نزول قیمت دلار به زیر مرز روانی

    کد خبر :770634

در اولین روز هفته، دلار سرانجام محدوده 25،800 تومانی را از دست داد و با سرعت بیشتری در مسیر کاهشی قرار گرفت. ساعت یک بعدازظهر روز شنبه، اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که ۳۰۰ تومان کمتر از روز انتهایی هفته گذشته بود. دلار بیش از ۲ هفته بود که در برابر نزول به زیر محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی مقاومت می‌کرد و شکسته‌شدن قفل این محدوده، تاثیر زیادی در افزایش میزان فروش‌‌های ارزی داشت. در نتیجه می‌توان گفت که عامل اول کاهش دلار، افزایش فروش معامله‌گران فنی بود. دیگر عاملی که زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار شد،‌ کاهش تقاضا در بخش حواله‌ای بود.

دیروز قیمت حواله درهم به سرعت به زیر ۷هزار و ۱۰۰ تومان رفت و همین مساله هم به عنوان یک سیگنال کاهشی در بازار ارز داخلی عمل کرد. با این حال، برخی فعالان عنوان می‌کردند که برای اینکه قیمت دلار به افت خود با سرعت بیشتری ادامه دهد، نیاز است که درهم هم مرز ۷ هزار تومانی را از دست بدهد. در واقع نزول درهم به کانال ۶ هزار تومانی می‌تواند به عنوان سیگنال نزول دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی عمل کند. عده‌ای از فعالان هم باور داشتند، تغییر جو بازار و انتظارات به دلیل برخی اخبار سیاسی، زمینه‌ساز نزول قیمت‌ها در بازار ارز شد. از نگاه این گروه،‌ تایید موافقت مقام معظم رهبری با تمدید زمان بررسی FATF در مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام نقش مهمی بر روی انتظار بازیگران ارزی داشت. تصور معامله‌گران این بود که تمدید بررسی، زمینه‌ساز تصویب لوایحی خواهد شد که گروه‌ویژه‌ اقدام‌مالی از ایران درخواست کرده است. اما چرا تصویب این لوایح تا این حد برای بازار اهمیت دارد؟

برخی از معامله‌گران ارزی باور دارند که افزایش قیمت دلار در سال‌جاری تا حدی تحت‌تاثیر رفتن ایران به لیست سیاه FATF بوده است و در نتیجه تصور می‌کنند‌ در صورت خروج از لیست سیاه، یک عامل افزایشی از بازار خارج خواهد شد. این گروه عنوان می‌کنند با خروج از لیست سیاه، ایران دسترسی راحت‌تری به درآمدهای ارزی خواهد داشت و کشورهایی چون چین و کره‌جنوبی همکاری‌های خود با ایران را بالا خواهند برد. در مقابل، افرادی هم در بازار حضور داشتند که از یک‌سو اعتقاد داشتند، افت روز شنبه دلار ارتباطی با اخبار جدید پیرامون FATF نداشت و از سوی دیگر، باور دارند برای بازار حل مساله تحریم‌ها اهمیت دارد و سایر موضوعات توانایی تاثیرگذاری زیادی بر قیمت‌های بازار نخواهند داشت.

در روزی که قیمت دلار کاهشی شد، سکه تمام بهار‌آزادی هم راه نزولی را برای حرکت انتخاب کرد و محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد. سکه هم بیش از دو هفته بود که ارقام پایین‌تر از محدوده یادشده را تجربه نکرده بود. ساعت یک بعدازظهر دیروز سکه با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۱۶۰هزار تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود. افت سکه در شرایطی رقم خورد که این فلز گرانبها هفته گذشته سه روز بالای کانال ۱۲ میلیون تومانی نوسان کرده بود.

برخی فعالان اعتقاد داشتند که افت ابتدای هفته و از‌دست‌دادن محدوده حمایتی نشان می‌دهد که در هفته‌جاری نیز روند نزولی سکه ادامه خواهد داشت. فلز گرانبهای داخلی هفته گذشته بیش از ۴‌درصد از ارزش خود را از دست داده بود و ابتدای هفته‌جاری را هم با نزول ۴/ ۱ درصدی آغاز کرد. افت قیمت سکه در شرایطی رقم خورد که عده‌ای از بازیگران سنتی بازار اعتقاد داشتند، در آستانه شب‌یلدا، تقاضا برای سکه‌ بیشتر خواهد شد و این مساله موجب می‌شود که بهای سکه افزایش پیدا کند. گروهی هم باور دارند که قیمت سکه شاید تحت‌تاثیر شب‌یلدا قرار نگیرد، ولی سکه کوچکی چون ربع‌سکه می‌تواند با افزایش تقاضا روبه‌رو شود و افراد از آن برای دادن هدیه به یکدیگر استفاده کنند. در شرایطی که دیروز سکه‌امامی افت زیادی را تجربه کرده بود، ربع‌سکه روی همان عدد ۴میلیون و ۲۵۰ هزار تومان روز پنج‌شنبه باقی ماند. این مساله می‌تواند نشان دهد که تقاضا برای ربع سکه در بازار نسبت به سکه امامی در سطح بالاتری قرار داشت و این موضوع تحت‌تاثیر شب یلدا بود.

دنیای اقتصاد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید