معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری عنوان کرد

نبود شغل مناسب، علت 60 درصد مهاجرت‌ها از روستاها به شهر

    کد خبر :353236

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با پرداخت تسهیلات برای ایجاد شغل پایدار در برخی روستاها شاهد مهاجرت معکوس هستیم، افزود: با بررسی‌های میدانی مشخص شد 60 درصد علل مهاجرت روستاییان به شهرها، نبود شغل مناسب برای فرزندان تحصیل کرده دانشگاهی و عدم درآمد کافی برای خانوار است.

ابوالفضل رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند فعالیت این معاونت برای حل مشکلات روستاییان و عشایر و ایجاد مشاغل پایدار برای آنها گفت: در سال گذشته 180 هزار شغل پایدار روستایی توسط دستگاه‌های اجرایی از پروژه ارتقای تولید ملی و اشتغال پایدار در مناطق روستایی ایجاد شد و حدود 100 هزار شغل هم امسال از محل همین پروژه ایجاد شده است.

وی افزود: ما به هیچ عنوان روستا را صرفا دامداری و کشاورزی نمی‌دانیم؛ اگرچه بر اساس برخی از سیاست گذاری‌های اشتباه، صنایع تبدیلی و کارخانجاتی که می‌توانست در روستاها تشکیل شود به شهرها منتقل شد و روستاییان را از دریافت ارزش افزوده محصولات بی‌نصیب گذاشته است.

وی ادامه داد: در سال 55، 21 میلیون نفر جمعیت روستایی و در سال 95 نیز همین میزان جمعیت را داشته‌ایم، اما از لحاظ درصدی در سال55، 68 درصد جمعیت روستایی و در حال حاضر 26.7 درصد جمعیت را داریم. امروز با اقداماتی که در راستای مهاجرت معکوس همچون پرداخت تسهیلات برای ایجاد شغل پایدار، شده است، در برخی استان‌های کشور این مهاجرت رخ داده؛ به عنوان مثال در استان سمنان، روستای محمدآباد شهرستان میانه، در روستای دستجرد، شهرستان لالجین استان همدان جمعیت روستایی افزایش پیدا کرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بحث سیاست گذاری‌های کلان برنامه ششم توسعه در خصوص تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس تاکید زیادی داشته‌اند، توضیح داد: یکی از دلایلی که وام اشتغال با کارمزد اندک برای روستاییان در نظر گرفته‌ایم، معطوف به ایجاد انگیزه برای تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس است.

وی تاکید کرد: در سال 94، حدود 130 میلیارد تومان وام اشتغالزایی در استان‌های مختلف کشور ارائه شد که بیشترین آن با مبلغ 19 میلیارد تومان به استان سیستان و بلوچستان با کارمزد صفر درصد تعلق گرفت. در سال 95 نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله کمیته امداد امام (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی، 159 هزار شغل ایجاد شد که در آن سال متوسط هزینه سرانه اشتغال در حدود 15 میلیون تومان شد.

وی با بیان اینکه در سال 93، 6 هزار و 700 روستا با تانکر آبرسانی می‌شد که از این تعداد روستا در حدود 2 هزار و 900 روستا از طریق لوله کشی آبرسانی شدند، افزود: سال 94 مجلس با اجازه مقام معظم رهبری 500 میلیون دلار به آب روستایی اختصاص داد، اما در واقع مشکل آب روستایی فراتر از این مسائل است. با این حال ما به دنبال حل این موضوع هستیم که در این راستا نیازمند عنایات و توجه ویژه هستیم.

رضوی با تاکید بر اینکه نبود شغل مناسب علت 60 درصد مهاجرت‌ها از روستاها به شهر است، افزود: از هر 9 خانوار روستایی در سطح کشور، 2 تحصیل کرده دانشگاهی داریم که در واقع این امر منجر به ایجاد سرمایه انسانی شده است؛ این در حالی است که زمانی صرفا نیروی کار در روستاها وجود داشت. برای بکارگیری این سرمایه انسانی راهکارهایی پیشنهاد شد که اگر روستاییان در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت کنند، کارمزد وام اعطایی 3 درصد و در روستاهای مرزی نیز این رقم صفر درصد خواهد بود که می‌تواند گام موثری در حل مشکلات باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید