ناتمام ماندن بررسی افزایش نرخ بلیت مترو در چهل و نهمین جلسه شورای شهر

    کد خبر :233105

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با توجه به اتمام وقت چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، بررسی افزایش نرخ بلیت مترو برای سال آینده را ناتمام گذاشتند و به جلسه بعد موکول کردند.

به گزارش ایسنا، علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش امروز در جلسه شورای شهر تهران در ارائه گزارشی در خصوص تصمیم این کمیسیون برای افزایش نرخ بلیت مترو برای سال 97، گفت: در پاسخ به لایحه تعیین قیمت بلیت مترو که توسط شهرداری تهران ارائه شده بود، کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در سی و ششمین جلسه خود این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: نهایتا پس از در نظر گرفتن هزینه‌های مترو مقرر شد بلیت تک سفره داخل شهری از 800 تومان به 1000 تومان افزایش قیمت داشته باشد همچنین بلیت تک سفره از حومه به تهران 2000 تومان و بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی 10 هزار تومان تعیین شد.

علیخانی ادامه داد: متروی تهران ماهانه 40 میلیون مسافر دارد که درآمد کل مترو از محل فروش بلیط به مسافرین 20 میلیارد تومان است. این در حالیست که هزینه‌های مترو به صورت ماهانه 80 تا 90 میلیارد تومان است. به این ترتیب مترو ماهانه 60 میلیارد تومان زیان می‌دهد.

وی تاکید کرد: افزایش‌های در نظر گرفته شده افزایش‌های حداقلی است و می‌تواند بخشی از زیان ماهانه مترو را یعنی حدود 12 میلیارد تومان جبران کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در تشریح تبصره‌هایی که به تصویب این کمیسیون رسیده است، گفت: شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه می‌تواند به منظور افزایش جاذبه سفر و تشویق شهروندان به استفاده از مترو خدمات خود را به استفاده از کارت بلیط‌های مبلغ دار در ساعات غیرپیک روزهای آتی با تخفیف 15 درصدی و در روزهای تعطیل با تخفیف 30 درصدی نسبت به قیمت مصوب ارائه کند. البته این تبصره به استثناء مسافرین فرودگاه امام خمینی (ره) خواهد بود.

وی در تشریح ساعات غیر پیک گفت: در روزهای شنبه تا پنجشنبه غیرتعطیل ساعات غیرپیک از شروع بهره‌برداری تا ساعت 7 صبح از ساعت 10 تا 16 و از ساعت 19 تا پایان بهره‌برداری تعیین شده است.

علیخانی ادامه داد: شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه موظف است نسبت به اطلاع رسانی مفاد این مصوبه به خریداران بلیت و استفاده کنندگان از مترو به روش‌های مقتضی و کافی اقدام نماید. همچنین این شرکت در مناسبت‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رحلت حضرت امام خمینی (ره)، عید سعید فطر و مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس در محدوده زمانی انجام مراسم و ایستگاه‌های مربوطه، مجاز به ارائه سرویس رایگان خواهد بود.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران موظف است از طریق پیش بینی اعتبار لازم و در نظر گرفتن ردیف‌های اعتباری مشخص در مصوبه بودجه سالانه ترتیبی اتخاذ کند که کلیه هزینه‌های مترتب بر ارائه بلیت رایگان و تخفیف یافته به اقشار خاص مطابق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران به شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه پرداخت شود.

علیخانی با اشاره به اینکه مأموران شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه موظفند از ورود مسافران فاقد بلیت اکیدا ممانعت کنند، افزود: قیمت فروش هر فقره کارت بلیت اعتباری به متقاضیان 15 هزار ریال تعیین می‌شود. به منظور تجهیز مسافران به استفاده از کارت بلیت های مبلغ دار شرکت مترو مجاز است در صورت استفاده مسافرین از این نوع کارت بلیت، متناسب با مسافت ذکر شده نسبت به اعمال تخفیف‌ها تا 66 درصد بهای بلیت تک سفره اقدام کند.

وی تاکید کرد: در صورتی که دارندگان کارت بلیت مبلغ دار هنگام خروج بلیت خود را در دستگاه‌های کنترل قرار دهند مبالغ مطابق با مصوبه بلیت از اعتبار کارت کسر خواهد شد در غیر اینصورت بهای بلیت تک سفره از اعتبار کارت آنها کسر خواهد شد.

احمد مسجدجامعی در ادامه بررسی این لایحه در صحن علنی شورا به عنوان مخالف این میزان از افزایش‌های بلیت مترو گفت: با این لایحه بلیت تک سفره از حومه به تهران حدود 150 درصد افزایش پیدا می‌کند که این از لایحه ارسالی شهرداری تهران نیز بیشتر است. باید تورم را در نظر بگیریم. درست است که مترو ظرف سال‌های گذشته زیان داده اما باید شرایط مردم را نیز در نظر بگیریم. بی تردید باید مناسبت‌های فرهنگی همچون برگزاری نمایشگاه کتاب که در سال آینده برگزار خواهد شد نیز در موضوع افزایش بلیت مترو در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، میرلوحی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز به عنوان موافق لایحه افزایش نرخ بلیت مترو گفت: امروز اگر می‌خواهیم مترو رشد پیدا کند باید تصمیم بگیریم و منابع مالی آن را تامین کنیم. در شرایط فعلی می‌توان یارانه بلیت را پرداخت نکرد. در شرایطی که ما باید برای توسعه مترو هزینه بسیار سنگینی را پرداخت کنیم. ما از فاینانس‌ها استفاده می‌کنیم اما همین فاینانس‌ها نیز بالاخره باید پرداخت شوند.

وی افزود: اگر طرفدار مترو، مردم و حمل و نقل سالم هستیم یکی از راهکارهای موجود همین افزایش نرخ بلیت متروست چرا که دیگر نفعی وجود ندارد و دولت نیز اعلام کرده که پولی برای پرداخت ندارد.

وی تاکید کرد:‌ من به مردم کرج ارادت دارم اما چه کسی گفته که شهروندان کرجی باید مجانی به تهران بیایند و یارانه این سفر از جیب مردم تهران پرداخت شود، باید واقعیت را ببینیم. از این پس نمی‌توانیم بلیت مجانی بدهیم. قرار نیست کسی از گلشهر به تهرانپارس با یک بلیت بیاید، پول آن از جیب مردم تهران پرداخت شود. قطعا اگر نرخ بلیت مترو گران نشود یعنی حمل و نقل عمومی تضعیف شود.

به گزارش ایسنا، مقرر بود که محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای ارائه توضیحات لایحه افزایش نرخ بلیت مترو در صحن شورا گزارشی ارائه کند که با توجه به اتمام زمان جلسه و عدم موافقت اعضای شورا با تمدید مجدد جلسه ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و ادامه بررسی لایحه افزایش نرخ بلیت مترو به جلسه آینده شورا موکول شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید