نظر سازمان ملل درباره آمار تلفات زلزله ترکیه

    کد خبر :974459
نظر سازمان ملل آمار تلفات زلزله ترکیه

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امداد اضطراری پیش‌بینی کرده است که تلفات زمین‌لرزه ترکیه و سوریه به 55 هزار نفر خواهد رسید.

«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان‌ ملل در امور بشردوستانه و امداد اضطراری روز گذشته (شنبه) وارد شهر جنوبی «قهرمان مرعش» ترکیه، کانون اولین زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه هفته گذشته شد که زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است.

بنا بر گزارش وبگاه «عاروتص شِوَع»، گریفیتس پیش‌بینی کرد که شمار تلفات زمین‌لرزه شدید ترکیه و سوریه «دو برابر یا بیشتر» از سطح کنونی ۲۸ هزار قربانی خواهد شد.

وی در مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز» در این خصو ص گفت: «فکر می‌کنم برآورد دقیق آن دشوار است زیرا باید زیر آوار برویم اما اطمینان دارم که (تلفات) دو برابر یا بیشتر خواهد شد. واقعاً شروع به شمارش کشته‌ها نکرده‌ایم».

بر اساس این گزارش، مقام‌های محلی و منابع پزشکی می‌گویند که تاکنون ۲۴ هزار و ۶۱۷ نفر در ترکیه و سه هزار و ۵۷۴ نفر در سوریه در پی زمین‌لرزه‌ها کشته شدند و مجموع آمار تأیید شده تلفات در دو کشور، ۲۸ هزار و ۱۹۱ نفر بوده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که علی‌رغم سرما و یخبندان، دهها هزار تن از امدادگران در حال جستجو در میان آوارها هستند و این در حالی است که سرمای شدید، رنج و غم میلیون‌ها نیازمند به کمک در ترکیه و سوریه را تشدید بخشیده است.

سازمان ملل هشدار داده است که دست‌کم ۸۷۰ هزار نفر در سراسر ترکیه و سوریه به غذای گرم نیاز دارند و بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در پی زمین‌لرزه در سوریه آواره شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارش داده است که حدود ۲۶ میلیون نفر متحمل آسیب‌های ناشی از زمین‌لرزه شده‌اند و سازمان مقابله با بلایای طبیعی ترکیه نیز گفته است که بیش از ۳۲ هزار سازمان ترکیه در تلاش‌ها برای جستجوی بازماندگان این حادثه مشارکت دارند و حدود هشت هزار و ۲۹۴ امدادگر بین‌المللی نیز در این عملیات مشارکت دارند.

«فؤاد اُکتای» معاون ریاست‌جمهوری ترکیه بامداد یکشنبه با حضور مقابل دوربین رسانه‌ها، به ارائه توضیحات و آماری از خسارات و تلفات زلزله شدید هفته قبل در جنوب این کشور پرداخت.

اکتای که در مقر سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه در آنکارا صحبت می‌کرد، گفت تلفات زلزله در استان قهرمان‌مرعش که به ۹ استان دیگر هم آسیب رساند، به ۲۴ هزار و ۶۱۷ کشته و بیش از ۸۰ هزار مصدوم افزایش یافته است.

فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید