نحوه شستشوی قالی و موکت در خانه

    کد خبر :1042417

امروزه آپارتمان‌نشینی موجب شده تا شستشوی قالی و موکت در خانه به یک معضل و چالش بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل شود. بسیاری از ایرانیان بر این باورند که شستشوی قالی یا قالیچه در خانه به نسبت قالیشویی بهتر و به صرفه‌تر است. این باور کاملا غلط بوده و امکان آسیب به فرش و همچنین بالا رفتن مصرف آب وجود دارد. به همین منظور بهترین روش شستشوی قالی، قالیچه و موکت بهره از خدمات قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی تهرانپارس است. اما با این وجود اگر شما هم قصد شستشو و تمیز کردن فرش را در خانه دارید باید با نحوه شستشوی اصولی و صحیح آن به خوبی آشنایی داشته باشید. بنابراین ما در این مطلب از قالیشویی ملت سعی بر آن داریم که شما را با نحوه شستشوی قالی و موکت در خانه آشنا کنیم و جلوی ضرر و زیان را تا حد زیادی بگیریم. بنابراین با ما همراه باشید.

قالی و قالیچه‌ها را هر چند مدت یک بار باید تمیز کرد؟

بسیاری تصور می‌کنند با مشاهده کوچکترین لک و کثیفی باید سریعا اقدام به شستشو کنند و با یک قالیشویی معتبر نظیر قالیشویی نارمک تماس بگیرند. این باور کاملا اشتباه است. چرا که شستشوی بیش از اندازه فرش، نه تنها خوب نیست بلکه به تاروپود آن آسیب وارد می‌کند. اما هر چند مدت یک بار باید فرش‌ها را مورد شستشو و تمیزی قرار داد؟

بهترین زمان برای تمیز کردن فرش‌ها و موکت‌ها هفته‌ای یک بار جارو کشیدن است. البته باید به این نکته توجه کنید که در صورت وجود کودک کوچک یا حیوان خانگی باید این میزان را به دو تا سه بار در هفته نیز تغییر دهید.

علاوه بر این در صورت وجود مشاهده هر گونه لکه چربی یا ریخته شدن جوهر روی زمین باید به سرعت اقدام به تمیزی و شستشوی فرش‌ها کنید. چرا که با دست دست کردن ممکن است لکه در تاروپود فرش ماندگار شود و کار برای پاک کردن آن دشوار و سخت شود.

به طور کلی برای شستشوی قالی و قالیچه‌ها بهترین زمان هر شش ماه یک بار است. البته اگر شما کودک نوپا، حیوان خانگی یا رفت و آمد زیادی ندارید می‌توانید این زمان را طولانی‌تر کنید. یعنی هر یک سال یک بار قالی را به قالیشویی بسپارید تا مورد شستشو قرار بگیرد. اما اگر خودتان قصد شستشو داشته باشید چاره چیست؟

نحوه شستشوی قالی در خانه به روش‌های مختلف

برای شستشوی فرش و موکت در منزل چندین راه وجود دارد که در ادامه نحوه شستشو به روش‌های مختلف را بیان خواهیم کرد. شما متناسب با میزان کثیفی فرش و موکت می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

تمیزی و شستشوی فرش با بهره از شامپو فرش

شما می‌توانید فرش و موکت خود را در خانه به وسیله شامپو فرش بشویید. برای این منظور کافیست مراحل زیر را گام به گام انجام دهید تا از آسیب جلوگیری کنید:

♦ ابتدا قبل از هر کاری باید یک سطل آب گرم، ابزار شستشو و ماده شوینده را آماده و تهیه کنید. برای شستشوی می‌توانید از ابزارهایی نظیر برس، مسواک قدیمی، حوله تمیز و… بهره بگیرید. مواد شوینده در این جا می‌تواند شامپو فرش باشد. اگر شامپو فرش در دسترس نداشتید، کافیست مقداری جوش شیرین را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید.

♦ ابتدا قبل از شستشو، کل سطح قالی یا قالیچه خود را به خوبی با یک جاروبرقی، جارو بکشید. به گونه‌ای که کوچکترین ذره‌ای روی فرش مشاهده نشود.

♦ شامپو فرش را با آب گرم ترکیب و سپس آن را درون یک بطری اسپری بریزید. حال محلول را روی سطح فرش اسپری کنید. حالا به وسیله یک برس یا مسواک قدیمی روی فرش بکشید تا آن تمیز شود.

♦ صبر کنید خیسی فرش کاملا گرفته و خشک شود و سپس مجدد روی آن را جارو بکشید.

شستشوی فرش به روش سنتی

برای شستشوی فرش در خانه می‌توانید از روش شستشوی قدیمی یا همان پارو کشیدن بهره بگیرید. برای این منظور باید به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید.

پاک کردن گرد و غبار

قبل از آنکه اقدام به شستشو کنید به وسیله جاروبرقی، سطح فرش را به طور کامل جارو بکشید تا کاملا ذرات گرد و غبار از روی قالی یا قالیچه پاک شود. توجه کنید که این مرحله باید با وسواس خاصی انجام شود. اگر روی فرش بوفه یا مبلمان قرار دارد، آنها را جابجا کنید و زیرشان را به خوبی جاروبرقی بکشید.

تمیزی لکه‌ها

قبل از شستشوی فرش به روش سنتی باید کلیه لکه‌های موجود روی قالی یا قالیچه‌ را از بین ببرید. برای این منظور بهترین راهکار، مرطوب کردن لکه مورد نظر است. سپس با یک دستمال کاغذی، پارچه سفید یا دستمال پارچه‌ای رنگ ثابت لکه را از بین ببرید. فراموش نکنید که دستمال را نباید روی لکه بمالید. چرا که در این حالت امکان تثبیت و همچنین پخش شدن لکه روی فرش وجود دارد.

تمیز کردن اساسی فرش و شستن آن

پس از جارو کشیدن و از بین بردن لکه‌های روی فرش حال نوبت به شستشوی عمقی آن می‌رسد. برای این منظور باید مراحل زیر را انجام دهید:

♦ فرش را روی یک سطح صاف پهن کنید و سپس آن را با یک شلنگ کامل خیس نمایید.

♦ سپس پودر دستی، شامپو فرش و کلر را ترکیب و روی قالی و قالیچه بریزید.

♦ با بهره از یک فرچه مناسب روی فرش بکشید تا با کف تمامی کثیفی‌ها از بین برود.

♦ یک پارو بردارید و آن را در جهت خواب فرش بکشید تا همه آب اضافی از آن خارج شود.

♦ پس از آنکه مطمئن شدید آب اضافی و کف خارج شده فرش را لوله کرده و با هر لوله پشت آن را نیز آبکشی کنید. در پایان قالی و قالیچه شسته شده را روی یک سطح شیبدار قرار دهید تا آب اضافی از آن به خوبی خارج شود.

♦ حالا باید فرش را زیر نور آفتاب در هوای آزاد پهن کنید تا کاملا خشک شود و بوی بد نگیرد.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، شما با بهره از دو روش می‌توانید در خانه قالی یا قالیچه‌های خود را بشویید و تمیز کنید. روش‌های خانگی و سنتی ریسک بالایی دارند. به همین دلیل امکان آسیب به فرش وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال یک روش عالی و بی‌دردسر برای تمیز کردن فرش‌ها و موکت‌ها هستید؛ بهترین راه بهره از خدمات قالیشویی‌ها است. قالیشویی ملت با چندین سال سابقه فرش‌ها و موکت‌ها شما را با بهترین و نوین‌ترین روش‌ها مورد شستشو قرار می‌دهد و بدون کوچکترین آسیب آنها را درب منزل تحویل می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید