نسل جدید سلاح لیزری روسیه در اوکراین

    کد خبر :911098
نسل جدید سلاح لیزری روسیه در اوکراین

در بحبوحه موج ارسال تسلیحات نظامی از سوی کشورهای عضو ناتو به اوکراین برای مقابله با عملیات نظامی ویژه روسیه، مقامات مسکو اما از استفاده شدن نسل جدید سلاح‌های لیزری این کشور در اوکراین خبر دادند.

یوری بوریسوف معاون نخست‌وزیر روسیه بامداد پنجشنبه اعلام کرد نیروهای این کشور از نسل جدیدی از سلاح‌های لیزری قدرتمند در اوکراین برای سوزاندن هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند و برخی از تسلیحات مخفی مسکو را برای مقابله با سیل تسلیحات غربی که به همسایه شوروی سابق خود عرضه می‌شود، به کار می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اطلاعات کمی در مورد ویژگی‌های سلاح های لیزری جدید به‌نام «پِرسوِت» وجود دارد به نام راهب جنگجوی ارتدوکس قرون وسطایی «الکساندر پرسوت» که در نبرد کشته شد، نام‌گذاری شده است.

بوریسوف توضیح داد که سلاح پرسوت در حال حاضر به طور گسترده در حال استقرار است و می‌تواند ماهواره‌ها را تا ارتفاع ۱۵۰۰ کیلومتری زمین را کور می‌کند.

بر اساس این گزارش، وی اظهار داشت که هم‌اکنون سامانه‌های لیزری روسی قدرتمندتری نسبت به پرسوت وجود دارد که می‌توانند پهپادها و سایر تجهیزات را بسوزاند.

به نوشته رویترز، معاون نخست‌وزیر روسیه در امور نظامی، به آزمایشی در روز سه شنبه اشاره کرد که به گفته او یک پهپاد را در فاصله ۵ کیلومتری در عرض ۵ ثانیه سوزاند.

بوریسوف در مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: «اگر پرسوت تجهیزات نظارتی را کور می‌کند، نسل جدید سلاح‌های لیزری منجر به تخریب فیزیکی هدف می‌شود، تخریب حرارتی، آنها می‌سوزند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا از چنین سلاح‌هایی در اوکراین استفاده می‌شود یا خیر، گفت: «بله. اولین نمونه‌های اولیه در حال حاضر در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

بر اساس این گزارش، معاون نخست‌وزیر روسیه نام سلاح لیزری جدیدی را که در اوکراین آزمایش شده، «زادیرا» عنوان کرد.

به نوشته رویترز، تقریباً هیچ چیز در مورد زادیرا به طور عمومی شناخته نشده است، اما در سال ۲۰۱۷ رسانه‌های روسی گفتند که شرکت اتمی دولت روسیه (روس‌اتم) به توسعه آن سلاح به عنوان بخشی از برنامه‌ای برای ایجاد اصول فیزیکی جدید مبتنی بر تسلیحات کمک می‌کند.

اظهارات بوریسوف نشان می دهد که روسیه در زمینه سلاح‌های لیزری پیشرفت قابل توجهی داشته است، روندی که مورد توجه قدرت‌های اتمی دیگر مانند آمریکا و چین است.

به گزارش فارس، او همچنین گفت که نسل جدیدی از سلاح‌های لیزری با استفاده از موج الکترومغناطیسی گسترده در نهایت جایگزین سلاح‌های معمولی خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید