نشانه‌های خطرناک پیک ششم کرونا

    کد خبر :858470
نشانه‌های خطرناک پیک ششم کرونا

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نشانه‌هایی از احتمال آغاز پیک ششم کرونا در کشور وجود دارد، گفت: باید تا هرجا که می‌توانیم ورودی کرونا را کاهش دهیم و سیاست‌مان، سیاست صفر کرونا باشد؛ این درحالیست که همچنان ورودی کوویدمان بالاست و به همان نسبت تعدادی از هموطنان‌مان هم فوت می‌کنند.

دکتر علیرضا ناجی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شرایط کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر نشانه‌هایی از افزایش بیماری در برخی استان‌های غربی و یکسری از استان‌های دیگر دیده شده و برخی شهرستان‌ها قرمز شده‌اند؛ به طوری که تعداد استان‌ها و شهرهای قرمزمان در حال افزایش است. این موضوع یک نشانه است و باید توجه بسیار زیادی به این موضوع داشته باشیم.

نشانه‌هایی خطرناک برای آغاز پیک ششم کرونا

وی با بیان اینکه همچنان هم موارد روزانه مثبت بالایی در کشور داریم، افزود: از طرفی تعداد فوتی‌ها هم همچنان نزدیک ۲۰۰ مورد در روز باقی مانده است. بنابراین شرایط فعلی شرایط مناسبی نیست و نشانه‌هایی از این است که احتمال دارد، پیک ششم آغاز شود. در این شرایط بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر صنوف به این صورت، بدون اینکه اقدامات غیردرمانی درستی را انجام دهیم و گردش ویروس را در جامعه کاهش نداده و سطح واکسیناسیون‌مان هم به عدد مناسبی نرسد، بسیار بسیار می‌تواند خطرناک باشد.

گردش ویروس کرونا در کشور همچنان بالاست

ناجی با بیان اینکه این نشانه‌ها و سیر افزایشی بیماری به‌گونه‌ای است که می‌تواند به یک پیک بدل شود، گفت: البته این موضوع درباره همه استان‌ها صدق نمی‌کند. در پیک چهارم و پنجم هم همین موارد اتفاق افتاد. در پیک چهارم و پنجم به این صورت بود که سیر بیماری در برخی استان‌های جنوبی افزایش یافته و قرمز شدند، اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و پیک سراسر کشور را گرفت. در هر صورت این شرایط هنوز هم وجود دارد و هنوز هم گردش بالایی از ویروس را داریم

وی ادامه داد: البته واکسیناسیون سرعت بیشتری گرفته و مردم باید نسبت به تزریق واکسن تشویق شوند. در عین حال وضعیت استان‌های مختلف متفاوت است، اما در کنار واکسیناسیون که در حال انجام است، باید اطلاعات لازم را به دست آورده، تحلیل مناسب انجام داده و از پیک جلوگیری کنیم. ما می‌توانیم با در دست داشتن اطلاعات مناسب و پیش‌بینی کردن، به موقع تصمیم بگیریم و اینطور نشود که مانند پیک چهارم و پنجم پیک‌های بلند، با دامنه بالا و با خسران زیاد را تجربه کنیم.

سیاست صفر کرونا
چرایی عدم کاهش مرگ‌های کرونایی
ورودی کوویدمان بالاست

ناجی با بیان اینکه هنوز روزانه طبق آمار رسمی بین هشت تا ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا در کشور شناسایی می‌شود، اظهار کرد: هرچقدر میزان موارد مثبت روزانه کمتر شود، بهتر است. باید تا هرجا که می‌توانیم ورودی کرونا را کاهش دهیم. باید سیاست‌مان، مانند همه کشورهای دیگری که در این زمینه موفق بودند، سیاست صفر کرونا باشد. به هر حال این تعداد موارد مثبت روزانه‌ای که می‌بینیم، موارد رسمی است و می‌دانیم که این عدد بالاتر است.شناسایی موارد مثبت به عوامل زیادی وابسته است؛ اعم از تعداد روزانه تست‌ها، تعداد مراجعه‌کنندگان و … بنابراین این اعداد و ارقام واقعی نیست و به همین دلیل هم تعداد فوتی‌هایمان هم هنوز بالاست و به ۴۰ تا ۵۰ نرسیده است. بنابراین همچنان ورودی کوویدمان بالاست و به همان نسبت تعدادی از هموطنان‌مان هم فوت می‌کنند.

اقداماتی که در کرونا می‌دمد

وی با بیان اینکه باید ورودی کووید را پایین آوریم، گفت: بنابراین اقدامات غیردرمانی بسیار مهم است. در حال حاضر حمیت مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فردی و اجتماعی در زمینه کووید بسیار کاهش یافته و سطح استفاده از ماسک و … پایین آمده است. همه این موارد می‌تواند کمک کننده ایجاد پیک باشد. در عین حال تصمیم‌گیری‌هایی هم که انجام می‌شود، ناراحت‌کننده است و می‌تواند به کووید دم داده و آن را بالا برد.

تصمیمات بر اساس اطلاعات اپیدمیولوژیک مربوط به کووید باشد

ناجی با بیان اینکه نسبت بازگشایی‌ها براساس مطالعاتی است که انجام می‌شود، پیش‌بینی ایجاد شده، فرمولی برایش داده شده و دستورالعملی برایش استخراج می‌شود، گفت: ما باید بر اساس پیشرفت میزان واکسیناسیون‌مان این تصمیمات را اتخاذ کنیم. حتی اگر تصمیم گرفتیم که اواخر آبان ماه بازگشایی انجام شود، همه این‌ها باید منوط به اطلاعات اپیدمیولوژیک مربوط به کووید باشد؛ اینکه چقدر می‌توانیم ویروس مهار کنیم.

بازگشایی‌ها باید منطقی باشد، مقداری تحمل کنیم

وی با بیان اینکه من اکنون عضو هیچ کمیته‌ای نیستم، اما این اطلاعات موجود است، گفت: یکی از مشکلاتی که ما در کمیته اپیدمیولوژی یا واکنش سریع در دوره قبل داشتیم، این بود که به دستور وزیر باید به ما اطلاعات داده می‌شد، اما در نهایت اطلاعاتی به ما نمی‌دادند که ما بتوانیم درست تحلیل کنیم و تصمیمات معمولا بر اساس تحلیل‌های درست انجام نمی‌شد و بر اساس حدسیات بود و به این حدسیات هم عمل نمی‌شد.

بر همین اساس به نظر من ساختار وزارت بهداشت باید تغییر کند و یک مرکز مدیریت بیماری‌های بسیار چالاک با بدنه علمی و قوی باشد تا در آنجا با افراد علمی تحلیل‌های مناسب انجام شود و کمیته‌ها آن را به ستاد ملی ارائه دهند و در نهایت هم وزارت بهداشت را واقعا و عملا به عنوان مغز متفکر قبول کنند. در غیر این صورت اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اکنون کارشناسان مختلف درباره بازگشایی‌ها ابراز نگرانی می‌کنند. بازگشایی باید منطقی باشد. باید مقداری تحمل کنیم تا میزان واکسیناسون‌مان بالا رود، فرهنگسازی برای مردم در رعایت ماسک زدن، مسافرت نرفتن و … انجام شود.

از کرونا عقب می‌مانیم!

ناجی تاکید کرد: باید توجه کرد که واریانت دلتا و زیرشاخه‌های آن که قطعا در کشور ما وجود دارد و شاید هنوز شناسایی نکرده باشیم، واریانت‌های خاصی هستند و با هرگونه بازگشایی‌ها با عجله و بدون معیار می‌توانند باعث افزایش تعداد موارد شوند. در عین حال با معیارهایی هم که در رنگ‌بندی‌های شهرها داریم، همیشه از بررسی اپیدمیولوژی شیوع کرونا عقب هستیم. زیرا شیوع روزانه بیماری و مراجعات سرپایی را در نظر نمی‌گیریم و فقط شرایط بیمارستان‌ها و بستری را در نظر می‌گیریم و زمانیکه بیماری زیاد شده و بیمارستان‌ها پر شوند، شهر قرمز می‌شود. بر این اساس ما عقبیم. در حالی که باید جلو وارد شدنِ پیک‌های بلند را بگیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید