نرخ رشد باسوادی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است

    کد خبر :220715

رئیس سازمان سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: در کشور ما در طول سال های ۹۱ تا ۹۵، نرخ باسوادی ۲,۸۵ درصد رشد پیدا کرده که این رقم در حدود ۳ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش ایسنا، علی باقرزاده در خصوص توسعه، پیشرفت و آبادانی در جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: سازمان سوادآموزی از سال ۶۳ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان یک سازمان وابسته به آموزش و پرورش درنظر گرفته شد و با تمام تلاش هایی که فرزندان این مرز و بوم انجام دادند درصد باسوادی از حدود ۴۸ درصد در سال پیروزی انقلاب اسلامی به حدود ۸۸ درصد در سال ۹۵ رسیده، البته این امر در خصوص گروه سنی زیر 50 سال شرایط متفاوتی دارد به این شکل که از ۴۸ درصد در سال پیروزی انقلاب اسلامی تقریبا به ۹۵ درصد باسوادی دست پیدا کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص کاهش اختلاف درصد باسوادی بین زنان و مردان و اینکه مسئله شکاف و عدالت جنسیتی موضوع بسیار مهمی در شاخص های آموزشی دنیا است، گفت: در سال پیروزی انقلاب بین باسوادی زنان و مردان حدود ۲۴ درصد اختلاف وجود داشت که در حال حاضر این رقم به کمتر از ۶,۵ درصد رسیده است.

باقرزاده ادامه داد: در بین مناطق شهری و روستایی حدود ۳۵ درصد اختلاف باسوادی بین زنان و مردان وجود داشته که اکنون به حدود ۱۲ درصد رسیده است و براساس آمار ناشی از سرشماری، تنها در ۵ سال گذشته نرخ باسوادی ۲,۸۵ درصد بهبود پیداکرده است.

وی با باین اینکه در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، سند جهانی “آموزش برای همه” را حدود ۱۷۷ کشور امضا کردند گفت: در این راستا تعهد دادند که در تعداد و درصد بی سوادی کاهش قابل ملاحظه داشته باشند، ارزیابی یونسکو نشان می دهد که میانگین کاهش درصد بیسوادی حدود یک درصد بوده است و تعداد بی سوادان دنیا در طول ۱۵ سال نیز تقریبا ثابت مانده اند.

رئیس سازمان سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: در کشور ما در طول سال های ۹۱ تا ۹۵، نرخ باسوادی ۲,۸۵ درصد رشد پیدا کرده که این رقم در حدود ۳ برابر میانگین جهانی است واز آمار بی سوادان یک و میلیون نفر به نسبت جمعیت کاهش یافته است.

باقرزاده که در یک برنامه رایویی سخن می گفت، تصریح کرد: تقریبا تمام کشورهای دنیا اتفاق نظر دارند که “سواد باید توام با توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن باشد” که در کنار این توانایی بحث به کار بستن این توانایی در مشارکت و توسعه جامعه محلی ، ملی یا بین المللی مطرح است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید