نسخه روبیک مونالیزا زیر چکش حراج پاریسی‌ها

    کد خبر :682475

این اثر متشکل از ۳۳۰ مکعب روبیک است که اینوادر (Invader) هنرمند فرانسوی آن را ساخته است. برای اولین بار است که برخی از معروفترین نقاشی های تاریخ هنر با مکعب های روبیک طراحی می شود.

نام واقعی اینوادر، فرانک اسلاما است. این هنرمند ناشناس با چسباندن موزائیک های سرامیکی روی بخشی از بناهای شهری در سراسر جهان، نام و آوازه ای برای خود کسب کرده است. شخصیت های آثار وی اغلب چهره های بازی های ویدئویی و کتاب های کمیک هستند.

مونالیزای روبیک قرار است ۲۳ فوریه (۴ اسفند) در حراجی آرکوریال (Artcurial) در شانزه لیزه پاریس به حراج گذاشته شود.

اینوادر، نسخه روبیک مونالیزا را در سال ۲۰۰۵ درست کرد و از آن زمان به بعد، روی ساخت مکعب های روبیک شاهکار امپرسیونیست ادوار مونه نقاش فرانسوی موسوم به ناهار در چمنزار و نقاشی سرمنشا جهان اثر گوستاو کوربه دیگر نقاش فرانسه کار کرده است.

امو روبیک پیکرتراش مجاری، مکعب روبیک را در سال های ۱۹۸۰ به عنوان ابزاری آموزشی برای توضیح اشکال سه بعدی به دانش آموزان خود ابداع کرد.

به گزارش خبرگزاری های غربی، برای ساخت مکعب روبیک مونالیزا از مربع های پازل پلاستیکی استفاده شد.

برگزاری حراجی ماه فوریه با برپایی نمایشگاه لئوناردو داوینچی در موزه لوور همزمانی دارد، مکانی که مونالیزای واقعی در آن نگهداری می شود. این نمایشگاه به مناسبت پانصدمین سال مرگ این هنرمند ایتالیایی برگزار می شود.

مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس است که به عنوان معروفترین و پربازدیدترین اثر هنری در سراسر جهان شناخته می شود. این تابلو که مطالب بسیاری در موردش نوشته شده یکی از ارزشمندترین تابلوهای نقاشی در جهان است، به طوری که رکورد جهانی گینس را با بالاترین مبلغ بیمه در تاریخ برای یک اثر، به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا در سال ۱۹۶۲ از آن خود کرد.

این اثر تاریخی چندین بار ربوده شد و با وجود گذشت بیش از ۵۰۰ سال از زمان خلقش، آسیب چندانی ندیده است. تابلوی مشهور لبخند ژکوند به دلیل لبخند بسیار مرموز مونالیزا و همچنین سبک نوین نقاشی داوینچی در آن زمان، به شهرت جهانی رسیده است.

مونالیزا هرچند شهرتی جهانی دارد، اما دردسرهایی را برای موزه لوور به‌وجود آورده است

لوور، بزرگترین مجموعه آثار هنری از سراسر اروپا را در خود جای داده است. این موزه، معروفترین موزه در جهان به شمار می رود. ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ از موزه دیدن کردند که سه چهارمشان گردشگران خارجی بودند.

براساس تحقیق انجام شده از سوی موزه لوور، حدود ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان برای بازدید از تابلوی مونالیزا به این موزه می آیند و بسیاری شان موزه را ناراضی ترک می کنند.

بسیاری می گویند مونالیزا پرتره لیزا جراردینی (Lisa Gherardini) همسر فرانچسکو دل جوکوندو (Francesco del Giocondo) است و گمان می رود که بین سال های ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ نقاشی شده است. با این حال، لئوناردو احتمالا کار روی این تابلو را تا سال ۱۵۱۷ ادامه داده است.

نتایج مطالعات دانشگاهی اخیر حاکی است که کار روی این تابلو نباید قبل از سال ۱۵۱۳ آغاز شده باشد.

فرانسوای اول پادشاه سال های ۱۵۱۵ تا ۱۵۴۷ فرانسه تابلو را از آن خود کرد. این تابلو اکنون در تملک دولت فرانسه است و از سال ۱۷۹۷ در موزه لوور پاریس نگهداری می شود.

داوینچی از بزرگترین هنرمندان دوره رنسانس بود که دستی در نوآوری، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، علم، موسیقی، ریاضیات، مهندسی، ادبیات، آناتومی، زمین شناسی، نجوم، گیاه شناسی، نویسندگی، تاریخ و نقشه نگاری داشت. همچنین طرح ساخت چتر نجات، بالگرد و تانک به وی نسبت داده شده است. داوینچی در سال ۱۴۵۲ در ایتالیا به دنیا آمد و در سن ۶۷ سالگی در فرانسه درگذشت. معروفترین آثار قابل تشخیص وی، مونالیزا، شام آخر و مرد ویترووین است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید