ناوگان نظامی ایران در کانال پاناما

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ ۱۲:۱۴
    کد خبر :966674

“واشنگتن فری بیکن”: نیروی دریایی ایران قرار است برای اولین بار کشتی های جنگی خود را در “کانال پاناما” مستقر کند، یک مسیر تجاری مهم در حیاط خلوت آمریکا که تا به حال شاهد حضور نظامی ایران نبوده است.

به گزارش عصرایران، وبگاه آمریکایی” واشنگتن فری بیکن” با این مقدمه نوشت:

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گفت که نیروهایش در اواخر سال جاری در کانال پاناما حضور خواهند داشت و این اولین باری است که ارتش ایران وارد اقیانوس آرام می شود.

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: ایران در سال‌های اخیر تمرکز بیشتری بر انتقال ارتش خود به سرزمین‌های آمریکای لاتین داشته است زیرا روابط با رهبران ضد آمریکایی در این منطقه، به ویژه در ونزوئلا را تقویت می‌کند.

در حالی که تهران به دنبال حمایت از نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا است، کشتی های ایرانی نیز بیشتر از گذشته در بنادر ونزوئلا پهلو می گیرند. این حرکات به منظور تحریک ایالات متحده و نشان دادن این موضوع است که تهران توانایی استقرار ناوگان نظامی خود در فاصله ای که بتواند خاک ایالات متحده را مستقیما هدف قرار دهد، دارد.

 

“جوزف هامیر” تحلیلگر امنیت ملی که به عنوان مدیر اجرایی اندیشکده مرکز جامعه آزاد امن بر مسایل آمریکای لاتین تمرکز دارد، در این باره گفت که ایران با برگزاری رزمایش های مشترک با متحدانی مانند روسیه و چین، زمینه را برای این نوع ماموریت های دوردست فراهم کرده است.

این تحلیلگر آمریکایی افزود:” این چیزی است که ایران در 30 یا 40 سال گذشته در آمریکای لاتین با ایجاد سفارتخانه‌ها و توافق‌های دوجانبه با بسیاری از کشورها ساخته است.”

او گفت: هدف ایران همیشه حضور نظامی در آمریکای لاتین بوده است، بنابراین اصلا تعجب آور نیست که نیروی دریایی این کشور اعلام کند که قصد دارد در کانال پاناما حرکت کند… حضور نظامی ایران در کانال پاناما اقدام قابل توجه و تحریک آمیزی است. بسیاری از مردم ممکن است ایران را از نظر توانایی‌هایش نادیده بگیرند… اما من آن را نادیده نمی‌گیرم، زیرا آنها مدت زیادی است که روی تقویت قابلیت های خود کار کرده اند.”

دریادار ایرانی گفته که حضور نیروی دریایی در کانال پاناما به منظور “تقویت حضور دریایی ایران در آب های بین المللی” است.

ایرانی با بیان اینکه نیروی دریایی ایران برای اولین بار در اقیانوس آرام دریانوردی می کند، گفت: امروز می توان گفت که هیچ مانع علمی برای رشد در این زمینه وجود ندارد.

به احتمال زیاد ایران حضور خود در آمریکای لاتین را وسیله ای برای تقویت و حفاظت از منافع خود در کشورهایی مانند ونزوئلا می داند، جایی که ایران به مادورو کمک می کند تا پالایشگاه های نفتی ویران شده کشورش را تعمیر کند. دو کشور سرکش در برابر آمریکا در ژوئن 2022 یک برنامه همکاری 20 ساله امضا کردند.

ناوگان نظامی ایران در کانال پاناما

کشورهای ضد آمریکایی در آمریکای لاتین همچنین به عنوان مرکزی برای ایران برای دور زدن تحریم های ایالات متحده و انجام معاملات تسلیحاتی عمل کرده اند.

طی سال های گذشته حضور حزب الله لبنان نیز در آمریکای لاتین در حال افزایش بوده است و شبه نظامیان حزب الله آزادانه در ونزوئلا و در سراسر منطقه مرزی که برزیل، پاراگوئه و آرژانتین را در بر می گیرد، تردد می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید