهد افزایش درآمد شرکت ها و دولت های خود خواهند بود در حالی که کشورهای مصرف کننده نفت باید هزینه بالای بنزین را به دوش بکشند، تورم افزایش می یابد ، تقاضا آسیب می بیند و در نهایت به نقطه ای می رسیم که قیمت بالای نفت برای همه مخرب خواهد بود.

1- قیمت بالای نفت چه معنایی برای رشد اقتصاد جهان دارد ؟

تاثیر آن متفاوت است. افزایش قیمت نفت بر درآمد و هزینه خانواده ها تأثیر می‌گذارد و تورم را تشدید می‌کند. چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت جهان آسیب‌پذیرتر است. کشورهای اروپایی هم بر واردات انرژی وابسته هستند. تاثیرات فصلی هم اهمیت دارند. در حالی که به تابستان نیمکره شمالی نزدیک می‌شویم ،مصرف کنندگان منابع انرژی خود را تغییر می‌دهند و مصرف کاهش می یابد. کندی رشد اقتصاد جهان هم به تقاضا آسیب می زند و قیمت ها را پایین می آورد.

2- اقتصاد جهان چگونه نفت 100 دلاری را جذب می کند؟

بستگی دارد به ضعف یا قدرت دلار، چون قیمت نفت به دلار محاسبه می‌شود. تحلیلگران دریافتند که نفت برنت 100 دلار در هر بشکه تا پایان 2019 یعنی تولید ناخالص داخلی جهان 0.6 درصد کمتر از آن چیزی خواهد بود که برای 2020 پیش بینی شده و تورم به طور متوسط 0.7 درصد بالاتر خواهد بود.

جان پاین، یک اقتصاددان آکسفورد گفت:« ریسک زیادی برای قیمت بالای نفت وجود دارد. در کوتاه مدت تاثیر کاهش عرضه نفت با افزایش تولید از منابع دیگر جبران می‌شود ولی بازار از رونق می افتد و شوک دیگری به عرضه وارد می‌شود که قیمت نفت را به 100 دلار می رساند».

3- چگونه ایران و ترامپ بر بازار تاثیر میگذارند ؟

وابستگی تجارت نفت جهان به درگیری ایران و ترامپ، تاثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی دارد و حدود 800 هزار بشکه نفت در روز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بی ثباتی عرضه نفت تا الان هم بازارهای نفت را مختل کرده است و حساسیت سیاسی این تحولات سایر بازارها را هم آسیب پذیر می کنند.

ترامپ قول داد با کمک عربستان و امارات نبود نفت ایران را جبران کند ولی ادعای آمریکا مبنی بر اینکه عرضه داخلی آن می تواند جبران کمبود نفت را کند، درست نیست چون تولید روزانه نفت مشابه ایران در آمریکا تقریباً یک چهارم تولید ایران است.

4- چه کسی برنده قیمت بالای نفت است ؟

بازارهای نوظهور تولید کننده نفت بیشتر از اقتصادهای پیشرفته تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. افزایش درآمد این کشورها به تامین بودجه و کسری حساب های جاری آنها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد دولت ها هزینه کردشان را افزایش دهند و سرمایه گذاری را بالا ببرند. برندگان این شرایط عربستان سعودی ، روسیه ، نروژ، نیجریه و اکوادور خواهند بود.

5- بازنده کیست ؟

آن دسته از اقتصادهای نوظهور که در حال ترمیم حساب جاری و کسری بودجه خود هستند، در خطر خروج سرمایه و پایین آمدن ارزش پولشان قرار دارند که دولت ها و بانک های مرکزی را مجبور می کند دو گزینه را انتخاب کنند: نرخ بالای بهره با وجود کندی رشد اقتصادی یا مواجه شدن با فرار سرمایه ها. به نظر می‌رسد این بازندگان ترکیه ، اوکراین و هند باشند.

6- تاثیر افزایش قیمت بر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان چیست؟

در حالی که تولیدکنندگان نفت آمریکا سعی می کنند از هر افزایش فروشی در هر کشوری غیر از ایران سود ببرند ، اقتصاد وسیع‌تر آمریکا لزوماً نفت بشکه ای 100 دلار را به نفع آمریکا نمی بیند.

این شرایط بر مصرف کنندگان آمریکایی که زیر بار رشد کند اقتصادی هم قرار دارند، که فشار می آورد. قیمت بنزین تا 7 درصد در ماه جاری بالا رفته و به 2.89 دلار در هر گالن رسیده است که بر خرده فروشی هم تاثیر می گذارد.

اگر شرایط در بازار جهانی نفت بدتر شود، همه تقصیرها به گردن آمریکا و تحریم هایش خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید