توزیع میلیون‌ها دوز واکسن کرونا در ایران در مقام حرف/ چرا آمار رویایی مسئولان از تزریق واکسن محقق نمی‌شود؟

    کد خبر :825361

چشم و گوش مردم ایران در همه این ماه و هفته های اخیر پر شده است از وعده و عیدهایی که مسئولان ارشد کشور به ویژه وزیر بهداشت پیرامون تولید و تزریق واکسن کرونا می دهند؛ وعده هایی که عددهای بزرگی را شامل می شد ولی گذر زمان نشان داد که با حقیقت فاصله زیادی دارند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی و تا کنون در ایران چیزی حدود 5 میلیون و 717 هزار دوز واکسن کرونا اعم از داخلی و وارداتی به شهروندان تزریق شده است و این یعنی در هر صد نفر تنها 6.8 نفر واکسن دریافت کرده اند.

در اخبار و حواشی چند روز گذشته نیز دیدیم و شنیدم که وزارت بهداشت و درمان در تزریق دوز دوم واکسن کرونا به افراد بالای 70 سال به مشکل برخورده و به دلیل کمبود واکسن امکان گسترش دامنه سنی و نیز تزریق دوز دوم واکسن به آسانی برای آنها میسر نیست.

این مشکل بزرگ که در هفته های اخیر پدیده هایی چون ماشین خوابی و کارتن خوابی برای دریافت نوبت تزریق واکسن در نزدیکی مراکز بهداشت را رقم زده بود، در حالی است که از آنسو مسئولان و مدیران اجرایی اعم از وزیر بهداشت و درمان، رئیس بنیاد برکت و نیز مسئولان هلال احمر در هفته و ماه های گذشته بارها از آغاز روند تزریق میلیونی واکسن کرونا در ماه هایی که در آن قرار داریم و یا سپری کرده ایم، خبر داده بودند.

به طور مثال و به صورت مشخص سعید نمکی- وزیر بهداشت کشورمان در تاریخ 26 اردیبهشت سال جاری وعده داد که تا پایان خرداد ماه حداقل 140 میلیون نفر واکسن کرونا بزنند.

او در همین باره به رسانه ها گفت:  افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب العلاج و حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفری و عامل اصلی بستری و مرگ و میر هستند را تا اواخر خرداد و اوایل تیر واکسینه می کنیم و بعد سراغ بقیه گروهها می رویم.

بر اساس این وعده قرار بود تا افراد بالای 60 سال، افراد دارای بیماری های خاص و افراد دارای بیماری های صعب العلاج تا پایان خرداد واکسینه شوند، ولی همانطور که اشاره شد در نیمه تیرماه تنها در ایران 5 میلیون و 717 هزار نفر واکسن دریافت کرده اند که بخش زیادی از آنها نیز مربوط به دوز دوم است.

این اتفاق و رقم در حالی است که می دانیم در ماه های گذشته تعداد زیادی واکسن خارجی مثل سینوفارم، اسپوتنیک وی، آسترازنکا و بهارات به کشور وارد شد و در فرایند تزریق به کار گرفته شد.

یعنی حتی بخش زیادی از همین 5 میلیون و 717 هزار دوز واکسن نیز مربوط به واکسن های خارجی است و ارتباطی به وعده های تولید واکسن داخلی ندارد.

موضوع مهمی که اگر در کنار وعده های پیشین رئیس بنیاد برکت قرار بگیرد، بر اعجاز ماجرا افزوده می شود.

به صورت مشخص محمد مخبر- رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، در تاریخ 5 اردیبهشت ماه سال جاری به رسانه ها گفت:  فکر می‌کردیم از خرداد ماه ۱۴۰۰ به تولید انبوه می‌رسیم، اما در اردیبهشت این اتفاق افتاده است و مرتب خطوط مختلفی که طراحی و نصب شده به مدار می‌آید.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در اردیبهشت حدود یک میلیون دُز واکسن را تحویل وزارت بهداشت و درمان خواهیم داد تا بعد از بررسی‌های سازمان غذاودارو، به مردم تزریق شود.

مخبر افزود: در خرداد ماه ۳ تا ۳.۵ میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا ”کُوو ایران برکت“ را حتما به وزارت بهداشتتحویل خواهیم داد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) گفت: در تیر این عدد به ۱۲ میلیون دُز در ماه و در مرداد به تولید ماهانه ۲۰ میلیون دُز می‌رسد.

مخبر ادامه داد: در مرداد به حداقل ظرفیت نهایی می‌رسیم و قادر هستیم ماهانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون دُز واکسن را تحویل وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی دهیم.

وی افزود: تا پایان مرداد این امار به ۳۰ میلیون دُز خواهد رسید و با تولیدی که رد شهریور خواهیم داشت تا پایان تابستان قریب به ۵۰ دُز واکسن را تقدیم ملت خواهیم کرد.

جدا از وعده های آقای مخبر که اکنون زمان به خوبی همانند وعده های وزیر بهداشت نادرستی آنها را مشخص کرده است، مسئولان هلال احمر نیز وعده های مشابهی پیرامون واردات واکسن به مردم می دادند.

مثلا محمد حسن قوسیان مقدم-   دبیرکل جمعیت هلال احمر 4 خرداد ماه سال جاری به رسانه ها گفت: تا به امروز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن وارد کرده‌ایم، اما تعهد ما در حدود ۱۰ میلیون دوز است. بیشترین واکسن وارداتی سینوفارم چین بوده است و تا آخر خرداد ان شاء الله ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن دیگر به کشور وارد می‌شود.

همانطور که مشاهده می شود بسیاری از مسئولان در ماه های گذشته تنها با ارائه آمار و ارقام نجومی از فرایند تولید و تزریق واکسن سعی کردند تا التهاب را در جامعه فروبکاهند ولی در مقام عمل به آنچه که گفتند، پایبند نبودند و یا نتوانستند عمل کنند.

انتظار این است که در ادامه آنها با مردم جز از در صداقت و راستی سخن نگویند و بیش از آنکه در پی بالا بردن آمار و ارقام تزریق واکسن در مقام حرف و شعار باشند، در مقام عمل به تزریق واکسن کرونا اهتمام بورزند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید