نعمت زاده: زابل به یک مرکز تجارت بین المللی تبدیل می‌شود

    کد خبر :41263

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید: ساخت کارخانه 50 هزار تنی تولید لاستیک در زابل با توجه به مزایای نسبی این منطقه، آن را به یک مرکز تجارت بین المللی در آینده نزدیک بدل خواهد کرد.

«محمدرضا نعمت زاده» عصر امروز (چهارشنبه) در پایان مراسم انعقاد قرارداد ساخت کارخانه تولید لاستیک خودرو در زابل بین شرکت گسترش صنایع «آریا تایر هامون» و شرکت ساختمانی سد و تاسیسات آبیاری (سابیر) در جمع خبرنگاران افزود: در دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی پنج کارخانه جدید تولید لاستیک با مشارکت دولت و بخش خصوصی به بهره برداری رسید و کشور از واردات این محصول بی نیاز شد.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایرنا، به گفته این مقام مسئول، رشد جمعیت و افزایش تولید خودرو در کشور موجب اختلاف قابل ملاحظه ای در عرضه و تقاضای این کالا شد که همچنان این اختلاف وجود دارد؛ این مساله منجر به واردات سالیانه 150 تا 180 هزار تنی لاستیک از خارج کشور شده است.

وی اظهار داشت: با آغاز بکار دولت یازدهم، سرمایه گذاری در این صنعت با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دستور کار قرار گرفت، به طوری که اکنون یک واحد لاستیک سازی در استان کردستان به دست رئیس جمهوری افتتاح و ساخت یک واحد دیگر در استان لرستان با مشارکت ایدرو و بخش خصوصی آغاز شده است.

نعمت زاده بیان داشت: در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان زابل نیز پس از انجام مطالعات گسترده که در سال های گذشته به دلایل اقلیمی با کاهش فعالیت های کشاورزی، افزایش جمعیت بیکاران و مهاجرت افراد مواجه شده بود، به عنوان محل ساخت سومین کارخانه تولید لاستیک تعیین شد.

وی ادامه داد: در نهایت ساخت واحد 50 هزار تنی تولید لاستیک در این منطقه به تصویب رسید که نیمی از ظرفیت آن به تولید لاستیک برای خودروهای سبک و نیمی دیگر خودروهای نیمه سنگین و سنگین تعلق خواهد گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار داشتن در مسیر ترانزیت جنوب به شمال تا کشورهای آسیای میانه، قرار گرفتن بر سر مسیر سه کشور بزرگ (ایران، افغانستان و پاکستان) و دسترسی به آبراهه های بین المللی را از جمله مزایای شهرستان زابل عنوان کرد که با راه اندازی این کارخانه امید می رود در آینده این منطقه به یک مرکز تجاری بین المللی تبدیل شود.

نعمت زاده گفت: اکنون 100 درصد سرمایه گذاری در این پروژه از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تقبل شده است و بخش خصوصی در شرایط فعلی آمادگی برای حضور در این منطقه نداشت، زیرا خواهان استقرار کارخانه در مناطق مرکزی کشور بودند.

وی یادآوری کرد: تاکید دولت بر ساخت کارخانه در زابل، به دلیل حفظ جمعیت و توسعه بیش از پیش منطقه بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به خبرنگار ایرنا، زابل را منطقه ای بسیار امن توصیف کرد که با ساخت این واحد صنعتی، امنیت آن بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

کل سرمایه گذاری این پروژه هشت هزار و 400 میلیارد ریال است که 160 میلیون یورو آن ارزی است.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مجری این طرح است که شرکت «آریا تایرهامون» به نمایندگی از آن، در این طرح حضور دارد و 100 درصد سهام آن نیز متعلق به ایدرو است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید