نخست‌وزیر عراق: بخشی از بدهی ایران را پرداختیم

    کد خبر :1012620
نخست‌وزیر عراق بدهی ایران

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد رایزنی با آمریکا برای پرداخت بدهی ایران ادامه دارد و در هفت ماه گذشته یک میلیارد و 842 میلیون یورو به ایران پرداخت کرده است. بدهی عراق به ایران اکنون تا ۹ ملیارد و ۸۴۲ میلیارد یورو کاهش یافته است.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد همکاری و رایزنی این کشور با آمریکا برای پرداخت بدهی خود به ایران بابت خرید گاز ادامه دارد و بدهی این کشور به ایران تا ۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو کاهش یافته است.

به گزارش “میدل ایسنت نیوز” و خبرگزاری رسمی عراق السودانی در نشست مطبوعاتی خود در شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مرداد (۱ اوت) در بغداد تصریح کرد مسئله برق در عراق حساس است و با زندگی شهروندان ارتباط دارد و مشکل برق در پی توقف صادرات گاز به وجود آمده و پس از تصمیم تهاتر نفت با گاز، برق به وضعیت عادی خود بازگشت.

السودانی قبلا گفته بود که کشورش در ازای گاز ایران، نفت به این کشور می‌دهد تا از طریق این مکانیسم بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند و نیازی به پرداخت دلار نباشد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شده است که این کشور در پرداخت بدهی خود به تهران با مشکل مواجه شود.

عراق که سا‌ل‌هاست با کمبود و قطعی برق مواجه است و به‌شدت به گاز ایران متکی‌ است، پس از کاهش ۵۰ درصدی واردات گاز از ایران مجبور شد شماری از نیروگاه‌های برق خود را از کار بیاندازد.

نخست‌وزیر عراق همچنین خبر داد که هیئتی از بانک مرکزی و بانک تجارت عراق روز سه‌شنبه ۹ مرداد عازم عمان شده است تا آن گونه که وزارت خزانه‌داری آمریکا موافقت کرده است، بتواند بر سر یافتن راهی برای انتقال بدهی خود به عمان به توافق برسد.

مقامات آمریکایی قبلا گفته بودند پول‌هایی که در بانک‌های غیرعراقی سپرده‌گذاری می‌شوند نیز مانند بانک‌های عراقی مشمول محدودیت‌‌اند و در صورت صدور مجوز آمریکا ایران قادر خواهد بود به این پول صرفا برای پرداخت هزینه کالاهای بشردوستانه دسترسی پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید