نسخه عجیب یاسر جبرائیلی برای حل بحران جمیعت؛ متراژ خانه‌ها و اندازه خودروها افزایش یابد!

  • سیاسی
  • شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ۲۱:۲۷
    کد خبر :889385

به لحاظ آهنگ رشد جمعیت کشور در بحرانی عجیب قرار گرفته است و مدیران ارشد نظام و بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که با این روند در آینده کشور با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد؛ نگرانی و واقعیتی انکار ناپذیر که برخی افراد دارای تریبون را به طرح برخی نظرات عجیب و غریب وادار کرده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- کاهش شدید رشد جمعیت در کشور موضوع مهم و درستی است که حتی بارها در بیانات مقام معظم رهبری نیز مشاهده شده و همگان بر این موضوع واقف هستیم که باید برای عبور از این بحران چاره اندیشی کرد، اما بعضاً در همین راستا اظهار نظرهای متناقض و متعارضی شنیده می شود که با واقعیت های جامعه همخوانی ندارد.

در همین رابطه به تازگی مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به تصویب رسانده که مستند به آن برای فرزند آوری در خانواده های ایرانی مشوق های ویژه ای در نظر گرفته شده است.

علی رغم همه اهمیتی که این موضوع دارد و در آن شکی نیست، اما برخی مسئولان و کارشناسان در این رابطه اظهارنظرهایی می کنند نه با زندگی شخصی خودشان و نه با واقعیت های جامعه همخوانی ندارد.

به طور مثال پیشتر علی اصغر عنابستانی- نماینده مردم سبزوار با دفاع تمام قد از ضرورت فرزندآوری بیشتر مدعی شد که باید طرح های غربالگری برای همه مادران در کشور تعطیل شود.

عنابستانی در همین رابطه به رسانه ها گفت: چرا باید همه مادران برای آزمایش مرحله دوم غربالگری، این‌همه هزینه کنند و چنین پول کلانی به جیب آزمایشگاه‌ها برود؟ هیچ دلیل برای غربالگری همه زنان باردار وجود ندارد. ما تنها کشور دنیا هستیم که همه مادران را غربال می‌کنیم!

با اینکه این نماینده مجلس به شدت مدافع فرزندآوری است و حتی در این رابطه تأکید دارد که باید طرح غربالگری حذف شود حتی در صورت تولد فرزندان معلول، اما بررسی ها نشان می دهد که خود او تنها دو فرزند دارد و نه بیشتر!

جدا از عنابستانی، سید یاسر جبرائیلی نیز یکی دیگر از کارشناسان تریبون داری است که در این رابطه به تازگی اظهار نظر عجیبی و پر حاشیه ای داشته است.

جبرائیلی در رابطه با بحران جمعیت و نحوه برخورد با آن به تازگی در توئیتی نوشت: خانه‌های  ۶۰ و ۸۰ متری و خودروهای ۵ نفره، تناسبی با سیاست نظام برای افزایش جمعیت ندارند. حل بحران جمعیت صرفا از دریچه ارائه مشوق مالی به خانواده‌ها و خانم‌ها ممکن نیست. هم در متراژ خانه‌های نهضت ملی مسکن باید تجدیدنظر جدی شود، هم خودروسازان باید از خودروی خانواده رونمایی کنند.

در واقع این کارشناس از زاویه و جدید دیگری به بحران جمعیت نگاه کرده و در واقع همه مقدماتی که برای رسیدن به این شرایط لازم است را نادیده گرفته است.

جبرائیلی در حالی ضرورت ساخت خودروی مناسب خانواده های پرجمعیت و خانه مناسب این نوع خانواده را مورد تأکید قرار داده که دولت ها در سال های گذشته در زمینه تولید خودرو با حداقل امکانات و نیز خانه با حداقل متراژ هم به شدت ضعیف عمل کرده اند و از توان پاسخگویی به نیازهای گسترده جامعه را ندارند که مصداق بارز آن انبوه متقاضیان مسکن ملی و ثبت نام در طرح های قرعه کشی خودرو است.

همین اظهارنظر عجیب با واکنش های قابل توجه کاربران فضای مجازی هم رو به رو شده است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

کاربری در پاسخ به جبرائیلی نوشت: دمت گرم دقیقا مشکل عدم فرزندآوری و ازدواج همینه که گفتی . کاش مراقب خودت باشی ناسا ندزده تورو یاسر جون.

کاربر دیگری نیز پاسخ داد: همون حرفایی که جلیلی قبل انتخابات میزد، امروز یکی از لیدرهای جناب رئیسی داره میگه. آقای جبرائیلی، نگرانی شما از بابت گفتمان نداشتن دولت و سیاست‌های منطبق بر خانواده ایرانی-اسلامی خوبه، اما زمان شناس نیستید!!! خیلی عقبید.

فرد دیگری نیز در پاسخ به این توئیت با اشاره به وضعیت ساخت مسکن در دولت کنونی و قبلی نوشت: همون مسکن هشتاد متری را تو بیابون سه ساله نتونستن تموم کنن اخوی.

کاربر دیگری با اشاره به مشکل نبود همین خودروی 5 نفره و خانه هشتاد متری برای بسیاری از خانواده ها نوشت: کاش همه ایرانی ها همون خونه ۸۰ متری و ماشین ۵نفره رو داشته باشند بعد بریم سراغ گام های بعدی.

همچنین کاربری به این کارشناس پاسخ داد: خودرو بزرگ و خونه به درد شماهامیخوره، ملت امنیت میخواد، ازادی میخواد، اطمینان از اینده میخواد، کارمیخواد، اینترنت ازاد میخواد، نخبه میخواد، مبارزه با فساد و بی عدالتی میخواد که همه رو ازشون دریغ کردید یا تبصره بهشون بستید.

گذشته از انبوه پیام های مشابه در نقد این توئیت، موضوع و نگرانی این است که از قرار معلوم آقای جبرائیلی با واقعیت های موجود در جامعه و بدنه مدیریتی کشور فاصله بسیاری دارد و برای همین هم هست که رویا و ایده های تقریباً ناشدنی خود را به عنوان سیاست های راهبردی و کلان به واسطه نزدیکی به مسئولان ارشد نظام به ایشان منعکس می کند. کما اینکه ذیل همین توئیت و در پاسخ به کاربری مدعی شده که همین نکات را در پیامی خصوصی به گوش وزیر صمت و وزیر راه و شهرسازی نیز رسانده است.

در واقع نگرانی اصلی این است که چنین رویاهایی به دستور کار اجرایی مدیران ارشد کشور تبدیل شود و حال این مدیران اجرایی کشور در حل و فصل حداقل های زندگی و معیشت و رفاه مردم نظیر مسکن هشتاد متری و خودروی 5 نفری ایمن به میزان کافی نیز دستاورد ارزشمندی ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید