میزان دی‌اکسید گوگرد مس سرچشمه؛ مجاز یا غیرمجاز؟!

    کد خبر :434767

اخیرا مدیرکل محیط زیست کرمان اعلام کرد که میزان گاز دی‌اکسید گوگرد مجتمع مس سرچشمه ۳۰ برابر حد مجاز است، اما مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس این موضوع را تکذیب می‌کند.

رضا جزینی‌زاده – مدیرکل محیط زیست کرمان – اخیرا در جمع تعدادی از خبرنگاران اعلام کرده بود که گاز دی‌اکسید گوگرد مجتمع مس سرچشمه ۳۰ برابر حد مجاز است و براساس مصوبه هیات وزیران قرار بود که تا پایان سال ۱۳۹۶ اقداماتی برای رفع آلودگی انجام شود، ولی کاری انجام نشد. به گفته وی، طبق آخرین مهلت سازمان حفاظت از محیط زیست این مجتمع تا آخر سال ۱۳۹۷ فرصت دارد این مشکل را حل کند.

همچنین براساس گزارشی که هفته گذشته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است، اقدامات رفع آلایندگی در این مجتمع حدود ۷۷ درصد پیشرفت داشته است.

در همین رابطه محمدرضا بنی اسدی‌راد – مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که نتایج آزمایش نمونه گاز دودکش نشان می‌دهد که میزان گاز دی‌اکسید گوگرد در حال حاضر زیر حد مجاز است، اظهار کرد: حدود شش ماه پیش اخباری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تولید بیش از حد مجاز گاز دی‌اکسید گوگرد در مجتمع مس سرچشمه منتشر شد اما این آمار بعدا طی نامه‌ای اصلاح شد.

وی در ادامه از راه‌اندازی کارخانه‌ تبدیل گاز دی‌اکسید گوگرد به اسید در کنار مجتمع مس سرچشمه تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این کارخانه گاز دی‌اکسید گوگرد را دریافت کرده و به اسید سولفوریک غلیظ تبدیل می‌کند که در صنعت، کشاورزی و کارخانه‌های کودسازی استفاده می‌شود.

به گفته بنی اسدی‌راد، با راه‌اندازی این کارخانه دودکش‌های مجتمع مس سرچشمه به طور کل خاموش شده و همه دی‌اکسید گوگرد مجموعه به اسید غلیظ تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی برای تاسیس کارخانه تبدیل گاز دی‌اکسید گوگرد به اسید، ظرفیت تولید این کارخانه را حدود ۶۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وی در پایان در پاسخ به این‌که گفته می‌شود پساب مجتمع مس سرچشمه به آب شرب رفسنجان نفوذ کرده و آن‌را آلوده کرده است، اظهار کرد: پساب‌های این مجتع وارد آب شرب منطقه نمی‌شود و سازمان حفاظت از محیط زیست سنسورهایی برای اندازه‌گیری آلایندگی آب منطقه تعبیه کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید