نظر تهرانی‌ها در مورد طرح جدید ترافیک

    کد خبر :608549

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان، طرح کاهش و کنترل معاینه فنی خودروها بر کاهش آلودگی هوا مؤثر بوده است و ۶۰ درصد مردم خواهان کاهش سن معاینه فنی هستند.

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) درباره «نگرش مردم شهر تهران پیرامون معاینه فنی خودرو» بیش از ۶۰ درصد پاسخگویان با برخورد شدید پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی، افزایش جریمه و هم‌چنین اِعمال شرایط سخت نسبت به ضوابط معاینه فنی موافق‌ هستند.

۶۰.۴ درصد از پاسخگویان نیز خواستار تغییر قانون معافیت ۴ ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی و کارشناسی آن براساس واقعیت‌های روز و کاهش سن معاینه فنی هستند.

گزارش اجمالی این نظرسنجی به شرح زیر است:

۲۰۳۱ نفر در این نظرسنجی شرکت کرده و شیوه گردآوری اطلاعات به‌صورت تلفنی و جامعه آماری طرح شامل همه مردان و زنان ۲۵ سال به بالای شهر تهران بود. از کل پاسخگویان ۵۰.۳ درصد مرد و ۴۹.۷ درصد زن بوده‌اند.

بخشی از پرسش‌های این نظرسنجی درباره طرح کاهش آلودگی هوا است. فاز نخست این طرح از شهریور ۹۵ و فاز دوم آن از آذر ۹۷ آغاز شد و بر اساس فاز دوم، معاینه فنی همه خودروها در سراسر شهر تهران در همه روزهای سال و در همه ساعات شبانه‌روز توسط دوربین‌ها کنترل می‌شود و خودروهایی که معاینه فنی ندارند هر روز ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

نتایج نظرسنجی نشان داد ۷۵.۶ درصد از کل پاسخگویان از طرح کاهش آلودگی هوا اطلاع داشتند اما ۱۵.۷ درصد از افرادی که خودرو دارند از این طرح اطلاعی ندارند.

به گزارش فارس، طبق یافته‌های نظرسنجی حاضر، اجرای طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو توسط دوربین‌ها، ازنظر ۵۰.۸ درصد از پاسخگویان به میزان زیاد در کاهش آلودگی هوای شهر تهران موثر است.

۶۲.۶ درصد از پاسخگویان با برخورد شدید پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی و افزایش جریمه نسبت به این‌گونه خودروها موافق‌اند.

همچنین ۵۶.۱ درصد از کل پاسخگویان و ۶۰.۱ درصد از کسانی که خودرو دارند با اِعمال شرایط سخت نسبت به ضوابط معاینه فنی وسایل نقلیه و حدود مجاز آلایندگی در مراکز معاینه فنی موافق‌ هستند.

نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره «هدف استفاده از خودرو» نشان داد ۵۴.۲ درصد از پاسخگویان در مواقع ضروری، ۳۶.۴ درصد از پاسخگویان برای تردد روزانه در شهر تهران و ۹.۵ درصد از پاسخگویان برای کسب درآمد از خودرو استفاده می‌کنند. مردان بیشتر از زنان برای کسب درآمد و تردد روزانه در سطح شهر و زنان بیشتر از مردان در مواقع ضروری از خودروی خود استفاده می‌کنند.

ارزیابی دیدگاه پاسخگویان در خصوص «تغییر قانون معافیت ۴ ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی براساس واقعیت‌های روز» نشان داد ۶۰.۴ درصد از پاسخگویان با تغییر قانون معافیت ۴ ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی و کارشناسی آن براساس واقعیت‌های روز و کاهش سن معاینه فنی موافق‌اند.

توزیع پاسخگویان برحسب «اطلاع و استفاده از سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲» نشان داد از بین کسانی که برای گرفتن گواهی معاینه فنی به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کرده‌اند ۷۹ درصد بیان کرده‌اند از سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲ که طول صف و مدت انتظار در مراکز معاینه فنی را اعلام می‌کند اطلاعی ندارند. فقط ۲۱ درصد از پاسخگویان از این سامانه پیامکی اطلاع دارند. ۵۲ درصد از پاسخگویانِ مطلع از سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲ بیان کرده‌اند از این سامانه استفاده نمی‌کنند.

توزیع پاسخگویان برحسب «میزان اطلاع و استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین از طریق سایت ستاد معاینه فنی خودرو» نشان داد ۷۷.۹ درصد از پاسخگویان گفته‌اند از سیستم نوبت‌دهی آنلاین اطلاعی ندارند و فقط ۲۲.۱ درصد گفته‌اند از این سیستم اطلاع دارند. ۵۴.۳ درصد از پاسخگویانِ مطلع از سیستم آنلاین نوبت‌دهی بیان کرده‌اند تاکنون از این سیستم جهت تعیین وقت قبلی برای مراجعه به مراکز معاینه فنی استفاده نکرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید