نادر مشایخی: تکلیف موسیقی سرگرمی نیست

    کد خبر :430471

نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: هدف و تکلیف موسیقی سرگرمی نیست، باید چیزی به مخاطب بدهد و زندگی‌اش را عوض کند.

نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر با تأیید ساز و کار تازه دفتر موسیقی در زمینه تسهیل مجوز برای موسیقی کلاسیک و دستگاهی گفت: به نظرم همه موسیقی‌ها باید مجوز داشته باشند مگر اینکه آن قطعه تبلیغ ضد نظام و سیاسی باشد یا عرف اجتماعی را رعایت نکرده باشد.

وی مدعی شد: من آدمی نیستم که بخواهم از خودم تعریف کنم و یا به خودم منیّت ببخشم ولی فکر می‌کنم آنها نباید به من مجوز بدهند بلکه من باید به آنها مجوز بدهم! فرآیند گرفتن مجوز دارد، آزاردهنده می‌شود و این به هیچ عنوان درست نیست. اساساً چنین موضوعی نباید مزاحم موسیقی باشد؛ مگر غیرعرف و ضدنظام باشد.

این هنرمند همچنین در مورد رویکرد تازه معاونت هنری درباره استفاده از موسیقی های مذهبی توضیح داد: من بیش از ۳۰ سال در ایران نبودم ولی وقتی به خودم مراجعه می‌کنم، هنوز به ارزش‌های مذهبی معتقدم و یا مثلاً ارزش‌های امام حسین(ع) در روز عاشورا برای من یک معیار است. در نتیجه اجراهایی با رویکردهای مذهبی به همان مقدار موسیقی‌های دیگر ارزشمند است و باید بیش از پیش به آن پرداخته شود.

او اضافه کرد: در کل یک واقعیتی وجود دارد که ما از آن بی خبریم، آن هم اینکه اصلاً هدف و تکلیف موسیقی سرگرمی نیست، باید چیزی به مخاطب بدهد که با خودش بردارد و ببرد. باید زندگی‌اش را عوض کند، آن ‌وقت موسیقی است!

تابستان گذشته بود که دفتر موسیقی وزارت ارشاد اطلاعیه‌ای را مبنی بر آغاز تغییرات در ساز و کار تخصصی این دفتر، منتشر کرد که در یکی از بندهای آن آمده بود: «در سه حوزه موسیقی بی‌کلام اصیل و دستگاهی ایران، موسیقی بی‌کلام نواحی و موسیقی بی‌کلام کلاسیک، آثار کلیه آهنگسازانی که حداقل دو بار موفق به کسب مجوز دفتر موسیقی برای آلبوم و یا اجرای صحنه‌ای شده باشند، از بررسی شورای موسیقی بی‌نیاز خواهد بود.

کیفیت گروه‌های موسیقی اجراکننده آثار بی‌کلام سه حوزه یادشده، نیز به شرط آنکه مشخصات گروه در دفتر موسیقی ثبت شده، حداقل دوبار مجوز اجرای صحنه‌ای گرفته و ترکیب آن نیز ثابت مانده باشد، نیاز به بررسی در شورای موسیقی نخواهد داشت. در صدور مجوز برای آثار آهنگسازان یاد شده و گروه‌های واجد شرایط، صرفا مستندات اداری اخذ و روند بررسی‌های دیگر در زمانی کوتاه اعمال خواهد شد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید