بازتاب ایران؛

نشنال اینترست: آمریکا از پدافند هوایی ایران نمی ترسد/ اسپوتنیک: خرید برق عراق از ایران معاف از تحریم شد/ تایمز اسرائیل: چین برنامه هسته ای ایران را مهار می کند/ المانیتور: وزیرخارجه ایران با رئیس جمهور افغانستان دیدار کرد

    کد خبر :797412

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل نشریه نشنال اینترست، خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه تایمز اسرائیل و پایگاه خبری المانیتور با تأکید بر موضوعاتی چون آمریکا از پدافند هوایی ایران نمی ترسد، خرید برق عراق از ایران معاف از تحریم شد، چین برنامه هسته ای ایران را مهار می کند، وزیرخارجه ایران با رئیس جمهور افغانستان دیدار کرد، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

نشنال اینترست: آمریکا از پدافند هوایی ایران نمی ترسد

توان نظامی ایران در زمین، هوا و دریا به مقدار زیادی متکی به تجهیزات نظامی تولید شده در داخل است، این نکته باعث ابهام در میزان توان نظامی ایران شده است.

رسانه های زیادی در این باره می نویسند در این میان نشنال اینترست نوشت: ارتش آمریکا دلیل کمی برای ترس از دفاع هوایی ایران دارد، با ابن حال به ابن دلیل که می توان تهدیدی را شکست داد به این معنی نیست که درگیری با آن لزوماً عاقلانه است.

در ادامه وضعیت نظامی ایران و تجهیزات راداری و سیستم های پرتاب آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در پایان این نشریه می افزاید: پدافند ایران حمله هوایی به این کشور را از سوی بازیگران منطقه ای مشکل می کند و حدی از بازدارندگی را ایجاد می کند، اما در مقابل ایالات متحده و تجهیزات مدرن آن تنها می تواند هزینه های حمله را افزایش دهد.

اسپوتنیک: خرید برق عراق از ایران معاف از تحریم شد

عراق بخشی از برق خود را از ایران وارد می کند و سیاست های ایالات متحده در قبال ایران که در قالب سیاست فشار حداکثری در دولت ترامپ بروز و ظهور پیدا کرد، باعث بر فشار دولت عراق نیز شد.

خبرگزاری اسپوتنیک در همین باره نوشت: ایالات متحده در ازای معامله نیروگاه فرانسوی، عراق را به مدت چهارماه برای خرید برق از ایران معاف از تحریم می کند.

در ادامه آمده است: واشنگتن از سال 2018 فشار مداوم به بغداد وارد کرده است تا وابستگی خود به انرژی وارداتی از ایران را کاهش دهد، اما دولت بغداد علی رغم کاهش ندادن وابستگی به ایران اقدام به عقد قرارداد به سایر دشمنان ایالات متحده (چین و روسیه) نیز کرده است.

روز چهارشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تمدید 120 روزه معافیت از تحریم عراق برای واردات برق از ایران خبر داد.

در پایان این خبرگزاری افزوده است: روز دوشنبه بغداد توافق مهمی با شرکت نفت فرانسه منعقد کرده است، این قرارداد برای استخراج گاز همراه است، حجم قرارداد به میزانی است که می تواند 40 درصد برقی که عراق از ایران وارد می کند را جایگزین کند همچنین در این قرارداد ساخت مزرعه خورشیدی 1000 مگاواتی نیز دیده شده است.

تایمز اسرائیل: چین برنامه هسته ای ایران را مهار می کند

پس از انتشار خبر امضاء قرارداد 25 ساله ایران و چین اظهارنظرهای زیادی درباره این قرارداد و روابط ایران و چین صورت گرفت.

روزنامه تایمز اسرائیل در همین باره نوشت: در میان توافق مهم ایران و چین، ایالات متحده اصرار دارد که چین قصد دارد برنامه هسته ای را مهار کند.

در ادامه آمده است: قرارداد 25 ساله از نفوذ ایالات متحده کم نمی کند و همسویی تاکتیکی بین ایالات متحده و چین درباه برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

این روزنامه این طور نتیجه می گیرد که همکاری های اقتصادی ایران و چین ریشه دار است و چین درصورت لغو تحریم ها به عنوان یکی از مشتری های اصلی نفت ایران مطرح است. اما در مسئله هسته ای خواهان حفظ ثبات در منطقه است و از مهار برنامه هسته ای ایران حمایت می کند.

المانیتور: وزیرخارجه ایران با رئیس جمهور افغانستان دیدار کرد

پس از آبگیری سد کمال خان که حواشی زیادی را به دنبال داشت، توجه رسانه های زیادی به روابط ایران و افغانستان است.

پایگاه خبری المانیتور در همین باره نوشت: ایران به حضور نظامی ایالات متحده در منطقه انتقاد دارد و دولت بایدن به برنامه خروج نیروهای آمریکا از افغانستان در ماه مه پایند نیست.

در ادامه به دیدار آقایان ظریف و اشرف غنی اشاره شده است که در روز سه شنبه در تاجیکستان صورت گرفت.

در پایان این پایگاه خبری افزوده است که محورهای اصلی بحث آقایان ظریف و اشرف غنی، مسئله قاچاق انسان و مسائل حقوقی اتباع افغانستان در ایران بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید