نارضایتی مردم از بدقولی دولت در پرداختی یارانه رمضان/ مبلغ واریزی، فقط 5 درصد از هزینه های افطار را تأمین می کند

    کد خبر :801736

اگرچه یارانه معیشتی ماه رمضان در زمان اعلام شده یعنی ساعت 24 چهارشنبه (25 فروردین ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، اما برخی مشمولان می گویند که مبلغ دریافتی آنها کمتر از رقم وعده داده شده است، ضمن اینکه این یارانه حدود 6 درصد هزینه افطاری یک خانوار 4 نفره را در ماه رمضان تأمین می کند.

«بازتاب»؛ زهره علامی- دولت در سالجاری، علاوه بر پرداخت یارانه اردیبهشت ماه،مبلغی را هم به عنوان کمک معیشت ماه مبارک رمضان برای خانوارهای مشمول واریز کرد، البته در سال گذشته هم بر اساس تعداد خانوار از 200 هزار تا 600 هزار تومان کمک بلاعوض در ماه رمضان به سرپرستان خانواده ها پرداخت شد.

البته این یارانه معیشتی به حساب همه خانوارها واریز نشده و شرایط ویژه و به خصوصی دارد مثلا خانوارهایی که دو واحد ملکی و بیشتر داشته باشند یا خانوارهایی که ارزش ملکشان در تهران و کلان شهرها بیش از 12 میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها بیش از 9 میلیارد ریال باشد، مشمول این طرح نشده اند.

یا اگر فردی بیش از 3 سفرخارجی غیرزیارتی رفته باشد و یا کارفرمایی که بیش از 3بیمه‌پرداز داشته باشد، نباید یارانه رمضان دریافت کند.

درواقع شرایط سختگیرانه ای برای دریافت یارانه معیشت ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده اما با این وجود این یارانه با اعتباری حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان به 60 میلیون نفر پرداخت شده است که حجم بالایی از جمعیت کشور را در برمی گیرد و حکایت از تشدید فشارهای اقتصادی بر مردم دارد.

دلیل نارضایتی برخی مشمولان چیست؟

دولت در زمان وعده داده شده، یارانه معیشتی ماه رمضان را واریز کرده است اما با این وجود نارضایتی هایی درباره پرداخت این یارانه در بین مشمولان مشاهده می شود، یکی از این انتقادها درباره مبلغ واریز شده است، این مبلغ برای سرپرستان برخی خانوارهای مشمول، کمتر از میزان وعده داده شده است.

براساس برنامه قرار بود برای خانوار یک نفره 55 هزار تومان، 103هزار تومان برای خانوار دو نفره، 138هزار تومان برای خانواده‌های 3نفره و 172هزار تومان برای خانواده‌های چهار نفره واریز شود اما گزارش های میدانی بازتاب نشان می دهد که مبلغ واریز شده برای تعدادی از خانوارها مطابق برنامه نبوده است.

اما حالا دولت به برخی خانوارهای دو نفره 51 هزار تومان، خانواده‌ های 3 نفره 125 هزار تومان و به خانواده های 4 نفره 153هزار تومان پرداخت کرده است که با مبالغ تعیین و اعلام شده فاصله دارد.

در این میان هیچ کدام از مسوولان هم به این موضوع یعنی فاصله مبلغ پرداختی با تعیین شده، واکنشی نشان نداده اند اما خانوارها از بدقولی دولت در رقم واریز شده شاکی بوده و خواهان پاسخگویی هستند.

تناقض میان رقم اعلام شده یارانه رمضان با مبلغ پرداخت شده تنها انتقاد وارده به این بسته کمک معیشتی نیست، بحث بر سر این است در شرایطی که قیمت کالاها و اقلام خوراکی طی ماه های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است چرا دولت این تورم را در مبلغ یارانه ها در نظر نگرفته است.

مبلغ یارانه رمضان برای یک خانوار 4 نفری، 172 هزار تومان است (برای برخی خانواده ها 153 هزار تومان واریز شده است) که این مبلغ پاسخگوی هزینه های مربوط به اقلام خوراکی در ماه رمضان نیست.

براساس گزارشی که جام جم منتشر کرده در حال حاضر هزینه افطار ساده یک خانوار 4 نفره در روز 100 هزار تومان و در یک ماه حدود 3 میلیون تومان است اما دولت فقط 172 هزار تومان به این خانواده پرداخت کرده که این مبلغ تنها 5.7 درصد(حدود 6 درصد) از هزینه ماهیانه افطار را پوشش می دهد.

پرداخت حدود 6 درصد از هزینه های افطار خانوار 4 نفره درحالی است که این خانوار باید برای سحر هم تدارک ببینند، اما مبلغ پرداخت شده تأمین کننده افطار یک روز آنهاست.

ناگفته نماند که هزینه افطار برای همین خانوار در سال گذشته 56 هزار تومان بود اما امسال رشد حدود 100 درصدی داشته و به 100 هزار تومان رسیده است.

درواقع دولت جدا از اینکه در مبلغ پرداختی به خانوارها، کوتاهی کرده و باید هر چه سریعتر پاسخگو باشد و مابه التفاوت مبلغ تعیین شده و واریزی را به این خانوارها پرداخت کند، این موضوع را هم در نظر نگرفته که هزینه اقلام خوراکی رشد چشمگیری داشته و این مبالغ جوابگوی خورد و خوراک خانوارهای روزه دار نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید