ارزیابی شتاب‌زده

ناکامی سی.ان.ان در هیاهوی تحقیقات استیضاح ترامپ/ دموکرات‌ها توان جدال بر سر ریاست جمهوری را دارند؟!

    کد خبر :644321

گروه بین‌الملل بازتاب: ویلیام تیلور سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین روز چهارشنبه که در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به‌عنوان یکی از شاهدان ماجرای اوکراین گیت و در نخستین نشست علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ حضور یافته بود، به افشاگری درباره کانال جانبی سیاست خارجی کاخ سفید با محوریت رودی جولیانی پرداخت و گفت دغدغه ترامپ، تحقیقات درباره (هانتر) بایدن بود.

 

 

چهارشنبه روز بزرگی برای سی.ان.ان و لشکر عظیم رسانه‌های مخالف ترامپ بود؛ اما این موضوع فقط در بین آن‌ها بزرگ بود و مردم کوچه و خیابان تنها به‌عنوان یک خبر سیاسی به آن نگاه کردند؛ (بسیاری از مردم ایالات‌متحده به اخبار سیاسی توجهی ندارند) بنابراین اخبار استیضاح رئیس‌جمهور موجی در مردم ایجاد نکرده است. شاهد این موضوع هم اظهارات محمدرضا اسلامی دانش‌آموختۀ رشته مهندسی سازه در مقطع دکترا از دانشگاه کوبه ژاپن و مدرس یکی از دانشگاه‌های آمریکا است:

«صبح در کلاس درس یکی از اساتیدی که قرار است ترم آینده درسش را تدریس کنم شرکت کردم تا با روش‌های تدریس او آشنا شوم‌. پس از کلاس، گپ و گفت و صحبت شد و حرف به این‌سو و آن‌سو رفت، ولی هیچ صحبتی از ماجراهای امروز و استیضاح ترامپ نشد. ظهر با یکی دیگر از همکاران قرار داشتیم که درباره نحوه تنظیم پروژه برنامه‌نویسی دانشجوها گفتگو کنیم؛ ناهار باهم بودیم و صحبت به این‌سو و آن‌سو، ولی هیچ بحثی از استیضاح ترامپ نشد. عصر کلاس مصالح را تدریس کردم و طی سه ساعت همراه با بچه‌ها تست کشش فولاد را روی نمونه‌های با مقاومت مختلف انجام دادیم. دانشجوها در حین تنظیم دستگاه و انجام تست‌ها باهم از این در و آن در صحبت می‌کنند؛ ولی آیا صحبتی از ماجراهای امروز و استیضاح رئیس‌جمهور میانشان هست؟ خیر.»

 

مخالفت گسترده رسانه‌های بزرگی چون سی.ان.ان و سیاستمداران و ثروتمندان بزرگ آمریکا علیه ترامپ، موجی در بدنه اجتماع و افکار عمومی ایجاد نکرده است و احتمالاً هم ایجاد نخواهد کرد، اما‌ جماعت سفیدپوستی را که نوبت قبل به او رأی دادند، مصمم‌تر می‌کند که دوباره رأی بدهند.

 

دموکرات‌ها که اکثراً مخالف سرسخت ترامپ هستند، عقیم از ایجاد ارتباط با اذهان عمومی و معماری یک گفتگو با بدنه مردم هستند، ازاین‌رو قصد دارند حریفی چون ترامپ را در «جلسه» و با «گزارش آقای مولر!» و یا در «کنگره» ضربه‌فنی کنند و این تلاشی ابتر است.

 

 

دموکرات‌ها توان جدال با ترامپ بر سر ریاست جمهوری را ندارند

با همه این اتفاقات، سؤال اساسی این است که آیا ترامپ مجدداً رأی خواهد آورد؟ پاسخ قطعی به این سؤال، هنوز برای هیچ‌کس ممکن نیست. برخلاف تصور رایج که گمان می‌شود ترامپ به خاطر رونق وضعیت اقتصادی آمریکا، دوباره رأی خواهد آورد، شرایط ترامپ همچنان شکننده است؛ البته نه به‌واسطه تلاش‌های سیاستمداران و یا توپخانه رسانه‌هایی مانند سی.ان.ان بلکه به‌واسطه دوقطبی بودن جامعه آمریکا.

 

بدنه جامعه آمریکایی به‌شدت دوقطبی است و دو نوع نگاهِ کاملاً متفاوت به نحوه اداره کشور در کنار هم زندگی می‌کنند. در چنین جامعه‌ای، به‌ندرت یک موج قوی اجتماعی شکل می‌گیرد که «جمهورِ» جامعه پشت سرِ یک نفر قرار بگیرند.

 

یازده ماه تا انتخابات باقی‌مانده است، اما تنها گزاره‌ای که می‌توان به آن اتکا کرد این است که شرایط ترامپ “شکننده” است. نه قطعیتی بر موفقیتش و نه قطعیتی بر شکستش وجود دارد. تنها چیزی که می‌تواند در این وضعیت تغییر ایجاد کند، شکل‌گیری یک موج در آرای خاکستری است. موجی که شکل دادنش فراتر از توان دموکرات‌ها است.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید